Bälten i bussar (för linjetrafik)

Startat av M224, 01 mars 2010, 16:48:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M224

Finns det något krav på att bälten måste monteras i nya bussar. Jag ser aldrig någon använda bälten i SL-bussarna. Och det är inte så konstigt, det är ju trångt redan som det är och ska man då börja rota efter knappen som man lossar bältet med så kanske man får en snyting oavsett om det är en snygg tjej som sitter bredvid en eller en kroppsbyggare.  ;D

Själv tycker jag att det verkar så bökigt så jag har aldrig testat, jag är rätt bred och väger runt 100 pannor.

Clabbe

Det är inte bälteskrav i bussar för stadstrafik.

SimonB

Jo det är krav på alla bussar utom stadsbussar (vet ej exakt definition på dessa). Du är dessutom enligt lag skyldig att använda bältet om det finns där.
Jag får erkänna att jag själv är dålig på att använda det. Dels av gammal vana, och dels för att det just är trångt. Har man då jacka på sig, och en väska i famnen så..... Dock använder jag alltid bälte i personbil och lastbil.

Johan B

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 mars 2010, 17:00:23 PM
I klass 1 buss är det inte krav på bälte, i klass 2 o 3 skall det vara bälte.

Klass 1 buss kan ha höga ryggstöd och vara avsedd för förortstrafik också ....

Hur ser reglerna ut när det gäller att t.ex ta en klass 1-buss (reggad efter bälteslagens införande) med höga ryggstöd och börja köra den i ren regiontrafik. Finns det reglerat en gränsdragning för vad som är stad-förort och vad som är regiontrafik?

Jan

Fr o m 2004 ska bussar som kör trafik klass 2,3 ha bälten. Även bussar som reggats tidigare som har bälten ska dessa nyttjas. Förareplats som har bälte ska alltid nyttjas även i klass 1 buss.
I branschen i 40 år

Carl Eric

Citat från: M224 skrivet 01 mars 2010, 16:48:48 PM
Finns det något krav på att bälten måste monteras i nya bussar. Jag ser aldrig någon använda bälten i SL-bussarna. Och det är inte så konstigt, det är ju trångt redan som det är och ska man då börja rota efter knappen som man lossar bältet med så kanske man får en snyting oavsett om det är en snygg tjej som sitter bredvid en eller en kroppsbyggare.  ;D

Jag ska ju säga hur jag gör  ;)

Jag använder alltid bälte om det finns OCH det inte sitter nån brevid då man måste "rota"...  :D
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

76

Till alla er som inte använder bälte för att det är jobbigt:

Jag använde bälte när jag vägde 140+ kg. Det går om man vill, och det vill man.

:P

M224

Citat från: 76 skrivet 01 mars 2010, 19:57:08 PM
Till alla er som inte använder bälte för att det är jobbigt:

Jag använde bälte när jag vägde 140+ kg. Det går om man vill, och det vill man.

:P

Även när det sitter en stor kille bredvid dig på en buss och du bara ska åka några hållplatser i en fullsmockad buss?

Det är så det ser ut för mig oftast i rusningen.

Jag använder alltid bälte i bilar men inte i bussar.

lil-sis

Finns det använder jag. Både när jag kör och när jag åker, oavsett fordon.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 mars 2010, 20:56:16 PM
Du kan jämföra med B9S bussarna i SL området (de med högra ryggar) som är klass 1 bussar
SL anser att all trafik är sådan som utförs med klass 1 fordon

Så i princip räknar SL hela länet inklusive 677:an och andra SL-linjer i angränsande län som tätortstrafik med klass 1 bussar?
Således är alla bälten i SL-trafik en ren bonus, som man aldrig kan förvänta sig?

76

Citat från: M224 skrivet 01 mars 2010, 20:54:46 PM
Även när det sitter en stor kille bredvid dig på en buss och du bara ska åka några hållplatser i en fullsmockad buss?

Stor kille? Ja.
Några få hållplatser? Händer aldrig, stadsbussarna har inga bälten och åker jag länsbuss så handlar det om resor på 60+ minuter.

Ulf Rådeström

Citat från: M224 skrivet 01 mars 2010, 20:54:46 PM

hmm...men varför är det skit samma o slå sig onödigt vid en kollision om man bara åker några få hållplatser än om du åker längre?
Blir skadorna automatiskt mindre vid en krock om du åker två hållplatser istället för fyra'?

Resonemang som inte alls håller - sorry...

Menar...vad är skillnaden mellan om du klämmer på dig bältet i bilen när du bara åker en kort bit än när du åker i en buss? Fordon som fordon väl?

Johan B

Ja det är många som skyller på att man bara ska en liten bit och att det är ju bara igenom stan, inte på motorväg. Utan att ha någon statistik att falla tillbaka på så känns det som att det är just i tätort de flesta krockarna sker och där bältet gör störst nytta. Det behöver för all del inte handla om en krock utan det räcker ju gott med en tvärnit, då är det gott att sitta fast i stolen. Visst, en krock på motorväg blir ännu häftigare och där är bältet ännu viktigare när det gäller att rädda liv men om man ser till antalet motorvägskrockar med bussar kontra tätortskrockar, var är sannolikheten störst att just du befinner dig? Du kanske inte dör vid en krock i 30 obältad i en buss men du slår dig riktigt ordentligt, det kan jag lova. Varför riskera att bli invalidiserad?

Ersa

Folk är i regel duktiga på att sitta bältade i 90 km/t på motorväg, men när bussen börjar närma sig staden och kommer in på en tvåfilig 50-väg med trafikljus, övergångsställen och korsande biltrafik vill man gärna resa sig och hänga i mittgången. Vad en tvärnit från 50 km/t gör för en stående som ställt sig upp längst fram i mittgången för att vara redo att komma snabbt ut när bussen stannat (först 5-10 minuter senare) vill man helst inte tänka på.