SJ vill inte hyra in ersättningsbussar

Startat av Jo, 23 februari 2010, 16:00:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 23 februari 2010, 16:00:03 PM
Trots att bussbolagen enligt egen uppgift vill hyra ut dessa.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tomma-bussar-utnyttjas-inte-av-sj-och-sl_4315905.svd

SJ hyr inte in några bussar själva utan de gör det via Bussakuten. Det hade därför varit intressant att ta del av deras erfarenheter om hur det är att få fram bussar.
Att ersätta ett tåg Stockholm-Malmö eller Stockholm-Göteborg med bussar är inte ett alternativ om vartannat tåg går. Man kommer fortare fram genom att vänta på nästa tåg än vad man skulle göra med buss. Dessutom stannar tåget på vägen vilket ytterligare förlänger restiden. För resande Stockholm-Göteborg finns ju också alternativ med buss redan hos Swebus Express, som tydligen sätter in bussar i mån av tillgång allt efter efterfrågan. Så jag förstår inte problemet.
SJ beställer ju också in många bussar för att ersätta tåg på kortare sträckor och har också standby-bussar att sätta in i reserv ute dessa dagar.
Därtill kommer att fram på fredag, lördag och söndag inte finns särskilt många bussar över. Det är nu så här mitt i veckan.



Ersa

Citat från: SvD.seSwebus vd Joakim Palmkvist har själv kontaktat SJ för att få dem att hänvisa resenärerna till Swebus och andra långdistansbussar. – Man svarade att det var en bra idé. Men sen händer inget mer.

Joakim Palmkvist kan vara lugn. Nog hittar SJ-resenärerna till Swebus Express bussar ändå, så pengar lär det rulla in till företaget. Antalet tomma stolar vi förare haft i våra bussar de senaste dagarna har varit väldigt lätträknade. T.o.m på den vanligtvis oftast halvfulla 899:an svämmar det över och vissa turer måste förstärkas med UL-bussar och/eller taxi. Idag blev det 12½ timmars arbete och imorrn blir det jourtjänst hela dagen. :)

Robert Brink

Förstår inte heller problemet riktigt! Naturligtvis är det ofta svårt att få fram en buss som ersättning så snabbt som kunden och beställaren vill! Men i detta fall handlar det mera om att SJ valt att inte köra buss, inte att man skulle ha svårt att få tag på bussar!

//R

Leif D

Att bussersätta eller inte, är ju faktiskt mycke en fråga om vad det finns för andra möjligheter.
Som det är just nu så är det ju oftast strategiskt bättre att låta resnäre som måste åka, vänta till nästa avgång, om det finns en sådan.
Idag har vi ju t.ex. haft 30 bussar som ersatt 2 av 3 avgångar per timma på Ötrafs pendeltåg. Här krävs ju bussersättning pga kapacitetsskäl, det gäller ju att få med resenärerna också.....
Även här skaffas bussar via Bussakuten, då de är bättre på detta än Ötrafs egen trafikledning är.
;-)

Akerlund

Tror att SJ:s vilja att ersätta tågtrafiken med bussar försvann när resegarantin drogs in.
Hörde SJ:s presstalesman i radio västmanland sa, när reportern frågade varför det inte fanns ersättningsbussar mellan Arboga-Eskilstuna eftersom all tågtrafiken låg nere idag  att det inte fanns bussar att få tag i och  dom som fanns tordes inte ut i det dåliga väglaget?? Var ju en av dom finaste dagarna på flera veckor trafikmässigt sett.
Presstalesmannen ljög så hon trodde sej själv

Staffan Sävenfjord

Citat från: Akerlund skrivet 23 februari 2010, 21:04:27 PM
Tror att SJ:s vilja att ersätta tågtrafiken med bussar försvann när resegarantin drogs in.
Hörde SJ:s presstalesman i radio västmanland sa, när reportern frågade varför det inte fanns ersättningsbussar mellan Arboga-Eskilstuna eftersom all tågtrafiken låg nere idag  att det inte fanns bussar att få tag i och  dom som fanns tordes inte ut i det dåliga väglaget?? Var ju en av dom finaste dagarna på flera veckor trafikmässigt sett.
Presstalesmannen ljög så hon trodde sej själv

Restidsgarantin är nu återinförd men jag förstår inte vad den har med viljan att skaffa bussar att göra.
Dessutom har SJ sedan i går satt in massor med ersättningsbussar, dock inte på orimligt långa sträckor som Stockholm-Göteborg. Det är ju också märkligt att Swebus Express i går klagade på att det var svårt att få tag i förstärkningsbussar eftersom så många gick åt för tågersättning.
Så det är något i den här historien som inte stämmer.

