Lyfta axel 3 på boggibussarna i SL-trafiken?

Startat av Mr H, 21 februari 2010, 20:48:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Idag söndag är det inte roligt i trafiken här i Huddinge. Men det förvånar mig att så många chaffisar har tagit ut ledvagnar i snögloppet på linjer som man vet att man inte kan köra fullt ut med ledvagn i halt väglag. En sådan linje är 704:an och dess slinga i Utsälje som inte har trafikerats på hela dagen!

Nog måste väl normal- och boggibussar räcka till med råge för en enkel söndagsutsättning i Huddinge?
Är det för att det helt oflexibelt står i linjespecen att linjen skall trafikeras med ledvagn som man skall behöva ha det så här? Ingen skall behöva stå istället så kommer ingen buss alls för någon! Att bestämmelserna dödar kreativiteten för allas bästa?

Boggibussarna ja. Jag har aldrig stött på boggifordon av något slag där man inte kan höja axel 3 för att förbättra addisionen på axel 2, men jag har aldrig sett en boggivagn i SL-trafik som gör så. Såg en boggivagn stå och slira förtvivlat på linje 703 vid Stuvsta hpl för inte så länge sedan men inte sjutton lyfte föraren axel 3 för att komma loss!

Jag vill inte framstå som en gnällspik men det här är ju några enkla saker för att få en smidigare trafik och det måste väl vara uppenbart för alla speciellt de som skall leda trafiken! Sedan så lider jag verkligen med alla chaufförer ute i trafiken. Ni gör ett förbaskat bra arbete...allihopa!

Keep up the good work!
Mr H

Ersa

Citat från: Mr H skrivet 21 februari 2010, 20:48:47 PM
Boggibussarna ja. Jag har aldrig stött på boggifordon av något slag där man inte kan höja axel 3 för att förbättra addisionen på axel 2, men jag har aldrig sett en boggivagn i SL-trafik som gör så. Såg en boggivagn stå och slira förtvivlat på linje 703 vid Stuvsta hpl för inte så länge sedan men inte sjutton lyfte föraren axel 3 för att komma loss!

Jag skulle vilja vända på det hela. Visst kan man släppa ut luften ut bälgarna på axel 3 genom att trycka på en knapp. Men detta brukar inte ge alltför stor körmässig skillnad, och är heller inget som syns utifrån, dvs från din synvinkel. Något synbart lyft av axel 3:s däck från körbanan är det inte tal om när det gäller bussar! Det är tyvärr något som enbart lastbilar får hålla på med. :(

Dessutom ersattes den rena diffspärren helt av elektroniska system redan 2002, vilket är system som föraren inte kan påverka. Den nyaste bussen jag har kört med riktig diffspärr var en Volvo B10BLE Carrus Vega -01.

lil-sis

Sen är det väl ändå inte föraren själv som väljer vilken buss den ska ta ut i trafik...

Om så vore skulle jag alltid köra GUB283  8)

Ersa

Citat från: lil-sis skrivet 21 februari 2010, 20:54:09 PM
Sen är det väl ändå inte föraren själv som väljer vilken buss den ska ta ut i trafik...

Om så vore skulle jag alltid köra GUB283  8)

Det har du rätt i. Det är i princip aldrig som föraren har något att säga till om, när det gäller vilken buss denne ska köra med under dagen. Det är arbetsgivarens trafik/driftledning som har hand om vagnsutsättningen.

Sen går det ju att försöka övertyga trafikledning om hur mycket bättre det blir för företaget om man får en bra buss för vissa uppdrag. (Argumentet "ingen utebliven tur = inga viten" brukar fungera). Jag tjatade mig ofta till en av de tre MaxCivagnarna i Umeå för flexuppdrag. De grävde sig uppför Gammliabacken i Umeå likt en bandvagn. Även om hela bussen vreds till 45 graders vinkel åt höger så tuggade den sakta men envist sig uppför backen med lagom varvtal och diffspärrknappen konstant nedtyckt, samt framhjulen vridna 45 grader åt vänster. Tänk om någon kunde ha filmat det.

Att i samma backe komma med en nyare Volvo boggi eller Scania Omni-led var bara att glömma, även med fart och med nedtryckt tredjeaxelknapp på boogin. Detta då antispinnfunktionen aktivt ströp gasreglaget såpass att kärran till sist stannade upp ändå.

homer

Boggi bussar har bara en knapp på intsrumentpanelen alternativt en "pedal" på golvet som lättar på trycket på boggieaxeln, den lyfts inte så de syns, precis som sägs i inlägg ovan..

dock finns de åtminstånde i SL trafiken Boggie bussar som INTE har dennna funktion där man helt enkelt får slita däck vare sig man vill de eller inte

Boggie bussarna du har sett i Huddinge hade vid leverans Onspot och var helt suveräna att ta sig upp för backar med, tyvärr är dem väl trasiga på samtliga bussar nu p g a att förarna inte fick någon ordentlig utbildning i hur dem skulle skötas.

Omnilasse

Citat från: Mr H skrivet 21 februari 2010, 20:48:47 PM
Idag söndag är det inte roligt i trafiken här i Huddinge. Men det förvånar mig att så många chaffisar har tagit ut ledvagnar i snögloppet på linjer som man vet att man inte kan köra fullt ut med ledvagn i halt väglag. En sådan linje är 704:an och dess slinga i Utsälje som inte har trafikerats på hela dagen!

