Huvudmeny

Inväntar i Kolvik m.m.

Startat av Hasse L, 03 mars 2010, 16:02:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

5974 på 437 inväntar övergångsresande från linje 436. Det är söndag morgon och fotografen är inte helt beredd på att också 436:an skulle vara tursatt med en elegant H22, 6016. Det blev att fumla upp minoxen i all hast för att föreviga stallkamratererna jämsides.

5974 kan förtjäna en närbild, kanske.

Ulf Rådeström

haha...bara kanske?
Snygga färger  :)

Karsten

Citat från: Hobgoblin skrivet 03 mars 2010, 16:02:57 PM

5974 på 437 inväntar övergångsresande från linje 436. Det är söndag morgon och fotografen är inte helt beredd på att också 436:an skulle vara tursatt med en elegant H22, 6016. Det blev att fumla upp minoxen i all hast för att föreviga stallkamratererna jämsides.

Det här var snyggt! En f.d. Täbyvagn inväntar f.d. Handenvagn. Var inte 5974 en av de piggaste och mest poulära H22orna, eller var det 5973?

at1981

Citat från: Hobgoblin skrivet 03 mars 2010, 16:02:57 PM

Hej!

Jag vill tacka så enormt mycket att en historisk bild på buss 436 :). Om det finns tillgängligt vill jag gärna se mer historiska bussfoton som är relaterat till sträckan Slussen - Saltarö :). (Ramsdalen och Evlinge är helt OK det också förstås)

Frågor: (Mitt minne har svikit :( )

1. När öppnades hpl. "Kolvik" riktning mot Hemmesta?

Jag minns när hållplatsstolpen var belägen lite närmare Hemmesta C, i närheten av det röda huset som finns bakom träden på höger sida strax efter nuvarande hållplatsen utväg. Det är inte f.d. Tomtebo-huset jag syftar på, för det är rivet. Denna röda stuga finns kvar än idag.

2. När öppnades hpl. "Hemmesta vägskäl" i riktning mot Slussen?

Jag minns när hållplatsen var belägen utanför Värmdö bygdegård i Hemmesta, mellan nuvarande hpl. "Hemmesta vägskäl" och "Näset".

Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Hasse L

Citat från: Karsten skrivet 03 mars 2010, 18:51:30 PM
Det här var snyggt! En f.d. Täbyvagn inväntar f.d. Handenvagn. Var inte 5974 en av de piggaste och mest poulära H22orna, eller var det 5973?

Det var nog 5973 tror jag, men den var mesta tiden i Grisslinge (eller annat ¨skärgårdsgarage¨) så jag körde den antagligen bara den morgonen som bilden ovan togs. Minns inte några utmärkande prestanda, tyvärr! 5974 däremot hade jag på någon fast tjänst och den var lättkörd och lagom snabb för undertecknad.
/Hasse

Ersa

Ojojojojojojojojojojoj!
Nu är det dags att skrapa ihop lite oxblodspengar till 6431! 8)

Anders Lundén

Citat från: Karsten skrivet 03 mars 2010, 18:51:30 PM

6016 var sista åren i Handen "personlig vagn". Var handvaxad på utsidan, bonade golv, gardiner, blommor mm. Trafikanterna skötte sig oftast bra i den fina bussen.