Akerlund

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 februari 2010, 21:10:41 PM
Det är ju väldigt stora pengar det handlar om och finns det trots allt andra tåg inom rimlig tid så tjänar man på att hänvisa kunderna dit, däremot där det inte finns tåg alls under en längre tid är det nog enbart av ekonomiska skäl man avstår från att beställa bussar, vad jag förstod efter kontakter så fanns det inga beställningar hos Bussakuten som inte kunde effektueras och att man inte hade behov av ytterligare hjälp.

Lite det jag menar, det börjar bli dyrt att ha halva Sveriges bussflotta inhyrd.
När resegarantin gällde så var väl SJ tvugna att se till att resenärerna kom fram.
Nu ikväll så gäller resegarantin igen, blir säkert bättre väder nu  :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Akerlund skrivet 23 februari 2010, 21:18:20 PM
Lite det jag menar, det börjar bli dyrt att ha halva Sveriges bussflotta inhyrd.
När resegarantin gällde så var väl SJ tvugna att se till att resenärerna kom fram.
Nu ikväll så gäller resegarantin igen, blir säkert bättre väder nu  :)

Det finns inget som heter resegaranti vid SJ. Det heter restidsgaranti och den går ut på att om tåget är minst en timme sent får du tillbaka 25 procent av biljettpriset och är det minst två timmar sent får du 50 procent.
SJ har ingen utfästelse att se till att resenärerna kommer fram vid exceptionella väderförhållanden. Så det finns inget samarbete mellan någon resegaranti och att man inte satte in bussar.
I dag har man satt in bussar där de gör nytta. Men det är ingen idé att köra buss Stockholm-Göteborg när vartannat tåg går. Den som föredrar buss kan ju välja Swebus Express, som vad jag förstår har klarat av efterfrågan.


Ulf Rådeström

Swebus Express fick ju en ordentlig gratisreklam igår på Rapport!

När SJ-chefen ställdes framför kameran och fick förklara sig, så passade nog reportern på att få in även banderollreklamen som hängde i bakgrunden till vänster i bild.

Kolla 1,25min in i klippet så får ni se - snacka om klockren gratisreklam  :) - och troligen en rejäl knäpp på näsan till SJ från reporterns sida.

http://www.playrapport.se/#/video/1900662


Ersa

Även om inte SVT varit där och filmat var det mycket taktiskt av marknadsföringsavdelningen att sätta upp den reklambanderollen nere på Centralstationen! :D

Ulf Rådeström

jovisst...den har hängt där ett tag nu - men nu fick den ju extra smart genomslagskraft.
Alltså...reportern hade ju placerat kameran exakt så att man fick in hela banderollen i bakgrunden med SJ-chefen till höger....så det var nog tilltänkt det där säkerligen :-)

S Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 februari 2010, 21:27:17 PM
Det finns inget som heter resegaranti vid SJ. Det heter restidsgaranti och den går ut på att om tåget är minst en timme sent får du tillbaka 25 procent av biljettpriset och är det minst två timmar sent får du 50 procent.
SJ har ingen utfästelse att se till att resenärerna kommer fram vid exceptionella väderförhållanden. Så det finns inget samarbete mellan någon resegaranti och att man inte satte in bussar.
I dag har man satt in bussar där de gör nytta. Men det är ingen idé att köra buss Stockholm-Göteborg när vartannat tåg går. Den som föredrar buss kan ju välja Swebus Express, som vad jag förstår har klarat av efterfrågan.



Ibland är jag något konfunderad över vädret och diskussioner om detta. Sakläget är att SMHI för lördagen 20 feb sände ut en klass 2 varning som innebär att folk skall hålla sig inne. Sedan inträffade det snökaos  kring Hallsberg (det som Göteborgare kallar för mellansverige). Egentligen är det ingen mening att köra några tåg alls. När det nu blev kaos så borde SJ begärt hjälp av samhället (dvs räddnigstjänst) för inkvartering och mat.
Längre nedåt gick det att köra tåg och bussar. Bussen från Göteborg till Tranemo körde på en ej plogad väg men det gick bra ändå.Det var klass 1 varning härnere.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 24 februari 2010, 19:19:38 PM
När det nu blev kaos så borde SJ begärt hjälp av samhället (dvs räddnigstjänst) för inkvartering och mat.
Längre nedåt gick det att köra tåg och bussar. Bussen från Göteborg till Tranemo körde på en ej plogad väg men det gick bra ändå.Det var klass 1 varning härnere.


Samhället hjälper inte till så länge folk sitter ombord på ett tåg, där värme och belysning fungerar. Räddningstjänsten hade säkert också viktigare saker att göra. I efterhand kan man alltid konstatera att det inte borde ha körts några tåg Göteborg-Stockholm under lördagen med tanke på att större delen av sträckan omfattades av klass 2-varning. Grundfelet var dock att Banverket hade på tok för lite personal för snöröjning i Hallsberg.
Sedan var det klass 2-varning även för Borås, men jag kommer inte ihåg hur långt söderut den gick. Möjligen var det strax söder om oss.