Skannern går - H35

Startat av HJP, 02 mars 2010, 17:16:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP



H35 4520, ankommer hållplatsen Drottninggatan. September 1971.

HJP

PS
Efter många försök, tycks det funka nu.
DS

Mr G

Kul att det funkar bra. Det gick snabbt för dig att få till det tycker jag,
吉先生

HJP

Citat från: Mr G skrivet 02 mars 2010, 17:45:25 PM
Kul att det funkar bra. Det gick snabbt för dig att få till det tycker jag,
****
Tack för det, men den här skannern är ganska lättanvänd, tycker jag. Trist att TinyPic skulle krångla, men det kanske var tillfälligt.

HJP

groenis

Vart tog katten vägen? ;D

/Lennart

HJP

Citat från: groenis skrivet 03 mars 2010, 02:49:09 AM
Vart tog katten vägen? ;D

/Lennart
****
Det vet´e katten!
Tog sig en jamare, kanske  ;)

HJP

Björn Forslund

Citat från: HJP skrivet 03 mars 2010, 06:37:21 AM
****
Det vet´e katten!
Tog sig en jamare, kanske  ;)

HJP


Prova o lägg upp en H34, så kanske det blir en svart Panther istf en kisse? :D

christian berg

Dubbeldäckaren 4520 var en av de bussar som blev "enkeldäckare" senare och därmed tidigt slopad. 1974 fanns en bro ivägen vid en abonneringskörning i Täby.

Hälsningar

Christian B

Björn Forslund

Citat från: christian berg skrivet 03 mars 2010, 09:27:02 AM
Dubbeldäckaren 4520 var en av de bussar som blev "enkeldäckare" senare och därmed tidigt slopad. 1974 fanns en bro ivägen vid en abonneringskörning i Täby.

Hälsningar

Christian B

Hur många dubbeldäckare var det som råkade ut för olyckor av den typen, dvs fysiska hinder på höjden? En H28 var väl först när den körde in i en stålbalk vid Essingeledens byggnation (tyvärr med omkomna som följd) och en H33 tommade in i en låg bro på väg mot Hornsberg.

christian berg

Det var dessa (H28 5579?) och H33 4292 och sedan flera H35. Förutom ovan nämnda 4520 gjorde sig 4519 ovän med en byggnadsställning 1973 och den första H35:an 4501 blev av med taket av okänd anledning 1974. 4521 lyckades köra in i den utskjutande delen av huset i hörnan Södermalmstorg- Hornsgatan 1975. Kanske fanns det flera incidenter, men det är mer än vad jag känner till.

Hälsningar

Christian B

groenis

En orsak till snabba ombyggnationer var väl mera att förarna bytte bussmodell från enkeldäckare till dubbeldäckare och "glömde" bort sig.
Har själv gjort den "tavlan" köra Bova ena dagen en Neoplan andra dagen för att sen köra en Volvo tredje dagen osv.
Tar ett par minuter att komma ihåg knapparna ingen sitter där det satt dagen innan :o

/Lennart

Björn Forslund

Citat från: christian berg skrivet 03 mars 2010, 21:08:16 PM
Det var dessa (H28 5579?) och H33 4292 och sedan flera H35. Förutom ovan nämnda 4520 gjorde sig 4519 ovän med en byggnadsställning 1973 och den första H35:an 4501 blev av med taket av okänd anledning 1974. 4521 lyckades köra in i den utskjutande delen av huset i hörnan Södermalmstorg- Hornsgatan 1975. Kanske fanns det flera incidenter, men det är mer än vad jag känner till.

Hälsningar

Christian B


H33:an lappades ihop med övervåning från tidigare krockade 4281 som tydligen blev stående efter olyckan på 137:an innan Dagen H. Men hur gick det med de skadade H35:orna? Skrotades de allihopa efter krockarna? Det var ju ganska sent i livet för dem.

christian berg

Det fanns en bild från Högdalen här på forumet för något år sedan där man kunde se de förstörda 4501 och 4521 i bakgrunden (den senare verkade inte ha varit omöjlig att reparera, men olyckan var som sagt hösten 1975 och då var dubbeldäckarnas dagar räknade). Även 4519 och 4520 skrotades (de första två H35 att skrotas). En H31, 5623, förolyckades också, men det var i närkontakt med ett träd och därmed inte kopplat till dubbeldäckarfunktionen. I boken om dubbeldäckarna som kom för två år sedan finns en del bilder och information om olyckorna, bl.a. något tidningklipp med 4520 utan tak.

Hälsningar
Christian B