Huvudmeny

Bygga elbil?

Startat av Bengt Jönsson, 06 mars 2010, 18:41:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

I dessa tider av visserligen något avklingande miljö- och klimathysteri sitter jag och funderar på hur det skulle gå att bygga en egen elektiskt driven bil.

Jag hade tänkt att utgå ifrån en liten Toyota Aygo/Citroen C1/Peugeot 106.  Riva ut allt vad bensinmotordriften behagar och inmontera delar batterier etc från en vanlig eltryck.

Någon som fudnerat på något liknande?
Vad säger myndigheterna och bilprovningen?
:P 8)

/B

Stefan Lindberg

Jag träffade en man i Göteborg som hade en Amazon kombi som var eldriven.
Bilen hade han byggt om till eldrift för över 20 år sedan så visst går det .

BD

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 06 mars 2010, 18:41:48 PM
I dessa tider av visserligen något avklingande miljö- och klimathysteri sitter jag och funderar på hur det skulle gå att bygga en egen elektiskt driven bil.

Jag hade tänkt att utgå ifrån en liten Toyota Aygo/Citroen C1/Peugeot 106.  Riva ut allt vad bensinmotordriften behagar och inmontera delar batterier etc från en vanlig eltryck.

Någon som fudnerat på något liknande?
Vad säger myndigheterna och bilprovningen?
:P 8)

/B
För ombyggnader lämpar sig bäst bilar av 1975 års modell och äldre enär man då har stor frihet från div regler som infördes 1975.
Byggde för ca tio år om en 1973 års Volvo 164 till diesel vilket låter enkelt men inte var det. Bl a måste oljetråget av aluminium modifieras m m.
Har själv planer på ombyggnad med en liten dieselmotor på ca 800 cc i kombination med en elmotor.

För vanlig bilkörning med en Volvo 240 räcker det med 20 kW för de flesta förhållanden. Har men dessutom en elmotor på 30 kW kan den under 10 - 15 sek lämna dubbla effekten vid en omkörning vilket är fullt tillräckligt.
Tänk va fint att kunna köra i stadstrafik på dieseln och i stället för att växla ner kunna ge lite pådrag på elmotorn med en spak under ratten.

Den svåra och dyrbara biten är ackumulatorerna och styrsystemet.
Ackumulatorerna kan lämpligen placeras på en pivåvagn liknande de gengasaggregat som man såg under kriget.

En yttrligare "grej" vore att ha en turbo på dieseln där turbon är kopplad till en motor/generator som vid normaldrift laddar el till ackumulatorerna men vid behov varvar upp turbon för att kunna öka effekten d v s medeltrycket till kanske 40 bar under kort tid.
Gjorde 1964 en långtur med en 25 hk VW-buss i Europa och Nordafrika och jag  erfor att 25 hk räcker för de flesta bilar.
Själv brukar jag numera även på långturer hålla 80 km/h jämn fart på slät väg liksom uppför och frirulla utför.
Har dock kört mycket fortare i yngre dar, ex vis 1965 Sundsvall - Helsingborg på 10 timmar med en Opel Rekord 1959. Då var Riks 13 till stora delar fortfarande grusväg liksom delar av Riksettan.

Några aggregat på länkarna
http://www.getrag.de/de/1088

http://ing.dk/artikel/106608-tysk-motormodul-forvandler-benzinslugere-til-hybridbiler

http://www.conti-online.com/generator/www/com/en/continental/portal/themes/hidden/press_services/press_releases/hybrid_technology/overview_hybrid_en.html

Bengt Jönsson