Buss kört in i busskur, Bromma!

Startat av KRNI, 24 februari 2010, 13:17:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KRNI

a32

Ja det var väl väntat att "något" skulle hända på den lilla trånga bussgatan.
Det är den nya dragningen av lokalgatan för Ulvsundavägen där man har två busskurer mot varann tycker jag det ser ut som, tyvärr lockas övrig trafik in på bussgatan och orsakar väjningar för bussar.

Det var väl inte du som körde MrBuss?

/a32   ;)

När jag åkte en buss i Bromma igår så ropade en kvinna upp på radion att hon i Brommarondellen kört in i ett annat fordon, det gick inte att bromsa sa hon.
Men ojdå, sa min bussförare...

Mikael Ringmarck

Citat från: a32 skrivet 24 februari 2010, 14:37:24 PM
Ja det var väl väntat att "något" skulle hända på den lilla trånga bussgatan.
Det är den nya dragningen av lokalgatan för Ulvsundavägen där man har två busskurer mot varann tycker jag det ser ut som, tyvärr lockas övrig trafik in på bussgatan och orsakar väjningar för bussar.

Det var väl inte du som körde MrBuss?

/a32   ;)

När jag åkte en buss i Bromma igår så ropade en kvinna upp på radion att hon i Brommarondellen kört in i ett annat fordon, det gick inte att bromsa sa hon.
Men ojdå, sa min bussförare...

Nä, jag jobbar inte på Busslink än. Glömde skriva att det är Busslink 5210, syns i filnamnet  :D

Kvinnan som krockade vid Brommaplan är en kollega till mig. Jag mötte henne precis i infarten till Brommaplansrondellen. Några sekunder senare hör jag på radion att hon inte kunde bromsa och gled in i en lastbil så att höger vindruta gick sönder. Inga personskador men inte roligt ändå. Samma sak höll nästan på att hända mig tidigare på morgonen. Det var snorhalt och bussen bara gled in mot rondellen men jag blinkade med helljuset och bilisterna uppmärksammade det.

Mikael Ringmarck

Jag gillar vad SL har skrivit om hlp Smältvägen:  ;D

"Buss 112 mot Alvik stannar inte vid Smältvägen sedan kl 11:17 på grund av skadegörelse.
Detta beräknas pågå till cirka kl 17:00."

M224

Citat från: Mrbuss skrivet 24 februari 2010, 15:12:15 PM

"Buss 112 mot Alvik stannar inte vid Smältvägen sedan kl 11:17 på grund av skadegörelse.

Ja så kan man ju också se på saken.  ;D

Kvarne

Fy h*****e....
Hoppas ingen kom till skada...å hoppas stakkars 5210 lagas....måste dock säga att det ser rätt...tja...vet inte vad, men liksom...halva främre delen är ju i luften.....Undrar verkligen hur det gick till...
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

lil-sis

Ska man göra det så kan man lika gärna göra det ordentligt  :-\

Björn Lövdahl

Sådan platseffektiv parkering kan man ju också göra men jag vette tusan om det är det rätta ;D ;D

Skämtosido, hoppas ingen kom till skada.
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Magnus_J

nej inga kända skador. mer än på kuren

Göran B

Citat från: Mrbuss skrivet 24 februari 2010, 15:12:15 PM

Man ändrade sig senare - men skadegörelse var det ju onekligen...
Historik
Inskrivet: 2010-02-25 12:47
Buss 112 stannar inte vid Smältvägen sedan kl 12:46 på grund av vägarbete.
Detta beräknas pågå till cirka kl 13:46.

Magnus_J

det var vägarbete då man stängde av vägen och monterade dit en ny busskur.

Jessika

Jag var för många år sedan med om en liknande olycka i Umeå. Det var vid NUS och jag satt i 7:an på väg ner mot stan. Den skulle precis köra om en buss som stod vid hållplatsen när det helt oväntat kom en bil från andra hållet (de får inte köra där). Om jag uppfattade situationen rätt så hade chauffören att välja mellan att frontalkrocka med bilen eller att väja åt höger, d.v.s. riskera att köra in i bussen framför som dock precis började köra. Han valde att kraftigt väja åt höger, upp på trottoaren och in i busskuren, vars tak for in genom framrutan och kuren rasade ihop över en stackars kvinna (som klarade sig med mycket lindriga skador).

Egentligen ingen särskilt allvarlig incident, men jag kan säga att det dröjde länge efter dess innan jag slappnade av när jag åkte buss. Det var fruktansvärt obehagligt och jag blev nog ganska chockad. Det som jag fortfarande tycker är förbryllande är att bara chaffisen sprang iväg och dessutom stängde dörren efter sig. Men vi passagerare tog oss ändå ut efter att någon, smart nog, kom på att man kunde öppna dörren genom att trycka på stoppknappen. ;) Sedan hjälptes vi passagerare åt att lyfta upp kuren över kvinnan, en ambulans kom och tog hand om henne och efter en stunds väntan (på vad?!) tog jag till slut en annan buss hem. Just känslan när bussen bara gled rakt in i kuren kommer jag aldrig glömma... Bilden av den kraschade bussen hamnade för övrigt på förstasidan på VK dagen efter.

/Jessika

Nico

Citat från: Jessika skrivet 02 mars 2010, 11:25:04 AMDet var fruktansvärt obehagligt och jag blev nog ganska chockad. Det som jag fortfarande tycker är förbryllande är att bara chaffisen sprang iväg och dessutom stängde dörren efter sig.

Obehagligt kan jag förstå att det var. Däremot tycker jag nog ändå inte att chaufförens något egendonliga agerande var så förbyllande om man ser till kontexten. I alla fall får jag uppfattningen att chauffören blev ännu mera chockad än vad du blev. Irrationella beteenden är inget ovanligt samband med en olycka utan man kan se folk som helt plötsligt ska klä av sig, ska börja laga mat med det de hade i kassarna osv. Att folk bara sticker iväg utan mål hör nog till de allra vanligaste chockbeteendena.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

lil-sis

Inte ett dugg underligt att folk drar iväg. Hur man reagerar i en sådan situation vet man inte förrän man varit där. Det är lite olyckligt när man som förare drar men det var ju tur att de fanns rådiga passagerare.