GDG 2978.

Startat av Kent Skoog, 05 mars 2010, 17:46:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog

En bild från Peter Ödén.



GDG 2978/O 824  Volvo B 58-60 T Lier årsm. 1969. Bilden tagen vid Gävle gamla busstation 1970.

j-a

Mycket trevligt,,finns det någon som har 2977 på bild också??

bilomnibussen

Hej! Var detta originallackeringen och varför skilde den sig från de övriga där den ljusa färgen var mera beige och det var en blå rand på sidan.
Mvh Jan G

1896


Ulf Fernestad

Citat från: bilomnibussen skrivet 06 mars 2010, 10:52:53 AM
Hej! Var detta originallackeringen och varför skilde den sig från de övriga där den ljusa färgen var mera beige och det var en blå rand på sidan.
Mvh Jan G
Enda tänkbara förklaringen på färgsättningen var att 2977 och 2978 var expressare och de andra var beställningsvagnar.

bilomnibussen

Tjaha, men hade 2977 också denna lackering. Jag har inget minne av detta, bussen gick ju Borlänge-Malung bl a.
Mvh Jan G

j-a

#6
Citat från: bilomnibussen skrivet 06 mars 2010, 19:15:38 PM
Tjaha, men hade 2977 också denna lackering. Jag har inget minne av detta, bussen gick ju Borlänge-Malung bl a.
Mvh Jan G
Har för mig 2977 var mer lik vanliga linjevagnarna iallafall när den gick i Malung.2977 blev väl rejält krockad under expresstiden,så den kanske fick annan lack efter reparationen

Björn Forslund

Härligt! Finns det bilder på Scanian 2760 också?  Eller någon annan GDG Scania BF/Lier?

j-a

Citat från: Björn Forslund skrivet 06 mars 2010, 19:28:42 PM
Härligt! Finns det bilder på Scanian 2760 också?  Eller någon annan GDG Scania BF/Lier?
Ska rota lite i min fars album,få se vad som finns :)

Ulf Fernestad

Citat från: j-a skrivet 06 mars 2010, 19:27:49 PM
Har för mig 2977 var mer lik vanliga linjevagnarna iallafall när den gick i Malung.2977 blev väl rejält krockad under expresstiden,så den kanske fick annan lack efter reparationen
Att den blev krockad under expresstiden har jag hört, jag har dock bara minnen av den senare lacken ( den som björn har på 2760) tyvärr kan jag inte fråga min far nåt längre,(han kör lite högre upp)

j-a

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 06 mars 2010, 20:16:12 PM
Att den blev krockad under expresstiden har jag hört, jag har dock bara minnen av den senare lacken ( den som björn har på 2760) tyvärr kan jag inte fråga min far nåt längre,(han kör lite högre upp)
Krocken med 2977 var vad jag hört i norra infarten till Säffle,krockade med en betongbil.

Ersa

Snygg design i kombination med snygg lack! Det är raka motsatsen till dagens enfärgade bussar, t.ex en helvit Bova. Hu!

Vilken väg gick denna mellan Gävle-Göteborg?

j-a

Nuvarande linje 800s sträckning. (Göteborg-Vänersborg-Karlstad-Ludvika-Falun-Gävle