Huvudmeny

Gasa på mot Viared...

Startat av Bussmicke, 06 mars 2010, 10:42:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Svemicke

Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

yngrot

Motorvägskörning med dessa stadsbussar... :P  Jag har inte koll på vilken utväxling dessa har..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Optimal

Citat från: yngrot skrivet 06 mars 2010, 20:24:40 PM
Motorvägskörning med dessa stadsbussar... :P  Jag har inte koll på vilken utväxling dessa har..

Både diesel och etanolvarianten toppar 100 km/h vid 1650-1700 rpm. Hur gas varianten är vet jag inte.

Svemicke

Citat från: Jim skrivet 06 mars 2010, 20:30:02 PM
Både diesel och etanolvarianten toppar 100 km/h vid 1650-1700 rpm. Hur gas varianten är vet jag inte.
Jag har åkt på motorväg i dem från Kyllaredsmotet och till Brämhultsmotet, visserligen inte långt, men de gick bra där. Sexstegad låda så det finns väl lite att ta på.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 06 mars 2010, 23:13:44 PM
Jag har åkt på motorväg i dem från Kyllaredsmotet och till Brämhultsmotet, visserligen inte långt, men de gick bra där. Sexstegad låda så det finns väl lite att ta på.

Gick det bra att köra Neoplan Unibus på motorvägen så lär det väl gå med OmniLink och MaxCi. Unibus gick mellan Brämhultsmotet och Hultamotet, inte heller det så långt men ändå. Det var i alla fall en gång i timmen i vardera riktningen. Känslan var ungefär den som när en Jumbojet accelerar precis innan den skall lyfta. Skillnaden möjligen att bussen då var uppe i 65 km/tim.



Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 mars 2010, 08:59:25 AM
Gick det bra att köra Neoplan Unibus på motorvägen så lär det väl gå med OmniLink och MaxCi. Unibus gick mellan Brämhultsmotet och Hultamotet, inte heller det så långt men ändå. Det var i alla fall en gång i timmen i vardera riktningen. Känslan var ungefär den som när en Jumbojet accelerar precis innan den skall lyfta. Skillnaden möjligen att bussen då var uppe i 65 km/tim.


Centrolinern är ingen höjdare på motorväg den heller. Ett omlopp inkluderande 48:n ingick för om söndagarna och det var oftast 725 som fick gå där. Den brölade mycket mer än den presterade samtidigt som den svajade otroligt mycket.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

yngrot

Ja Unibus var verkligen ingen hit på motorvägen... :P nästintill trafikfarligt med den låga farten.. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 07 mars 2010, 19:48:41 PM
Ja Unibus var verkligen ingen hit på motorvägen... :P nästintill trafikfarligt med den låga farten.. 

Ja, det är rätt märkligt att de körde där. Det hade ju gått lika bra att köra gamla vägen "åt fel håll" och sedan ta sig upp till Hulta via backen strax innan MacDonalds. Visserligen var det 90 km/tim på den delen av motorvägen (i dag är det 70) men ändå var naturligtvis så långsamma fordon en risk.