Personalbussen...? Vad är det för nå´t? (AZT549)

Startat av Danne B., 23 februari 2010, 18:17:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danne B.

Blev lite nyfiken...

Stötte på denna gamla Säffle (AZT549), som ägs av något som kallas "Personalbussen", vid Arlanda idag men hade tyvärr inte tid att stanna och prata med föraren!

Ursäkta den USLA mobil-bilden... :-X

Vad är storyn? 12,4 meter lång och 1+1+0 i dörrställning samt dragkrok...! Var detta vanligt?

Och vad är "Personalbussen" för nå´t? Den går ju, enligt CBR, inte i yrkesmässig trafik!?

//Danne

Ersa

Citat från: Danne B. skrivet 23 februari 2010, 18:17:50 PM
Vad är storyn? 12,4 meter lång och 1+1+0 i dörrställning samt dragkrok...! Var detta vanligt?

Dagens ägare och drift får alla herrarna i Björknäs svara på, men f.d. SL H3A 5759 är iaf sedan 1997-12-01 registrerad på:
Personalbussen
Box 2004
132 02 Saltsjö-Boo

Modellen H3A med denna längd, dörrställning och dragkrok för godssläp var rätt vanligt i Björknäs förr.
De ersatte de gula BSBV-vagnarna (t.ex SvOF:s BSBV 28) som också drog släpvagnar för godset.

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H003A/slides/H3A_5759_Bjorknasgaraget_990916.html
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SvOf/slides/BSBV_19_Algviken_050528.html

Hasse L

5759 inväntar buss från Slussen för en tur till Talludden. Placerad i Ramsmoragaraget gick den mest på Stavsnäs, men dagsverket fylldes ut med litet smått & gott, och då kunde godskärran få hänga med.

JAB

Citat från: Hobgoblin skrivet 23 februari 2010, 20:15:29 PM

5759 inväntar buss från Slussen för en tur till Talludden. Placerad i Ramsmoragaraget gick den mest på Stavsnäs, men dagsverket fylldes ut med litet smått & gott, och då kunde godskärran få hänga med.

Talludden med släpvagn, det var nog faktiskt ändå bättre förr  ;D
Det var en riktigt trevlig nostalgibild.

homer

Citat från: Hobgoblin skrivet 23 februari 2010, 20:15:29 PM

de var spännande att backa ut på bryggan i Stavsnäs eftersom man inte såg släpet de då det är smalare än bussen, utan de syntes först när de var för sent... ;D mao bara att börja om...

Björn Forslund

Usch då. Förstår varför många har handskar på sig när de kör... ;)

Ersa

Jocke Selling

Citat från: Ersa skrivet 25 februari 2010, 23:28:53 PM
Nej! På min fridag! >:(

Fridag, ska det vara nån anledning att missa denna ? Själv har jag semester  ;)

Ersa

Citat från: JoSe skrivet 25 februari 2010, 23:37:41 PM
Fridag, ska det vara nån anledning att missa denna ? Själv har jag semester  ;)

Man ska ju vara underrättad i så fall. Inte hänger jag i Boländerna på min fritid för skojs skull. Med 12-13 timmars ramtider föredrar man ju gärna hemmet på fridagar. :)

Jocke Selling

Citat från: Ersa skrivet 25 februari 2010, 23:56:13 PM
Man ska ju vara underrättad i så fall. Inte hänger jag i Boländerna på min fritid för skojs skull. Med 12-13 timmars ramtider föredrar man ju gärna hemmet på fridagar. :)

Ja , nä det förstår jag ju. Själv passerade jag av en slump med bilen, och kunde således inte motstå frestelsen.