Från min skokartong del 431: Road Runner

Startat av Staffan Sävenfjord, 22 februari 2010, 17:53:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Road Runner är ett bussbolag som inte finns kvar.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Larsa

Skylinern påminner i färgsättningen om interbus? är det en begagnad buss därifrån eller tog interbus över Road Runner bussarna? Vad hände med Road Runner?

TageK

Road Runner var ett varunamn.

Flera bussägare bildade en ekonomisk förening och marknadsförde sig som RR
Inget nytt egentligen, LarssonBuss Kumla fungerade många år på samma sätt.
Alla helt enligt regelboken, på den tiden var ju beställningsmarknaden för bussar hårt reglerad, alla som sökte trafiktillsånd fick oftast avslag (Bl.a av, SJ stor bussägare) och andra redan etablerade bussföretag.
Road Runner vill jag minnas "sprack" pga osämja mellan medlemmarna i den ekonomiska föreningen.
Några medlemmar startade sedan eget, bl.a Solna Buss.

KYA-Spacen är tidig, se på dubbeldörrarna för passagerarna bakom framaxeln.

groenis

Tagek
Hamnade inte några ifrån RR hos Westin eller var det Solna Buss som gjorde det?

/Lennart

TageK

RR försvann tidigt 90-tal eller kanske i slutet av 80-talet. Flera delägare i den ekonomiska föreningen bildade egna bolag, en av dom Solna Buss. 
Westinbuss på den tiden var Alf Westins bolag i Docksta så där hamnade så vitt jag vet ingen buss.

groenis

Nja jag tänkte mer på när Neoplan Svenska tog över Westins så gick snacket om att de som fick dålig likviditet "försvann" in i Westins?

Räta ut frågetecknet.

/Lennart

Muk

Road Runner Bussar ombildades till ekonomisk förening 1989. Innan dess var det aktiebolag. Bildat som Mohlin Touring AB 1970 och namnändrat till Road Runner Bussar AB 1985. Aktiebolaget likviderades och gick i konkurs 1989. 1988 hade man 17 anställda och en omsättning på 8.503.000. Det fanns även ett aktiebolag med namnet Road Runner Resor AB, som fick detta namn 1981 och gick i konkurs 1993.