Huvudmeny

Veolia Borås

Startat av Svemicke, 02 mars 2010, 21:30:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Någon som vet hur de omloppen och linjekombinationerna ser ut hos Veolia? Är de något liknande landsbygdsomloppen på BL eller är det nytänk?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

yngrot

I Tranemo kör vi enbart några turer till Borås många turer körs av Borås depå... vi kör mest bara till Lockryd.. Dock har Veolias specar vållat en hel del problem både i går och idag.. Man får kolla noga i specpärmen för tjänsten heter en 4 siffrig kombination och omloppen oxå 4 siffrig ibland samma nummer men ofta flera olika omlopp på samma tjänst...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: yngrot skrivet 02 mars 2010, 21:58:52 PM
I Tranemo kör vi enbart några turer till Borås många turer körs av Borås depå... vi kör mest bara till Lockryd.. Dock har Veolias specar vållat en hel del problem både i går och idag.. Man får kolla noga i specpärmen för tjänsten heter en 4 siffrig kombination och omloppen oxå 4 siffrig ibland samma nummer men ofta flera olika omlopp på samma tjänst...
Nu var det Borås jag var intresserad av. ;) Detta borde ha framkommit redan i rubriken. ;)
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

yngrot

Vi hör faktiskt till Borås ... dock vet jag inte hur de har omloppen på Borås depån men det lär väl inte vara nån större skillnad mot B-L tiden förutom att numera är det enbart förortskörning.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 02 mars 2010, 22:06:43 PM
Vi hör faktiskt till Borås ... dock vet jag inte hur de har omloppen på Borås depån men det lär väl inte vara nån större skillnad mot B-L tiden förutom att numera är det enbart förortskörning.

Jag tyckte mig märka att man kör betydligt mer linjebundet än på BL-tiden. Således vänder bussarna på 150 till 150, 153 till 153 och 155 till 154 samt 154 till 155. Veolia verkar också vara mer konsekvent med att köra tvåaxliga bussar på de linjer där inte så mycket resande förväntas och boggi där det behövs. Men ingen regel utan undantag. Såldes gick såg jag boggi på två Onkel Toms stugor: linje 47 till Ekås och linje 240 till Ljung.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

#5
Citat från: yngrot skrivet 02 mars 2010, 22:06:43 PM
Vi hör faktiskt till Borås ... dock vet jag inte hur de har omloppen på Borås depån men det lär väl inte vara nån större skillnad mot B-L tiden förutom att numera är det enbart förortskörning.

Jaså? Det var nytt för det gjorde ni inte på BL. Ber om ursäkt för min otydlighet då. :) Det stärker er säkerhet avseende LAS också och det är bra. Om nu LAS inte avskaffas innan upphandlingen 2018, vill säga.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 mars 2010, 23:22:23 PM
Jag tyckte mig märka att man kör betydligt mer linjebundet än på BL-tiden. Således vänder bussarna på 150 till 150, 153 till 153 och 155 till 154 samt 154 till 155. Veolia verkar också vara mer konsekvent med att köra tvåaxliga bussar på de linjer där inte så mycket resande förväntas och boggi där det behövs. Men ingen regel utan undantag. Såldes gick såg jag boggi på två Onkel Toms stugor: linje 47 till Ekås och linje 240 till Ljung.


Det går ju bra på timmeslinjerna, men 154 och 155 har längre körtid än en timme. Likaså 404.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 03 mars 2010, 00:21:45 AM
Jaså? Det var nytt för det gjorde ni inte på BL. Ber om ursäkt för min otydlighet då. :) Det stärker er säkerhet avseende LAS också och det är bra. Om nu LAS inte avskaffas innan upphandlingen 2018, vill säga.

Det går ju bra på timmeslinjerna, men 154 och 155 har längre körtid än en timme. Likaså 404.

Jo, men genom att 154 vänder till 155 och vice versa går det ju bra med cirka 20 minuters reglertid i Borås. Linje 404 har tvåtimmarsomlopp så där går det också bra.

Linje 47 som är Veolias kortaste linje (körtid cirka 12 minuter) löste man på eftermiddagen genom att kombinera med insatskörning på linje 550 till Sandhult 15.30 och därefter ordinarie tur på linje 550 klockan 17.00. Noterade också att Buss i Väst (Vårgårdabuss) fortfarande kör samma avgångar som de gjorde under BL-tiden. Så det går att åka tresiffrigt med annat än Volvo också nu, eftersom de vanligen använder en Scania Vest.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

D_skalis

/David
Intresserad av utryckningsfordon och bärgare
och lastbilar i alla olika utseenden
Frilansfotograf
http://www.blaljusbilder.org
www.david-sfoto.se

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 mars 2010, 08:45:46 AM
Jo, men genom att 154 vänder till 155 och vice versa går det ju bra med cirka 20 minuters reglertid i Borås. Linje 404 har tvåtimmarsomlopp så där går det också bra.

Linje 47 som är Veolias kortaste linje (körtid cirka 12 minuter) löste man på eftermiddagen genom att kombinera med insatskörning på linje 550 till Sandhult 15.30 och därefter ordinarie tur på linje 550 klockan 17.00. Noterade också att Buss i Väst (Vårgårdabuss) fortfarande kör samma avgångar som de gjorde under BL-tiden. Så det går att åka tresiffrigt med annat än Volvo också nu, eftersom de vanligen använder en Scania Vest.


1½-timme går 404 på.

Det ska bli spännande att se hur det ser ut i Borås nu när jag kommer upp igen. Synd jag missar Bussmicke idag.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jan

Citat från: D_skalis skrivet 03 mars 2010, 09:00:28 AM
Första olyckan för Veolia i sjuhärad? :)

http://www.bt.se/nyheter/mark/bil-och-lastbil-krockade-i-kinna(1805361).gm

Man har varit noga med att maskera regskylten, men ägarens id går att läsa på motorhuven. ::)
I branschen i 40 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 03 mars 2010, 12:41:05 PM
1½-timme går 404 på.

För att ta hela historien: lördag-söndag är omloppstiden 1 timme 25 minuter. Måndag-fredag dagtid är den 1 timme 56 minuter. Skillnaden ligger i att det då är 25 minuters regleringstid vid Erikstorp. Ibland utnyttjas dock denna tid för någon extratur på linje 403.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Knut

Citat från: Svemicke skrivet 02 mars 2010, 22:00:58 PM
Nu var det Borås jag var intresserad av. ;) Detta borde ha framkommit redan i rubriken. ;)
Og det fikk du faktisk svar på i innlegget også
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge