Med 519 till Rinkeby

Startat av Hasse L, 23 februari 2010, 18:06:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

3 maj 1976 inrättades linje 519 med två turer i vardera riktningen morgon och eftermiddag mellan Rinkeby och Sollentuna stn. Följande vinter utökades trafiken något enligt tabellen nedan.
Har inte hittat någon uppgift om nedläggningsdatum, men linjenumret kom att återanvändas 11.10.1979 av en ny linje Barkarby - Helenelund.

SL H 81 6766  (Volvo B58 - SKV, 1967)

Bengt Jönsson

Även om jag för några år sedan rörde mig i dessa trakter så undrar jag hur det ser ut på fotoplatserna ovan idag.  Det går säkert heller inte att parkera lika "bekymmerslöst" med bilen..  8)

/B

groenis

Att parkera bilen är nog inga problem varken i Rinkeby eller Tensta då flertalet
har ganska dyra bilar då många lägger mer pengar på bilen än boendet.

När de åker hem till släkt och vänner är bilen fortfarande en statussymbol.

/Lennart

Robert Brink

Och precis när man trodde dessa underbara bilder börjat sina! Så dök det upp två nya! ;D

//R

Bengt Jönsson

Citat från: groenis skrivet 23 februari 2010, 18:21:37 PM
Att parkera bilen är nog inga problem varken i Rinkeby eller Tensta då flertalet

/Lennart

Verkar ju inte finnas några P-automater eller ens parkeringsrutor utan mera "gammaldags" fri parkering...
8) :o
/B

Krille

/Lennart

Vilka "de"? Förstår inte riktigt vad du menar, ärligt talat.

/K

Rolle

Björn Forslund

Bengt Jönsson

/Lennart

Typ fet svart större BMW med guldgula fälgar..
8) ;D :o ::)
/B

Max W

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 23 februari 2010, 19:03:25 PM
Verkar ju inte finnas några P-automater eller ens parkeringsrutor utan mera "gammaldags" fri parkering...
8) :o
/B
Idag är det en ordnad "medelstor" parkeringsplats vid Rinkeby Torg där bussen vände (då sade man Rinkeby Centrum). Idag finns P-automat och ett mindre antal p-platser för Rörelsehindrade som har kommunalt P-tillstånd.
Jag har ett speciellt minne av denna linjes hållplatser och registreringen av linjens topptavlor.
Hösten 1976 hade man centralt på SL nämligen fastställt ett gemensamt registreringssystem för alla hållplatslägen som trafikerades av en SL-linje. Alla fysiska hållplatslägen skulle ha ett 5-siffrigt nr.(s.k. stolpnummer). Råstagaragets linjers hållplatsnummer skulle ha begynnelsesiffran 5 t.ex. Tidigare var de 4-siffriga nummer och eftersom SL-nätet hade ungefär 12.000 hållplatslägen var man tvungen att införa 5-siffriga serier.
I Råsta hade man då en tillfälligt placerad hållplatsadministratör som var i 60-årsåldern. Han sades ha fått jobbet eftersom han var kompis med SL:s dåvarande VD Helge Berglund.
Nämnda hållplatsadministratör struntade blankt i det "nya reglementet" och eftersom linjen bara var en tillfällig linje i avvaktan på att Akalla-grenen på Blå linjen skulle öppnas för trafik satte han ett och samma nr på alla hållplatsstolpar utefter linjen. Om jag inte missminner mig var det totalt 9-10 hpl-lägen. De skildes dock åt genom bokstäver (5019-A, 5019-B osv.).