Huvudmeny

USA-turné

Startat av Jacob, 05 mars 2010, 22:39:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Hej! Under sportlovet var jag på turné med min kör till USA. Vi besökte Washington DC och Cincinnati och flög sedan hem från Chicago. Bussbilderna till er på forumet blev inte så många och kvalitén är långt ifrån den bästa, men hoppas de duger ändå! :)

















Små sightseeing-ledbussar åkte runt här och var, försökte få en bra bild på dem


Två bilder tagna genom fönstret på Mc Donald´s




Sedan en sightseeing-dubbeldäckare...


...och en någorlunda bild på en sightseeing-ledbuss, men bilarna var i vägen




En bild tagen från bussen på en skolbuss




Och till sist en bild på en av våra bussar tagen i Cincinnati


//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

yngrot

Trevligt med lite annorlunda bussar på bild. Men så särsklit snygga bussar har de då inte i USA...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Frippe Fribas

Tack för trevliga bilder, bekymra dig inte om kvaliteten för den var helt godtagbar med tanke på motiven.
Det är alltid trevligt med lite bilder från staterna...
//Fredrik

Ersa

Citat från: Jacob Almgren skrivet 05 mars 2010, 22:39:17 PM


Not in?
Behövs verkligen växlande text för meddelandet "Not in service"? ::)

Jacob

Citat från: yngrot skrivet 06 mars 2010, 09:08:53 AM
Trevligt med lite annorlunda bussar på bild. Men så särsklit snygga bussar har de då inte i USA...

Håller med dig men inte fula heller, fulsnyggt ;) men framför allt väldigt jobbigt vid avlasting av en turistbuss med bara en dörr. Flöt inte direkt på snabbt när man satt längst bak och hela bussen skulle av ;D sen är inte standarden så bra, till exempel inte så bekväma säten.

En fråga om det är nån som vet. Vaför har i stort sätt alla amerikanska bussar delad ruta samt inget bakfönster?

En annan sak jag la märke till var en setra som åkte förbi. Helt vanlig med originala backspeglar (dock delad ruta och inget bakfönster), men i alla fall, kofångaren i bak buktade utåt en bra bit. Alla andra bussar hade det men eftersom detta var e setra lade jag märke till det. Är detta nåt krav i USA att den ska bukta utåt?

Kul att bilderna uppskattades :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

groenis

Varför inte fråga Ingwar
Tror att det var ett säkerhetstänkande som kom på åttiotalet.

/Lennart

Ersa

Citat från: Jacob Almgren skrivet 06 mars 2010, 23:13:28 PM
En annan sak jag la märke till var en setra som åkte förbi. Helt vanlig med originala backspeglar (dock delad ruta och inget bakfönster), men i alla fall, kofångaren i bak buktade utåt en bra bit. Alla andra bussar hade det men eftersom detta var e setra lade jag märke till det. Är detta nåt krav i USA att den ska bukta utåt?

Förmodligen ett säkerhetskrav, ja. Jämför med personbilar där kraven på kofångarna låg på en nivå högre än i Europa, vilket ledde till att Saab 99 och Volvo 140 fick fula men väldigt effektiva kofångare på alla modeller omkring 1973-74.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Jacob Almgren skrivet 06 mars 2010, 23:13:28 PM
Håller med dig men inte fula heller, fulsnyggt ;) men framför allt väldigt jobbigt vid avlasting av en turistbuss med bara en dörr. Flöt inte direkt på snabbt när man satt längst bak och hela bussen skulle av ;D sen är inte standarden så bra, till exempel inte så bekväma säten.

En fråga om det är nån som vet. Vaför har i stort sätt alla amerikanska bussar delad ruta samt inget bakfönster?

En annan sak jag la märke till var en setra som åkte förbi. Helt vanlig med originala backspeglar (dock delad ruta och inget bakfönster), men i alla fall, kofångaren i bak buktade utåt en bra bit. Alla andra bussar hade det men eftersom detta var e setra lade jag märke till det. Är detta nåt krav i USA att den ska bukta utåt?

Kul att bilderna uppskattades :)

//Jacob

Vad det gäller sätena så finns det alla bekvämlighetsgrader. Det är upp till bussföretaget att bestämma vad man vill ha.

Att praktiskt taget alla bussar har delad ruta beror/berodde sannolikt på de bestämmelser och krav på att rutan eller delar därav skulle sitta kvar till viss procent vid olyckor. Jag har förlagt min Safety Regulations "bibel" och kan inte kolla för tillfället. Men det förekommer moderna bussar med hel vindruta, se bilden nedan.


Mesa, Arizona.

