problemen med b9s tas upp i lokalpressen

Startat av homer, 26 februari 2010, 21:16:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Lågentreledbussarnas vara eller inte vara fick en artikel i lokalpressen...

http://nvp.se/Nacka/Nacka/Bussar-handikappade-i-halkan/

citat från artikeln
Citat

Enligt honom försöker Nobina nu att köpa in så kallade Boggibussar. De har lättare att ta sig fram då motorn sitter längre bak och ger bättre tryck på bakhjulen.

Anledningen till att de inte används i större utsträckning i dag är att de har något färre sittplatser än trängselbussarna.

Så vad betyder detta??? inga mer b9s???

Optimal

Varför inte Köpa in Pusher från Scania eller MAN. Fungerar ju bra om man vet hur man kör en Pusher. Dvs inte full gas i kurvor när det är halt  ;)

the0fiskis

b9g är det bilden som vissas på sidan? jag har märkt problem med alla bussar (bor i nacka och åker buss varje vardag)
allt från MAM  till maxi, tror det gör lite när det blir halt om några år igen, sen nästa år tror jag att det kommer bli samma sort vinter  8)

Camilla

Citat från: the0fiskis skrivet 26 februari 2010, 21:32:30 PM
b9g är det bilden som vissas på sidan? jag har märkt problem med alla bussar (bor i nacka och åker buss varje vardag)
allt från MAM  till maxi, tror det gör lite när det blir halt om några år igen, sen nästa år tror jag att det kommer bli samma sort vinter  8)

Ja det är en B9S på bilden

Ersa

Citat från: NVP.seEnligt honom försöker Nobina nu att köpa in så kallade Boggibussar. De har lättare att ta sig fram då motorn sitter längre bak och ger bättre tryck på bakhjulen.

Jag antar att de boggibussar Nobina nu tittar på är avsevärt bättre än den gamla konstruktionen Volvo B10BLE, för dessa ligger nästan lika långt ner som en B9S på vintervägsskalan. Tvåaxliga vagnar med rejäl vikt på den enda bakaxeln samt diffspärr skulle jag vilja ha om jag skulle få välja en rejäl bra vinterbuss. Gärna så långa bussar som det är möjligt innan någon faktor säger stopp.

Undrar vilken modell av boggibussar Nobina funderar på. Solaris Urbino 15LE? Scania OmniLink? MAN A26? :)

homer

Citat från: Ersa skrivet 27 februari 2010, 00:54:34 AM
Jag antar att de boggibussar Nobina nu tittar på är avsevärt bättre än den gamla konstruktionen Volvo B10BLE, för dessa ligger nästan lika långt ner som en B9S på vintervägsskalan. Tvåaxliga vagnar med rejäl vikt på den enda bakaxeln samt diffspärr skulle jag vilja ha om jag skulle få välja en rejäl bra vinterbuss. Gärna så långa bussar som det är möjligt innan någon faktor säger stopp.

Undrar vilken modell av boggibussar Nobina funderar på. Solaris Urbino 15LE? Scania OmniLink? MAN A26? :)

förhoppningsvis b12ble 8500 med i-shift....suverän vinterbuss...

Fredde

Citat från: homer skrivet 27 februari 2010, 10:40:00 AM
förhoppningsvis b12ble 8500 med i-shift....suverän vinterbuss...

Ja de (0058-0069) har överträffat allas förväntningar när det gäller att ta sig fram denna vinter.

Andreas

Citat från: homer skrivet 26 februari 2010, 21:16:15 PM

Så vad betyder detta??? inga mer b9s???

Åhh, jag hoppas verkligen att de försvinner! Jag röstar för! De låter minst ett kvarter bort mitt i innerstan där jag bor, när de mullrar på på Sveavägen på vardagarna. Det är mest bara en massa brus ifrån trafiken i rusningstrafiken, men B9S:arna lyckas utan problem överrösta allt trafikbrus.

buskörare

Citat från: Andreas skrivet 27 februari 2010, 21:01:08 PM
Åhh, jag hoppas verkligen att de försvinner! Jag röstar för! De låter minst ett kvarter bort mitt i innerstan där jag bor, när de mullrar på på Sveavägen på vardagarna. Det är mest bara en massa brus ifrån trafiken i rusningstrafiken, men B9S:arna lyckas utan problem överrösta allt trafikbrus.

Håller med, jösses vad dom låter !! Det gjorde iofs våra 8500 i Örebro med. BL 3260-3287

Optimal

Det är ju en Volvo motor. Inte direkt kända för att vara tysta ;).

homer

Citat från: Andreas skrivet 27 februari 2010, 21:01:08 PM

inte låter en b9s mer utanför bussen än någon annan buss, däremot inne i bussen...

Optimal

Citat från: homer skrivet 27 februari 2010, 22:03:47 PM

inte låter en b9s mer utanför bussen än någon annan buss, däremot inne i bussen...

Jodå. När jag å en annan forumskribent som inte är medlem här längre är ute och reser, så brukar jag höra när det är en B9S som kommer, sen brukar det dröja kanske ½ minut innan man ser bussen ( det gäller i tätbebyggt område)

buskörare

Citat från: homer skrivet 27 februari 2010, 22:03:47 PM

Jag tycker ofta jag kan avgöra vilken buss det är som kommer på just motorljudet. Alltså om det är en b92 eller en annan.

Optimal

Citat från: buskörare skrivet 27 februari 2010, 22:08:05 PM
Jag tycker ofta jag kan avgöra vilken buss det är som kommer på just motorljudet. Alltså om det är en b92 eller en annan.

b92?, har jag missat något? eller menar du B9S