GDG 2428.

Startat av Kent Skoog, 23 februari 2010, 18:03:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog

En bild från Peter Ödén.



GDG 2428 Schweiz 1974

Bengt Jönsson

Genom halva Europa.. Säkert utan både AC, Video och andra moderniteter.. ;)

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 23 februari 2010, 18:07:30 PM
Genom halva Europa.. Säkert utan både AC, Video och andra moderniteter.. ;)

/B

Nja, just den bussen höll till på GDG-Expressen, som en gång i tiden var ett stolt snabbtåg (nåja, på den tiden hade man inte så stora krav). Den gick alltså Göteborg-Karlstad-Gävle.
1974 fanns knappt video och AC var ovanligt på turistbussarna. Vi överlevde ändå...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Vadan denna blå lackfält??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bilomnibussen

Hej! Express- och/eller turistbussarna var lackade så fram till ca 1980.
Mvh Jan G

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 februari 2010, 18:11:58 PM
Nja, just den bussen höll till på GDG-Expressen, som en gång i tiden var ett stolt snabbtåg (nåja, på den tiden hade man inte så stora krav). Den gick alltså Göteborg-Karlstad-Gävle.
1974 fanns knappt video och AC var ovanligt på turistbussarna. Vi överlevde ändå...


.. som dagens Swebus Express linje 800 (fast bara till FAlun)
::)

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 23 februari 2010, 19:09:13 PM
.. som dagens Swebus Express linje 800 (fast bara till FAlun)
::)

/B

Jo, det stämmer. Fast det är bara några år sedan som delen Falun-Gävle drogs in.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

En annan sak som jag finner anmärkningsvärt för en buss i långfärdstrafik är att den verkar så kort, att den bara har en (evakuerings)dörr men kanske det är kamerans objektiv som "förkortat" bussen... ?

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 23 februari 2010, 19:19:14 PM
En annan sak som jag finner anmärkningsvärt för en buss i långfärdstrafik är att den verkar så kort, att den bara har en (evakuerings)dörr men kanske det är kamerans objektiv som "förkortat" bussen... ?

/B

Om den här bussen inte avvek från standard fanns det en dörr allra längst bak också. Denna öppnades manuellt och det brukade finnas två stolar framför, som måste fällas undan innan man använde den. Den är svår att se eftersom den var integrerad med karossen, men tittar man på bakersta sidorutan ser man att den avviker lite grann.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Just bussar nr 2447-2429 hade dörrar 1-0-0, 44 sittplaster och toalett. Längden var normal, dvs 12 m.