E6/E18 söderut från Oslo - olika sträckning

Startat av Stefan K, 07 mars 2010, 14:16:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Funderar på varför E6 och E18 har olika sträckning söderut från Oslo. E18 går enligt kartan den gamla vägen medan E6 går genom motorvägstunnlar. De möts ju senare vid en trafikplats där de går gemensamt en liten bit innan E18 viker av österut!
Någon som vet varför?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan K skrivet 07 mars 2010, 14:16:23 PM
Funderar på varför E6 och E18 har olika sträckning söderut från Oslo. E18 går enligt kartan den gamla vägen medan E6 går genom motorvägstunnlar. De möts ju senare vid en trafikplats där de går gemensamt en liten bit innan E18 viker av österut!
Någon som vet varför?

Inget konstigt i det. E18 kommer in i Oslo från väster och E6 från öster. Det faller sig alltså rätt naturligt att låta E18 fortsätta i en västligare sträckning även söder om Oslo, även om vägarna sedan korsar varann i närheten av Ski. En väg räcker inte av kapacitetsskäl.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan K

OK - misstänkte att det kunde röra sig om kapacitetsbrist på delar av nätet, men E18-sträckningen längs gamla vägen borde ta längre tid. Antar att det går att köra E18 via E6 genom Oslo!

Som kuriosum kan nämnas att E6 i/förbi Trondheim har en dubbel sträckning av det skälet att man inte vill förlora trafik som skall till Trondheim. Den är alltså både skyltad E6 genom staden och på förbifartsvägen. Denna lösning förekommer nog inte i Sverige!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan K skrivet 07 mars 2010, 15:17:31 PM
OK - misstänkte att det kunde röra sig om kapacitetsbrist på delar av nätet, men E18-sträckningen längs gamla vägen borde ta längre tid. Antar att det går att köra E18 via E6 genom Oslo!


Det går säkert att tråckla sig genom Oslo centrum för att komma från E6 till E18 eller vice versa men det är en tidsödande procedur och spar knappast någon tid. Möjligen en tidig söndagsmorgon då.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Noren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 mars 2010, 15:42:30 PM
Det går säkert att tråckla sig genom Oslo centrum för att komma från E6 till E18 eller vice versa men det är en tidsödande procedur och spar knappast någon tid. Möjligen en tidig söndagsmorgon då.

Krångligt kan det väl knappast vara, det går en tunnel (Ekebergtunneln) från E18 vid Bispevika (strax öster om operan) direkt till E6 i Manglerud, en sträcka på ungefär 3 km med motorvägsstandard.

Anders

Drängen

Det gick även innan den fanns, fast i rusningen tjänade man på att köra Sinsenveien, förbi Holmenkollbacken bl.a.

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 mars 2010, 14:47:12 PM
Inget konstigt i det. E18 kommer in i Oslo från väster och E6 från öster. Det faller sig alltså rätt naturligt att låta E18 fortsätta i en västligare sträckning även söder om Oslo, även om vägarna sedan korsar varann i närheten av Ski. En väg räcker inte av kapacitetsskäl.

.. eller i närheten av "tusenfryd" dom nöjesparken heter...  http://www.tusenfryd.no/
;D

Man kan i.a.f vara glad över att den gamla sträckningen av E6/E18 vid platsen inte längre används..  :o :o

/B

Jonas Gustafsson

E6 snabbades upp ytterligare för några månader sedan då en tunnel Tusenfryd-Assurdalen öppnades för trafik.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.