BUSS 88 i Skövde i juni 1988, del 8

Startat av Staffan Sävenfjord, 04 mars 2010, 16:02:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

En dubbeldäckare med Jonckheere-kaross på Scania K112-chassi till Anders Haraldsson på Rystad Buss utanför Linköping.


Denna Kutter hamnade så småningom hos Emmaboda Buss.


Och denna hamnade i Munkedal hos Karl Svensson. Avslutade sin aktiva karriär hos Bergsbrunna Busstrafik i Uppsala.


Örjan Svensson i Gnarp försökte utan framgång sälja portugisiska Caetano-karosser i Sverige.


Denna Bova är utsmyckad med en tumlare och ägdes följdriktigt av Tumlare Buss i Stockholm, som tydligen lät Bova-agenten (Lingmerths?) använda den som demobuss. Blev sedan Interbus > Swebus 1096 och Kolmårdens Buss & Taxi. 


Få se nu om någon kan identifiera denna. Chassinumret skall vara 3003632 enligt Mats Karlsson i Färdskrivaren 2.1988.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Jo, det var Lingmerths som ställde ut BOVA-bussarna. Bussen med chassinummer 3003632 fick aldrig svensk registrering utan återgick till Holland. Den hade en DAF-motor på 330 hk i stället för 360 hk som alla de andra BOVA hade som kom till Sverige åren 1988-91. Jag vill minnas att den också var av 1987 års modell.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 mars 2010, 18:52:49 PM
Jo, det var Lingmerths som ställde ut BOVA-bussarna. Bussen med chassinummer 3003632 fick aldrig svensk registrering utan återgick till Holland. Den hade en DAF-motor på 330 hk i stället för 360 hk som alla de andra BOVA hade som kom till Sverige åren 1988-91. Jag vill minnas att den också var av 1987 års modell.

Tack! Det står 1988 i förteckningen i Färdskrivaren men det kan ju ha varit sättaren som skrivit fel.
När det gäller Bova vill jag minnas att försäljningen sedan togs över av Claes Nyberg i Jönköping, därefter Torgny Rabe i Göteborg (som sålde Bovorna till Göteborgs Spårvägar, han var också generalagent för den Oudsten) och sedan kom Ola Wortzelius in i bilden. Numera säljs Bova via VDL Sverige i Hallstahammar medan Ola säljer King Long med viss framgång.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Nej, det var nog mitt fel att det står 1988 i Färdskrivaren. I efterhand måste jag ha upptäckt att chassinumret var sådant att det måste ha varit 1987 års modell, eftersom jag har gjort en notering om detta i mina anteckningar.

Åkarns Kalle

"Örjan Svensson i Gnarp försökte utan framgång sälja portugisiska Caetano-karosser i Sverige."

Nja minns du inte galet nu Staffan? eller är jag ovetande?
Jag vet däremot att han försökte sälja Spanska Ayats utan framgång PRY 643 var väl den enda han lyckades sälja och den köpte Svensson Buss.

/Kalle 
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 04 mars 2010, 22:54:07 PM
"Örjan Svensson i Gnarp försökte utan framgång sälja portugisiska Caetano-karosser i Sverige."

Nja minns du inte galet nu Staffan? eller är jag ovetande?
Jag vet däremot att han försökte sälja Spanska Ayats utan framgång PRY 643 var väl den enda han lyckades sälja och den köpte Svensson Buss.

/Kalle 


Du har rätt, Kalle. Jag har förväxlat med Ayats. Som framgår av skylten på bussen såldes Caetano i Sverige av Beta Buss, ett finskt företag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Åkarns Kalle

Okej det kan hända den bäste som det just gjorde

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 mars 2010, 16:02:50 PM
Örjan Svensson i Gnarp försökte utan framgång sälja portugisiska Caetano-karosser i Sverige.


Då gick det bättre i hemlandet, samt i tillhörande autonoma regioner:


1896

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 mars 2010, 16:02:50 PM
En dubbeldäckare med Jonckheere-kaross på Scania K112-chassi till Anders Haraldsson på Rystad Buss utanför Linköping.


Var det inte denna som välte och brann upp i Fjärdhundra, en omskriven olycka ?


Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 05 mars 2010, 10:36:04 AM
Stämmer bra.

Fast då tillhörde den Västanhede Trafik AB och körde för Säfflebussen.  Olyckan berodde på att bussen blåste av vägen. Det var väl efter denna som den gamla och tidigare närmast idiotförklarade debatten om dubbeldäckares vindkänslighet tog fart igen. Fast nu är jag inne på ett område som kanske inte har på Busshistoriskt forum att göra.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Jag gick en kurs i Borlänge sommaren -96, och denna kurs avslutades med en bussresa till Stockholm med hyr buss, jag var aldrig med på den resan, men det var denna buss vill jag minnas, men vem som stod som ägare på bussen det minns jag inte.

S Svensson

NFK192 kan en tid ha tillhört familjen Blom i Lagmansholm. I vilket fall hade de en helvit Kutter 340 som kördes av Magnus E. Om Du känner igen denna kan Du ju skriva om den.