ny ledbuss depå gubbängen?

Startat av crafter, 27 februari 2010, 00:15:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

crafter

eftersom man är gammal "SL are" så reagerade jag när jag hörde rykten om att det finns långt framskridna planer på att bygga en ledbussdepå i Gubbängen för gasbussar och hela depån kommer att ha väldigt högt miljötänk,men är det någon depå som skall ersättas eller blir det en ytterligare? är det nån som vet mer?

buskörare

Citat från: crafter skrivet 27 februari 2010, 00:15:17 AM
eftersom man är gammal "SL are" så reagerade jag när jag hörde rykten om att det finns långt framskridna planer på att bygga en ledbussdepå i Gubbängen för gasbussar och hela depån kommer att ha väldigt högt miljötänk,men är det någon depå som skall ersättas eller blir det en ytterligare? är det nån som vet mer?

Söderhallen ska ju "rivas". Liksom Hornsberg. Så det måste ju till alternativ.

crafter

Citat från: buskörare skrivet 27 februari 2010, 00:19:16 AM
Söderhallen ska ju "rivas". Liksom Hornsberg. Så det måste ju till alternativ.

att riva söderhallen har man ju pratat om i femton år!!

Andreas

Jag kände förvisso till att Gubbängen skulle få denna nya biogasbussdepå, samt att Hornsberg skulle stängas. Jag visste däremot inte att det funnits/finns planer på att även stänga Söderhallen. Någon som vet var man då har tänkt att placera innerstadsbussarna? :P Det känns lite långt, ur min egen mening, att man skall skicka iväg bussar ända ifrån Gubbängen eller liknande. Jag har hört nåt rykte om att man kanske skulle upprätta en bussdepå för innerstadsbussarna i Hammarby Sjöstad eller liknande. Då blir inte avståndet lika stort iaf. ;)

homer

Citat från: Andreas skrivet 27 februari 2010, 11:30:23 AM
Jag kände förvisso till att Gubbängen skulle få denna nya biogasbussdepå, samt att Hornsberg skulle stängas. Jag visste däremot inte att det funnits/finns planer på att även stänga Söderhallen. Någon som vet var man då har tänkt att placera innerstadsbussarna? :P Det känns lite långt, ur min egen mening, att man skall skicka iväg bussar ända ifrån Gubbängen eller liknande. Jag har hört nåt rykte om att man kanske skulle upprätta en bussdepå för innerstadsbussarna i Hammarby Sjöstad eller liknande. Då blir inte avståndet lika stort iaf. ;)

Söderhallens bussar är väl tänkta (om de nu blir av) att placeras vid mårtensdal i hammarby sjöstad, antagligen där betongfabriken ligger...
Hornsbergs bussarna är väl tänkta att flyttas till värtan, exakt var vet jag dock inte
den nya depån i gubbängen ska ju vara en sammanslagning av Huddinge(volvo) och nyboda om jag inte missuppfattat, men om de blir en ren ledbussdepå har jag aldrig hört, kan väl lika gärna bli kortvagnar och boggiebussar.

buskörare

Citat från: crafter skrivet 27 februari 2010, 11:12:49 AM
att riva söderhallen har man ju pratat om i femton år!!

Ja, men nu verkar det faktiskt vara på riktigt.

groenis

En av de vildaste ideerna om Söderhallen var att den skulle flytta in i Henriksdalsberget,
Tanken var att förarna hämtade och lämnade bussen på en platta utanför och speciella rangerare skulle köra i berget för att undvika skador.

/Lennart

Ulf Rådeström

Citat från: homer skrivet 27 februari 2010, 12:21:05 PM

Söderhallens bussar är väl tänkta (om de nu blir av) att placeras vid mårtensdal i hammarby sjöstad, antagligen där betongfabriken ligger...
Hornsbergs bussarna är väl tänkta att flyttas till värtan, exakt var vet jag dock inte
den nya depån i gubbängen ska ju vara en sammanslagning av Huddinge(volvo) och nyboda om jag inte missuppfattat, men om de blir en ren ledbussdepå har jag aldrig hört, kan väl lika gärna bli kortvagnar och boggiebussar.

Nä, nu blev det lite fel!

Hornsberg skall grävas ner under Kristinebergs Idrottsplats.
Depån i Värtan är nästan klar och ligger vid Frihamnsporten (tillfällig depå - och ny planeras i Värtan längre in mot oljehamnen - oklart ännu med läget exakt)

Söderhallen skall mycket riktigt flyttas ut mot Hammarby någonstans - ej klart ännu exakt var.