Avsaknaden av bakrutor beror säkerligen på att det utrymmet av tradition används för luftkonditioneringen och på långfärdsbussar/turistbussar finns också toaletten där. Men det finns också bussar med bakruta (t ex de ledade sightseeingbussarna i Washington DC i Jacobs bilder har bakruta), men bortsett från skolbussar så är de ovanliga idag. Jag har i alla fall aldrig sett eller hört talas om att det på något sätt skulle vara otillåtet att ha bakrutor.

Bakre kofångaren buktar utåt? Du menar att den inte går i linje med karossen vertikalt. När jag får tag i min bok Safety Regulations skall jag kolla om det är något krav men tror inte det. Det är väl mer att det skyddar karossen från onödiga bucklor vid mindre påkörningar.

Citat från: Ersa skrivet 06 mars 2010, 13:32:59 PM
Not in?
Behövs verkligen växlande text för meddelandet "Not in service"? ::)

Beror me all sannolikhet på att skylten inte är tillräckligt lång för att rymma hela texten obruten. Drar också lättare till sig uppmärksamheten.


M v h
Ingwar

Jobergg

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 07 mars 2010, 10:02:26 AM
Att praktiskt taget alla bussar har delad ruta beror/berodde sannolikt på de bestämmelser och krav på att rutan eller delar därav skulle sitta kvar till viss procent vid olyckor. Jag har förlagt min Safety Regulations "bibel" och kan inte kolla för tillfället. Men det förekommer moderna bussar med hel vindruta, se bilden nedan.

Även de flesta lastbilar har delad framruta kan tilläggas.
En Amerikansk lastbilschaufför sa att den var delad för att det blir billigare att byta halva rutan istället för hela om den skulle gå sönder.

Jacob

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 07 mars 2010, 10:02:26 AM
Vad det gäller sätena så finns det alla bekvämlighetsgrader. Det är upp till bussföretaget att bestämma vad man vill ha.

Att praktiskt taget alla bussar har delad ruta beror/berodde sannolikt på de bestämmelser och krav på att rutan eller delar därav skulle sitta kvar till viss procent vid olyckor. Jag har förlagt min Safety Regulations "bibel" och kan inte kolla för tillfället.

Avsaknaden av bakrutor beror säkerligen på att det utrymmet av tradition används för luftkonditioneringen och på långfärdsbussar/turistbussar finns också toaletten där. Men det finns också bussar med bakruta (t ex de ledade sightseeingbussarna i Washington DC i Jacobs bilder har bakruta), men bortsett från skolbussar så är de ovanliga idag. Jag har i alla fall aldrig sett eller hört talas om att det på något sätt skulle vara otillåtet att ha bakrutor.

Bakre kofångaren buktar utåt? Du menar att den inte går i linje med karossen vertikalt. När jag får tag i min bok Safety Regulations skall jag kolla om det är något krav men tror inte det. Det är väl mer att det skyddar karossen från onödiga bucklor vid mindre påkörningar.
M v h
Ingwar

Tack för svar! Ja kolla gärna upp det där om kofångaren i bak! Tack på förhand! :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ingwar Åfeldt

Citat från: Jacob Almgren skrivet 07 mars 2010, 17:51:43 PM
Tack för svar! Ja kolla gärna upp det där om kofångaren i bak! Tack på förhand! :)

//Jacob

I kväll hittade jag äntligen min bok om Safety Regulations. Så vitt jag kan se finns det inga krav på att stötfångarna skall gå ut utanför karossens vertikala yta. Så anledningen till att den gör det måste vara någon annan, kanske en ren designfråga. Personligen tror jag dock att det helt enkelt är ett sätt att minska skadorna vid smärre sammanstötningar.

M v h
Ingwar

Jacob

Tack för svar! Då vet jag :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Jacob

Nu kom jag på en annan fråga också. Är det inte tillåtet att ha fler än en dörr?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Knut

Så i Canada at texten var SORRY!!!! Så Not in Service. Den växlet mellom disse 2 textene

Ingwar Åfeldt

Citat från: Jacob Almgren skrivet 17 mars 2010, 21:27:59 PM
Nu kom jag på en annan fråga också. Är det inte tillåtet att ha fler än en dörr?

//Jacob

Finns ingen laglig gräns för hur många dörrar det får finnas. Men på turistbussar är det ovanligt med mer än en dörr. Med en extra dör försvinner ju två sittplatser. Bussar för linjetrafik har minst två dörrar.


Citat från: Knut skrivet 18 mars 2010, 04:37:54 AM
Så i Canada at texten var SORRY!!!! Så Not in Service. Den växlet mellom disse 2 textene

Vilken text man har beror till stor del på bussägaren.


M v h
Ingwar