Dubbeldäckare Göteborg-Öckerö

Startat av Thomas Åkerblad, 27 februari 2010, 08:49:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Thomas Åkerblad

Johan B

Beulas Jewel känns som en inte alltför vild gissning.

Ulf Rådeström

Citat från: Johan B skrivet 28 februari 2010, 09:48:24 AM
Beulas Jewel känns som en inte alltför vild gissning.

Vad grundar du det då?
Vi pratar ju om en mer stadsbetonad dubbeldäckare här med tanke på över 80 sittplatser.

Ersa

Thomas Åkerblad

Unvi är karosstillverkaren som byggt Stavangers bussar.

http://www.unvi.es/en/gama.php?id=16&cat=3

Bernt Talbrant

I en artikel i pappers-GP igår om detta stod att läsa att man samordnat beställningen av dessa dubbeldäckare med beställningen av sådana till linje 100 Göteborg-Borås. Vet vi vad som beställts till den trafiken?

Bussmicke

Nej det tror jag inte. Beulas är ju allt annat än stadsbuss...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 28 februari 2010, 15:15:02 PM
Nej det tror jag inte. Beulas är ju allt annat än stadsbuss...

Det är något lurt här. Linje 100 skall inte trafikeras med stadsbussar. Beulas Jewel är en av de bussar som uppfyller kraven för att kunna användas på linje 100. Därmed inte sagt att det blir sådana.

Omnilasse

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 februari 2010, 15:24:57 PM
Det är något lurt här. Linje 100 skall inte trafikeras med stadsbussar. Beulas Jewel är en av de bussar som uppfyller kraven för att kunna användas på linje 100. Därmed inte sagt att det blir sådana.
Och det skall ju vara regionalbussar till Öckerö. Ett platsantal på över 80 är ju inte något problem att ordna även om det är regionalutförande - det handlar ju snarare om busslängd. Vad som gör Beulas Jewel till ett bra tips är väl att Orusttrafiken just satt några av detta fabrikat i trafik i Östergötland.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Omnilasse skrivet 28 februari 2010, 15:37:41 PM
Och det skall ju vara regionalbussar till Öckerö. Ett platsantal på över 80 är ju inte något problem att ordna även om det är regionalutförande - det handlar ju snarare om busslängd. Vad som gör Beulas Jewel till ett bra tips är väl att Orusttrafiken just satt några av detta fabrikat i trafik i Östergötland.

Det är också ett bra tips med hänsyn till att det är just Orusttrafiken som skall köra linje 100 mellan Borås och Göteborg. Sedan har någon kommunpolitiker i Borås uttalat att han gärna vill se Volvo-bussar på linje 100. Beulas har dock förut byggt på Volvo-chassi och bollen ligger väl i så fall om Volvo vill sälja chassier till dem. Kommunpolitikern kanske borde börja med kommunens eget bussbolag, som köper Scania och MAN.
Däremot blir det lite mer stadsbussliknande dubbeldäckare i samband med upphandlingen av Grön Express med trafikstart 2011. Där ställs kraven på dörr 1-2-2 och minst 70 sittplatser.

Fredde

Man kan väl gissa att VH Astromega inte är någon högoddsare till trafiken på dessa linjer? Trots att TD927 tar över 90 sittande...

Johan B

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 28 februari 2010, 10:50:39 AM
Vad grundar du det då?
Vi pratar ju om en mer stadsbetonad dubbeldäckare här med tanke på över 80 sittplatser.

Se Bernts svar. Är väl inga större problem att klämma in 80 stolar i en 15-meters dubbeldäckare. Sist jag kollade så krävdes det regionalstandard på trafiken mellan Göteborg och Öckerö, vilket på Vt-språk innebär höga stolar, AC och läslampor. Men du kanske har information som tyder på att det ska ändras?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan B skrivet 28 februari 2010, 19:20:36 PM
Se Bernts svar. Är väl inga större problem att klämma in 80 stolar i en 15-meters dubbeldäckare. Sist jag kollade så krävdes det regionalstandard på trafiken mellan Göteborg och Öckerö, vilket på Vt-språk innebär höga stolar, AC och läslampor. Men du kanske har information som tyder på att det ska ändras?

Östgötatrafikens dubbeldäckare har ju 89 sittplatser, åtminstone i vissa modeller. Och det är just dessa som Västtrafik har som förebild vid specarna av de nya dubbeldäckarna för linje 100.

Johan B

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 februari 2010, 19:27:56 PM
Östgötatrafikens dubbeldäckare har ju 89 sittplatser, åtminstone i vissa modeller. Och det är just dessa som Västtrafik har som förebild vid specarna av de nya dubbeldäckarna för linje 100.

Min gissning (vilket tydligt framgick att det var just en gissning) grundades på vad som stod i artikeln i GP häromdagen som Bernt hänvisade till. Man kan knappast tala om samordnande om det är ett helt annat märke eller modell som gått och köpts. Vad som då tala för att det blir just Beulas? Ja först och främst att man köpt sådana alldeles nyligen. För det andra att Rex Knorr enligt inlägg tidigare verkar har något på G när det gäller just Jewel. För det tredje, det är den enda modellen på marknaden förutom då ett specialbygge från Van Hool (med erkänt långa leveranstider, och detta är en tillökning med ganska kort varsel) som levereras i 15-metersutförande vilket jag menar är ett måste för att få in drygt 80 stolar såvida det inte är pygméer som ska åka med bussarna. Att man köpt en specialvariant av Lion´s City (15m) känns mindre troligt, framför allt eftersom man knappast ska köra Lion´s City på linje 100. Vad det ska vara för bussar på 290 och 291 efter kommande upphandling spelar ju ingen roll. Detta är ju bussar som köps av nuvarande trafikutövare och som ska provas i trafiken. Vad som händer i det nya avtalet vet nog knappt Västtrafik ännu, så då väljer väl Orust bussar man kan använda någon annan stans istället för att stå med snikdubbeldäckare som inte kan användas på 100 eller flyttas till Ö-trafområdet.

Edit: Inlägget redigerat eftersom jag misstolkat tonen i Ulfs tidigare inlägg och därmed gått till onödigt hårt motangrepp. Saken är utagerad och därmed tycker jag det är på sin plats att rensa i detta inlägg. Argumentationen får dock stå kvar då den för sig blir ett sakligt svar till andra inlägg här i tråden.