Gubbängsdepån skal försörja framförallt blåbusslinjerna i dess krokar som jag fattat det som.

Ted Selander

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 27 februari 2010, 16:18:17 PM
Nä, nu blev det lite fel!

Hornsberg skall grävas ner under Kristinebergs Idrottsplats.
Depån i Värtan är nästan klar och ligger vid Frihamnsporten (tillfällig depå - och ny planeras i Värtan längre in mot oljehamnen - oklart ännu med läget exakt)

Söderhallen skall mycket riktigt flyttas ut mot Hammarby någonstans - ej klart ännu exakt var.

Gubbängsdepån skal försörja framförallt blåbusslinjerna i dess krokar som jag fattat det som.

Hornsberg ska i ett första skede delvis tömmas pga. bygge av ny trafikplats Lindhagensgatan/Essingeleden. Dår kommer Frihamnen väl till pass när den står klar i höst (ca oktober). Slutligen ska Hornsberg mycket riktigt grävas ned under gräsmattan på Krillans IP.

Söderhallen ska så småningom flytta till Fredriksdal, i södra Hammarbyhamnen.

Gubbängen ingår i pågående upphandling av Huddinge/Botkyrka/Söderort, och kommer att avlasta Nybodahallen och ersätta uppställningen i Hammarby.

/Ted

crafter

Citat från: Ted S skrivet 27 februari 2010, 18:37:00 PM
Hornsberg ska i ett första skede delvis tömmas pga. bygge av ny trafikplats Lindhagensgatan/Essingeleden. Dår kommer Frihamnen väl till pass när den står klar i höst (ca oktober). Slutligen ska Hornsberg mycket riktigt grävas ned under gräsmattan på Krillans IP.

Gubbängen ingår i pågående upphandling av Huddinge/Botkyrka/Söderort, och kommer att avlasta Nybodahallen och ersätta uppställningen i Hammarby.

/Ted

hornsberg kommer jag iaf inte sakna, mörk trist och skitig depå.
Har man äntligen fått klart med bygglov och finansiering för söderhallens flytt?
men vad händer med spårvägsmuseèt?
enligt bygghandlingarna som jag läste skall gubbängen byggas för 90st ledvagnar med biogasdrift!
hammarby är väl bara uppställning sen man la ner bussverkstan i början på  nittiotalet?
kommer man att läggar ner nyboda också?

Andreas

Jag tror man skall flytta Spårvägsmuséet till Hjorthagen.

Optimal

Citat från: crafter skrivet 27 februari 2010, 19:19:42 PM
hornsberg kommer jag iaf inte sakna, mörk trist och skitig depå.
Har man äntligen fått klart med bygglov och finansiering för söderhallens flytt?
men vad händer med spårvägsmuseèt?
enligt bygghandlingarna som jag läste skall gubbängen byggas för 90st ledvagnar med biogasdrift!
hammarby är väl bara uppställning sen man la ner bussverkstan i början på  nittiotalet?
kommer man att läggar ner nyboda också?

Jag kommer iallfall sakna HB, Har ju vart där till å från nu i 7 år. Nu den senaste tiden nästan varje dag pga utb. 

Omnilasse

Citat från: Ted S skrivet 27 februari 2010, 18:37:00 PM
/Ted
Fast egentligen om man skall vara petig, så blir det en skvätt av Söderhallen till Frihamnen också, det blir ungefär 100 platser i Fredriksdal, vilket alltså blir ca 40 för lite. Men detta kanske man löser genom att föra över ett par linjer. Formellt är ju innerstaden numera ett område. När det gäller Gubbängen kan ju tilläggas att det skall finnas plats för 92 bussar där, men det kommer dröja rätt länge innan det blir krav på gasdrift på hela flottan  - det kommer även finnas möjlighet att tanka med diesel och etanol. En tanke är ju också att de hyrda platserna vid Volvo i Huddinge ska kunna avvecklas. Det kommer finnas plats för ledbussar på samtliga uppställningsplatser, och då det finns brist på sådana platser i Nyboda, lär det väl behövas. Men som antyds är det ju upp till den som vinner trafiken, att planera för vilka linjer som skall utgå därifrån och vilken bussmodell som köps in (även om det kommer behövas många ledbussar för att nå upp till sittplatskraven.)