Skannern går - Vid förarplatsen

Startat av HJP, 01 mars 2010, 20:25:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

Får man bjuda på ett självporträtt, från januari 1973?
Vem kan se var vi befinner oss, och vilken vagntyp?

Så här såg det ut på biljettbordet. Det skvallrar om att
vi inte är i innerstaden.

HJP

Peter Rost

Vagntypen är jag ganska säker på, det är en Büssing H32.

/Peter

LYR

Jo,visst är det en Büssing - om inte annat för den höga bildkvaliten som HJP bjuder oss på och då ser vi tydligt rattnavets symbol. Biljettfloran väcker verkligen minnen!
/ LYR

Mr G

H-klipp innebär H32 med höga nummer gissar jag.

14 februari är biljettbilden från iallafall. Endsat några dagar kvar med dessa biljetter således. 18 februari var det väl som de byttes ut mot nuvarande kupongsystem. Om det nu är 1973 vill säga.
吉先生

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr G skrivet 01 mars 2010, 20:46:40 PM

14 februari är biljettbilden från iallafall. Endsat några dagar kvar med dessa biljetter således. 18 februari var det väl som de byttes ut mot nuvarande kupongsystem. Om det nu är 1973 vill säga.

Att det var den 14:e ser man på klippen på 1:25-biljetterna. Men hur kunde man se månad?

HJP

Citat från: Mr G skrivet 01 mars 2010, 20:46:40 PM

Javisst är det en H32, som Peter rost var så säker på.
Mr Sherlock... ehh Mr G, studerar avslöjande spår, och är på rätt väg. H-klipp, står dock för Hornstull. Vi är alltså på sydvästra sidan, närmare bestämt vid dåvarande ändhållplatsen Östbergahöjden, och på linje 134.
Det stämmer också, att enhetstaxan "knackar på dörren".

På Tx Lih, sitter personalen och förbereder sig för att lämna in de gamla biljetterna, och ta ut de nya.

HJP

Mr G

På de sista upplagorna av blockbiljetter infördes månadsklipp. Kolla på högra delen av resp biljett så ser du månaderna upprade där.

Efter lite tankeverksamhet vill jag ha bilden till nånstans utåt Skärholmen-Vårbyhållet. Eftersom du verkar ha zon 4-biljetter med H-klipp borde du köra långt ut i SS-området. Det är efter Fittja fått t-banetrafik iallafall, men jag minns inte om man införde SS-taxa på anslutningslinjerna därute, eller om man körde kvar med den gamla SJ-taxan. Annars fanns det väl inga SS-busslinjer i zon 4 förutom i B-området (Vällingby, Hässelby, Spånga)
吉先生

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 mars 2010, 20:57:09 PM
Att det var den 14:e ser man på klippen på 1:25-biljetterna. Men hur kunde man se månad?

Ingen knivskarp bild, men till höger om datumangivelsen, ses två spalter med: Jan, Feb, Mar, o.s.v.

HJP

Mr G

Nej nu bluddrade jag till det. Det är inga zon 4-biljetter här. De borde f ö ha kostat 2 kr vid detta tillfälle. 1:75-biljetterna hade du väl ingen nytta av på 134:an förresten? Gick den över till zon 3 någonstans?
吉先生

HJP

Citat från: Mr G skrivet 01 mars 2010, 21:12:01 PM
Nej nu bluddrade jag till det. Det är inga zon 4-biljetter här. De borde f ö ha kostat 2 kr vid detta tillfälle. 1:75-biljetterna hade du väl ingen nytta av på 134:an förresten? Gick den över till zon 3 någonstans?
Jag blev själv lite brydd, när du började syna detta. Bilderna är inte från samma tillfälle. Det kan man se på t.ex. den 85-öres pensionärsbiljetten, längst upp till höger. Det blocket är nästan slut, på ena bilden, men fullt på den andra. Troligen har jag bytt från 134 till 195, eller så, efter rasten.
Det var ju ett tag sedan detta inträffade, så minnet är inte alltför detaljerat, om man säger så  ;)

HJP