Huvudmeny

Bussparad.

Startat av Drängen, 24 februari 2010, 19:31:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Drängen

Måste nog ha förstärkt nervsystem för att köra buss i storstan såna här gånger. http://svtplay.se/v/1903486/busskaos_vid_slussen

M224

Säga vad man vill om allt kaos men det generar väldigt mycket udda fototillfällen.

Synd bara att man inte kan få tjänstledigt för att dokumentera allt.  ;D

yngrot

Ja väldigt vad en liten sak kan ställa till det ordentligt..blir ju en massa följdproblem när sånt här händer många strandsatta resenärer  förare som missar rast och avlösningar 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan

Citat från: Drängen skrivet 24 februari 2010, 19:31:54 PM
Måste nog ha förstärkt nervsystem för att köra buss i storstan såna här gånger. http://svtplay.se/v/1903486/busskaos_vid_slussen

Ledbussar med drivning på sista axlen ger sådana beskymmer. Tacka vet jag ledbussar med B10M.
I branschen i 40 år

Ersa

Citat från: Jan skrivet 25 februari 2010, 09:32:04 AM
Ledbussar med drivning på sista axlen ger sådana beskymmer. Tacka vet jag ledbussar med B10M.

Men det är skillnad på pusher och pusher.

Busslink 5385 är en Volvo B10LA-52 CNG, och denna modell borde ju ha likvärdiga köregenskaper som Volvo B7LA, vilket gör att det är fullt förståeligt att de fastnar. Dessa Säfflemodeller kräver ju rikligt med sand och fäste för att inte fastna helt, till skillnad mot andra pushers som t.ex. Scania CN113ALB och Solaris Urbino 18 som verkar klara av långt flera hala situationer än pusher-Säfflen.

Minns ju t.ex när det kördes B7LA i Umeå med blandade resultat i backar där inte ens OmniCitylederna fastnade:
http://www.vk.se/Article.jsp?article=233834

Fredde

Den där lilla sanden ser ju mest skrattretande ut.... :-X

Ulf Rådeström

Citat från: Jan skrivet 25 februari 2010, 09:32:04 AM

Snack - jag har både stått med och åkt med B10M-ledbussar som stått och slirat i uppförsbackar när man ska iväg från hållplatser. Ligger hållplatsen i en kurva och bussen är "böjd" från början så bara slirar mittaxeln - tro mig.

Så det där stämmer inte alls. Båda har lika svårt eller lätt i olika situationer

lil-sis

Nog kan det dra iväg i sidled oavsett vart motor och drivning sitter. Det är då man märker skillnad på vad som sitter bakom ratten = med hyffsad känsla = stannar och ber om hjälp innan det skiter sig helt. Inte lika bra känsla = ställer sig tvärs över alltihopa.

Alla kan ju göra fel men någon anledning finns det ju till att de flesta klarar ut en situation utan att det blir total kaos, det är ju bättre att ge upp medan bussen fortfarande är rak än att "men det går nog om jag bara gasar lite till".

Danne B.

Inte första gången en buss fastnar där... Den där stolpen borde få risktillägg! ;)

21/1-07 såg det ut så här:

//Danne