Busslinjer på färjor

Startat av Bengt Jönsson, 02 mars 2010, 12:43:57 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Här är mitt bidrag till listan:  Busslinjer på färjor

Lilla Varholmen - Hönö Pinan:  290 och 291  En av landets längsta vägfärjelinjer (LV155) och samtidigt tyngst belastad
Här kommer man att börja köra dubbeldäckare på 291...  ;D

Kornhall: 320

Fyll på.. !

/B

Stefan P

Hej

Vi kan ta färjan Öregrund - Gräsö.

Linjerna 853 till Södra Gräsö.
            854 till Norra Gräsö.

mvh Stefan P

Tommy E

I SL-området finns bl.a. 312 mot Adelsö, 632 mot Yxlan och 634 mot Blidö. Den sistnämnda åker med två färjor.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Fredde

Citat från: Tommy E skrivet 02 mars 2010, 14:05:47 PM
I SL-området finns bl.a. 312 mot Adelsö, 632 mot Yxlan och 634 mot Blidö. Den sistnämnda åker med två färjor.

Och 688 mellan Vaxholm och Rindö.

Mattias Andersson

Finns väl nån sträcka uppe i Lysekilsområdet med ???

Bengt Jönsson

Citat från: Mattias Andersson skrivet 02 mars 2010, 14:11:34 PM
Finns väl nån sträcka uppe i Lysekilsområdet med ???

"Lysekilsexpressen" 840/841 åker vägverksfärja över Gullmarsfjorden Finsbo - Skår på LV 161

/B

Omnilasse

Citat från: Fredde_J skrivet 02 mars 2010, 14:10:04 PM
Och 688 mellan Vaxholm och Rindö.
Och förstås SL:s 626 till Ljusterö.

HB

Linje 20 går med färjan mellan Fårösund och Fårö. /Henrik/

CS

Linje 376 Kolhättan - Svanesund (Västtrafik)

Karsten

Citat från: HB skrivet 02 mars 2010, 16:05:45 PM
Linje 20 går med färjan mellan Fårösund och Fårö. /Henrik/

Bara sommartid va?

HB

Citat från: Karsten skrivet 02 mars 2010, 22:05:07 PM
Bara sommartid va?

Ja linje 20 har bara gått sommartid. Vintertid har den hetat 23, men eftersom kommunen som är huvudman för linjetrafiken inte kan komma överens med kommunen som är huvudman för skolresorna så körs vintertid bara en skolbuss med färjan som inte är upplåten för andra resande... /Henrik/

Karsten

Citat från: HB skrivet 02 mars 2010, 22:20:22 PM
Ja linje 20 har bara gått sommartid. Vintertid har den hetat 23, men eftersom kommunen som är huvudman för linjetrafiken inte kan komma överens med kommunen som är huvudman för skolresorna så körs vintertid bara en skolbuss med färjan som inte är upplåten för andra resande... /Henrik/

Tyckte väl jag mindes något sådant. För det var väl inte alltför länge sedan linje 23 gick som "vanlig" linjetrafik på Fårö?

Nico

SL:s linje 303 gick väl ett tag över från Jungfrusund till Slagsta. Antar att det upphörde p.g.a. lågt resande, men det kanske kommer nya tag framöver?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Citat från: Nico skrivet 02 mars 2010, 23:45:05 PM
SL:s linje 303 gick väl ett tag över från Jungfrusund till Slagsta. Antar att det upphörde p.g.a. lågt resande, men det kanske kommer nya tag framöver?

Ett år tror jag det var men gjordes det någon större annonsering om det hela då?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Omnilasse

Citat från: Nico skrivet 02 mars 2010, 23:45:05 PM
Ekerö kommun brukar väl ha det som ett standardönskemål till SL, men de menar att det inte är samhällsekonomiskt lönsamt. Nu har man också spätt på svårigheterna med att färjeläget inte är lämpligt för låggolvsbussar - det sistnämnda låter ju allt som ett svepskäl. Och visst gick 303 över, men som Arleborg skriver på sin hemsida  endast vissa avgångar  15/8-1994 - 21/8-1995. Har för mig att det bara var i högtrafik och timmestrafik. Sedan gick de ju bara till Fittja också, vilket ändå innebar extra byten etc - eftersom Fittja ju inte är slutdestinationen för särskilt många (och en rätt grå fläck för flertalet Ekeröbor). Tror nog det skulle fungera, men bör nog då vara en linje som fortsätter till Kungens kurva alternativt Flemingsberg. Sedan är det väl alltid så att busstrafik på färja är relativt dyrt, eftersom det kräver rätt mycket tid både som marginal före färjans avgång och själva resan över. Men att från Ekerö kunna komma till exempelvis Ikea på 40 minuter tror jag definitivt skulle vara av intresse!