Huvudmeny

Två Setror

Startat av Jocke Selling, 23 februari 2010, 22:54:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jocke Selling

Först en som ska till Stockholm



Sedan en som ska åka åt det andra hållet



// Jocke

Ersa

Ovanligt många resenärer på södergående Y-buss. Då SwEx-klippkorten inte gäller på Y-bussen är denna ju inte direkt populär, så jag antar att kön mestadels består av enkelbiljettsbetalande resenärer som gett upp tanken på att åka tåg.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 24 februari 2010, 01:04:20 AM
Ovanligt många resenärer på södergående Y-buss. Då SwEx-klippkorten inte gäller på Y-bussen är denna ju inte direkt populär,

Fast vet resenärerna det? Kanske de flesta som står i kön inte åker med i sådant fall. Bussen är ju ändå skyltad Swebus Express.

Niclas Rosenius



   Dom sista dagarna har det varit lite fler resenärer på denna tur men annars är det en deö som åker ut till Arlanda med denna buss pga att den är billigare än UL-linjer ut dit.

   //Niclas

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 februari 2010, 09:06:56 AM
Bussen är ju ändå skyltad Swebus Express.

Ja, titta. Den pappskylten såg jag inte.
Det verkar då inte röra sig om att Y-buss ersätter en av Uppsalas avgångar på 899:an, för enligt Exif togs bilden då klockan i Jockes kamera var 15:46, och då går inga 899:or. Däremot ska Y-bussen från Gävlebussen passera söderut 15:30, vilket passar bättre. Men varför Gävlebussen fått en Swebus Expresskylt i rutan vet jag inte. Kanske samarbetet även börjat gälla klippkorten, vilket vore en förbättring. :)

Ersa

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 24 februari 2010, 09:13:17 AM
Dom sista dagarna har det varit lite fler resenärer på denna tur men annars är det en deö som åker ut till Arlanda med denna buss pga att den är billigare än UL-linjer ut dit.

När en privat åkare i egen regi kan ta ett billigare pris till ett visst resmål än vad den av skattemedel subventionerade länshuvudmannatrafiken kan, då är det något som känns lite bakvänt. Är 801 en ren kassako för UL som bara drar in pengar till landstinget?

Jocke Selling

Citat från: Ersa skrivet 24 februari 2010, 16:30:38 PM
När en privat åkare i egen regi kan ta ett billigare pris till ett visst resmål än vad den av skattemedel subventionerade länshuvudmannatrafiken kan, då är det något som känns lite bakvänt. Är 801 en ren kassako för UL som bara drar in pengar till landstinget?

801 har väl i alla tider trafikerats utan subventioner, dvs den ska bära sina egna kostnader, och kanske rent av dra in extra för att hjälpa upp kostnader för andra linjer.

Ersa

Citat från: JoSe skrivet 24 februari 2010, 18:34:29 PM
801 har väl i alla tider trafikerats utan subventioner, dvs den ska bära sina egna kostnader, och kanske rent av dra in extra för att hjälpa upp kostnader för andra linjer.

Med 100 kr för en enkelbiljett Uppsala-Arlanda borde den bära upp sig själv.
Jämför 60 kr för samma sträcka med Y-bussen, samt 85 kr för dubbla sträckan Uppsala-Stockholm med Swebus Express.

Jocke Selling

Citat från: Ersa skrivet 24 februari 2010, 19:08:21 PM
Med 100 kr för en enkelbiljett Uppsala-Arlanda borde den bära upp sig själv.
Jämför 60 kr för samma sträcka med Y-bussen, samt 85 kr för dubbla sträckan Uppsala-Stockholm med Swebus Express.

Låt oss säga så här. Innan Upptågets södra sträckning bar det sig nog alldeles underbart, idag är det nog ingen guldko även om den troligen inte går back.
Man får beräkna att stor del av kunderna reser på månadsbasis, och dessa vinner stort mot att betala 60:- till y-bussen. En resa med peridkort i vardera riktning fem dagar i veckan betingar runt 25:-, och då kan man åka med GUB från hemmet till centralen i priset.
De som ändå väljer kontant har ynnesten att kunna välja på 49 avgångar mot Arlanda och 46 därifrån.