VK: Ingen tågtrafik helger på Botniabanan

Startat av Ersa, 25 februari 2010, 12:00:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: VK.seDet blir ingen helgtrafik med persontåg på Botniabanan det första året.
- Vi har fokuserat på arbetspendlingen. Vår upphandling av operatör gäller måndag-fredag, säger Olle Tiderman, trafikchef på Norrtåg.
http://www.vk.se/Article.jsp?article=333370

När linje 100 söder om Umeå (som idag går under helgdagar) försvinner undrar man ju om det istället blir utökning av linje 10 på helgerna för att kompensera?

Anders Noren

Inte heller Upptåget hade trafik på helgerna från start.

Greger Larsson

Citat från: Ersa skrivet 25 februari 2010, 12:00:57 PM
http://www.vk.se/Article.jsp?article=333370

När linje 100 söder om Umeå (som idag går under helgdagar) försvinner undrar man ju om det istället blir utökning av linje 10 på helgerna för att kompensera?

Ersa, kanske ett litet missförstånd här? Linje 100 finns kvar till dess att trafiken på Botniabanan är i full gång, dvs hösten 2011. Nu närmast denna höst blir det ju endast pendeltrafik på sträckan Övik-Umeå(och det är alltså den trafiken som inte ska gå på helgerna).

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 25 februari 2010, 20:52:50 PM
Ersa, kanske ett litet missförstånd här? Linje 100 finns kvar till dess att trafiken på Botniabanan är i full gång, dvs hösten 2011. Nu närmast denna höst blir det ju endast pendeltrafik på sträckan Övik-Umeå(och det är alltså den trafiken som inte ska gå på helgerna).

Ja, nog var det ett rejält missförstånd. Då finns ingen anledning till oro. :)

Andreas

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 februari 2010, 19:03:47 PM
Dåligt utnyttjande av fordonen, eller... är det så att man vill gardera sig mot en ny Tjustbanefadäs med en vagnpark som inte räcker till när reparationer och underhåll måste utföras?

Det lär väl röra sig om väl beg pendeltågs eller pågatågsvagnar som hittar upp till Umeå, material med osäker driftsäkerhet :-)

Nej, det tror jag inte. De tåg som har beställts till Norrtåg, är baserade på de nya tåg som har kommit till Pågatågstrafiken, dvs. utseendemässigt exteriört sett, är av samma variant som även Stockholms X60-pendeltåg är baserade på. Tågen i Skåne heter X61 och har 4 vagnar per enhet, medan SLs har 6. Även Norrtågs tåg skulle isf få 4 vagnar, men dessa är istället specialbyggda för långa avstånd (vi pratar kanske pendeltågsavstånd på typ totalt dryga 10 mil per linje. Jag tror man kanske skapar totalt 6 eller nåt sånt, här vet kanske någon annan mer.) De nya tågen dit upp får istället litterat X62 och får högre topphastighet än SLs pendeltåg exempelvis.

Om dock de äldre pågatågen lyckas släpa sig dit upp i väntan på de nya tågen, så kan det mycket väl vara så. ;)