BUSS 88 i Skövde i juni 1988 del 9

Startat av Staffan Sävenfjord, 05 mars 2010, 16:58:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Om jag efter gårdagens påstående om att Örjan Svensson i Gnarp sålde Caetano hävdade att han sålt Drögmöller skulle säkert någon säga emot direkt. Men: jag har bildbevis.

Det rör sig dock om försäljning av en begagnad buss från 1978. Bussen är fd Lingmerths 69. Om Örjan lyckades sälja den och i så fall vart vet jag inte. Bussen finns inte med i SBH.

Det är alltid kul när man får se ett nytt chassi på en känd kaross. Här är det DAF som fått en Lahti-kaross. Mats Karlsson uppger i Färdskrivaren chassinumret till 306465 och om man kollar hos Uffe och SBH finner man då att detta är NMR 217 och förste ägare blev Sven Erikssons Turisttrafik i Göteborg.

Denna demobuss från Sundema kom så småningom till Karlshamns Buss.

Ännu en Ikarus men nu på Volvo B10M. Köptes sedan av Olof Bergs Trafik i Rättvik.

Denna Hino fick kort efter utställningen bege sig till Harads och Fridholms Bussar. 1988 var det år då den japanska småbussen Hino presenterades i Sverige och den sålde sedan bra under några år. Finns kanske en och annan som rullar fortfarande.

Åkarns Kalle

Jag tänker inte säja emot dig i dag Staffan ;)

Men samma sommar bytte min far en luftkudde på den bussen medans passagerarna fick gå och fika så länge
på den resan var jag både med och inte med om ni förstår vad jag menar ;)

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

S Svensson

Bussen NMR217 gick under några år som utbildningsbuss i Göteborg. Jag vet inte vem som stod för bussen då,men troligen tillhörde bussen fortfarande Eriksson. Jag har inget minne av att Eriksson (far och dotter) bedrev någon trafik i  början av 90 talet.Jag kommer automatiskt att tänka på Folke Anderssons Bilskola. Var det de som använde bussen på vardagarna och Eriksson på helgerna. (F A Bilskola bildade sedermera Backa Buss AB som även var bilskola under flera år)
Kuriosa: Sven Eriksson var i Monte Carlo och tävlade med en buss och vann. Bussen tror jag finns i ombyggt skick hos M Knutsson. Vid tävlingen så tillhörde denna Alfred Alfredssons busstrafik AB.Bussen var den som föll ned i ett stup 1958.Eriksson började senare köra buss på det som nu heter linje 371 och 372 och öppnade eget företag(ca 1968) med en buss som tidigare tillhörde sin tidigare arbetsgivare. Bussen var P574 321.220.013394

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 07 mars 2010, 18:02:01 PM

Kuriosa: Sven Eriksson var i Monte Carlo och tävlade med en buss och vann. Bussen tror jag finns i ombyggt skick hos M Knutsson. Vid tävlingen så tillhörde denna Alfred Alfredssons busstrafik AB.Bussen var den som föll ned i ett stup 1958.Eriksson började senare kör buss på det som nu heter linje 371 och 372 och öppnade eget företag(ca 1698) med en buss som tidigare tillhörde sin tidigare arbetsgivare. Bussen var P574 321.220.013394

Alfredssons-bussen i fråga hade P573 och den finns mycket riktigt hos Magnus Knutsson även om det återstår lite småfix innan den är klar för trafik. Magnus lär dock ha allt vad som behövs för att få den i skick igen. Utom möjligen det viktigaste: tid. Det var i Montreux som tävlingen ägde rum. Den nämnda bussolyckan skedde i Norge och det var Alfredsson själv som körde. En hel rad kända boråsare var med i bussen på väg till sportlovsfirande och fyra av dem omkom. Alfredsson ansågs utan skuld till olyckan, som berodde på att en mötande fiskbil kom för långt ut i en kurva på den smala vägen. Det var också mycket halt på vägen, varför ingen av förarna vågade bromsa. Bussen reparerades efteråt och jag åkte själv med den till Heidelberg sommaren 1960. Den återfick inte sin forna höga standard, men var ändå Borås finaste turistbuss vid den tiden.