Huvudmeny

Vad är detta?

Startat av MartinMartin, 23 februari 2010, 01:19:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MartinMartin

Hej

Nån som vet vad denna är till ?
Har tittat i både instruktionsboken och förarhandboken till bussen men
knappen finns av nån anledning inte med där heller...

Varför kan dom inte skriva vad grejerna är till istället för alla konstiga symboler  >:(

Är en Mercedes Integro, KR 234

Ersa

Varning för häxa med sopkvast bakom föraren?
Får man sopkvasten i huvudet om man trycker på knappen?

SimonB

Kvasten verkar symbolisera en antenn.
...men varför man ska ha en antenn bakom huvudet vete katten!

groenis

MartinMartin
Har du tryckt på den?
Troligen så är det knappen som styr mellan radion och utropsmicken
på MAN trendline så liknar den knappen till utropet minus antenn

/Lennart

MartinMartin

Halloj

Jodå, jag har tryckt och upplever inte att något händer.
För att kommunicera via kom-radion så sitter en kontakt på golvet.
För att göra ett internt utrop i bussen finns en annnan golvkontakt samt även knappen
till vänster om den aktuella.
Eller menar du att den skulle ha samma funktion som golv-radio-kontakten?
Kan ju vara värt att pröva kanske.... Ska kolla det vid tillfälle, för så långt har jag inte tänkt.

MartinMartin

Verkar för övrigt vara dags att torka av lite  ;D ;D

Danne B.

Som vanligt: Tysk buss = VM i obegripliga knappar! ;D

//Danne

groenis

Fråga istället vad den schackrutiga knappen gör?
Jag har provat den flera gånger men märker ingenting.

/Lennart

Nicklas K

Citat från: MartinMartin skrivet 23 februari 2010, 01:19:00 AM
Hej

Nån som vet vad denna är till ?
Har tittat i både instruktionsboken och förarhandboken till bussen men
knappen finns av nån anledning inte med där heller...

Varför kan dom inte skriva vad grejerna är till istället för alla konstiga symboler  >:(

Är en Mercedes Integro, KR 234

Den kan inte tänkas ha nått att göra med eventuellt gps-styrd hållplatsutropare ?

/NK

Gurra

Om man på Travego och nya Tourismo trycker i nederkant på den schackrutiga så kommer det upp aktuella larm i displayen.
Tryck i lufttankarna, Adblue nivå, bränsleförbrukning, motortemp, nivå i bränsletank.
Man stegar sig fram genom att trycka flera ggr. Vad som syns i displayen varierar, beroende på vad som finns på vanliga mätare.

/Gurra

JDS

Totalt obegripligt, kunde lika gärna vara siffror på knapparna. Kommer att tänka på tunnelbanans C20, där man gjort symboler för allt utom "Klart" och "Stopp" som man antagligen inte kom på några bra symboler för. Bra om man vill sälja vagnen till t ex Saudi-arabien, då behöver man bara byta ut Klart och Stopp mot motsvarande arabiska tecken...

JAB

En vild chansning skulle kunna vara att den vänstra knappen är avsedd för att för mikrofonutrop i bussen, troligen med en tryck-på och tryck-av funktion eftersom den har en liten indikeringslysdiod.
Den högra knappen tolkar jag som en tryck-för-att-prata-i-komradion-knapp (PTT).
Däremot så behöver ingen av knapparna ha någon funktion bara för att de är monterade och troligen inkopplade till en kontakt.
På de Citaro som rullar inom SL-trafiken finns det en knapp för de fjärrmanövrerade takluckorna, om man trycker på den händer ingenting om man inte först har stängt av passagerarvärmen på kontrollpanelen. Att luckorna stängs när man stänger av huvudströmmen kan både vara en fördel och nackdel.

Johnny E

Citat från: groenis skrivet 23 februari 2010, 18:23:39 PM
Fråga istället vad den schackrutiga knappen gör?
Jag har provat den flera gånger men märker ingenting.
/Lennart
Den schackrutiga knappen "låser" bilden på displayen (som du stegat fram med den "öppna" rutan i nederkanten på samma knapp) - annars återgår displayen till normalläge efter några sekunder.
/Johnny E - f d turistbussförare på Axelssons Turisttrafik i Västerås

groenis

Tack för svaret
På den Tuorismo'n som jag provade i gav inget svar,
Därav min fråga förövrigt en skön vagn att köra.

/Lennart