Nog måste väl normal- och boggibussar räcka till med råge för en enkel söndagsutsättning i Huddinge?
Är det för att det helt oflexibelt står i linjespecen att linjen skall trafikeras med ledvagn som man skall behöva ha det så här? Ingen skall behöva stå istället så kommer ingen buss alls för någon! Att bestämmelserna dödar kreativiteten för allas bästa?
Något generellt krav på ledbussar har inte jag sett för 704 och jag tror inte det är för 704:an som man sätter ut ledbussar. Snarare är det väl så att omloppen brukar vara kombinerade med ex.vis 707 förbi Ikea och där brukar det kunna vara väl befogat med ledbussar - särskilt på söndagar. Fast det är klart, en sådan här dag kunde man ju sätta ut kortbussar när de flesta ändå försöker hålla sig inomhus...Sedan är frågan om de faktiskt har kortbussar så att det räcker i Eriksberg till hela den trafik som är ute på söndagar.

SimonB

Att det inte går att höja stödaxeln är väl helt enkelt för att det inte behövs? Den ska alltid vara nere med tanke på bussens vikt, och är det halt så räcker det gott att lätta på trycket. Det ger i princip samma effekt. Annat är det på en lastbil där axeln inte är till för att bära upp lastbilens egenvikt, utan bara lastvikten. När bilen är tom så finns det ingen anledning att ha stödaxeln sänkt eftersom bilen väger så lite.

Att det däremot inte finns en riktig diffspärr på moderna bussar förvånar mig. Det är standard på Volvos lastbilar, och fyller sin uppgift väl så här års.
Antispin är normalt inte inkopplat när man startar motorn, utan det får man koppla in när behovet finns.

Optimal

Citat från: SimonB skrivet 21 februari 2010, 23:08:28 PM
Att det inte går att höja stödaxeln är väl helt enkelt för att det inte behövs? Den ska alltid vara nere med tanke på bussens vikt, och är det halt så räcker det gott att lätta på trycket. Det ger i princip samma effekt. Annat är det på en lastbil där axeln inte är till för att bära upp lastbilens egenvikt, utan bara lastvikten. När bilen är tom så finns det ingen anledning att ha stödaxeln sänkt eftersom bilen väger så lite.

Att det däremot inte finns en riktig diffspärr på moderna bussar förvånar mig. Det är standard på Volvos lastbilar, och fyller sin uppgift väl så här års.
Antispin är normalt inte inkopplat när man startar motorn, utan det får man koppla in när behovet finns.

På Scania är Antispinnet alltid inkopplat vid start, det måste kopplas ur om man inte vill ha det, Lika så på alla Volvo och Scania bussar och Lastbilar jag kört. Du måste ha en speciell lastbil då du inte har det inkopplat som normalläge (om du nu inte har missuppfattat knappen  ;))

SimonB

Citat från: Jim skrivet 21 februari 2010, 23:25:35 PM
På Scania är Antispinnet alltid inkopplat vid start, det måste kopplas ur om man inte vill ha det, Lika så på alla Volvo och Scania bussar och Lastbilar jag kört. Du måste ha en speciell lastbil då du inte har det inkopplat som normalläge (om du nu inte har missuppfattat knappen  ;))

Det har varit så på alla FM och FE jag kört. Antispinsystemet heter TCS (Traction control system) och sitter som en återfjädrande knapp på instrumentbrädan.

Ersa

Citat från: SimonB skrivet 21 februari 2010, 23:08:28 PM

Det har nog att göra med att bussföretagen inte vill ha diffspärr, pga att ett flertal förare kör sönder dem. Det är väl som att svära i kyrkan om man här påstår att lastbilsförare är mer kunniga och mer rädda om sina fordon än bussförare, men om nån nu blir upprörd får de väl bli det. Diffspärr i bussar fungerar när bussen tillhör ett mindre familjeföretag där förarna har 1-2 personliga bussar som de har ansvar för, dvs som många lastbilsföretag. Men i hetsig stadstrafik där en förare på ett stort företag kör 5-6 olika bussar per dag och inte känner ens en fjärdedel av sina kollegor fungerar det inte med diffspärr helt enkelt. Ett felaktigt tryck på diffspärrknappen från en mindre engagerad förare som inte tar sitt jobb på allvar, och "skraaaaap"... sen står den bussen på verkstad och kostar många tusenlappar att få ut i trafik igen, medan depåchefen sliter sitt hår.

Lösningen skulle då kunna vara någon spärr som gör att diffspärren endast kan aktiveras när bussens drivhjul står helt stilla, och som sedan slår ifrån automatiskt vid sväng eller när bussen kommit upp i en viss lägre hastighet.

SimonB

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 februari 2010, 01:12:33 AM
Den återfjädrande knappen lär väl vara för att tillfälligt koppla ut systemet, utan den möjligheten (som inte finns i de flesta lokaltrafikfordon) sätter man sig lätt fast då gasen dras av precis när man är på väg loss ???

Fel. Jag har verkligen testat den på halt underlag, och när man slår till den så slirar knappt bilen alls, och det blir enklare att ta sig fram.
Dessutom kommer en TCS-logga fram i displayen och indikerar att systemet är tillslaget.

Edit: Jag har nu googlat lite på det, och Volvos hemsida anger följande:
"Antispinnreglering (TCS) Antislirning och synkronisering - fördelar dragförmågan mellan drivhjulen."
http://www.volvo.com/trucks/sweden-market/sv-se/trucks/safety/preventing_accidents/EBS_efficient_brakes.htm

groenis

SimonB
Det du beskriver verkar vara på personbilssidan,
När jag aktiverar knappen på min V40 så kopplar den ur antispinn och på alla Mercedes modell från lilla A till stora Actros så heter knappen EPS (jag gillar konsekvens) och då avaktiveras antispinn.
När den är aktiverad så syns ingen symbol gäller alla avaktiverad så tänds en symbol för att varna alltid med gul lampa inga andra färger.

På linjetrafiksidan så kan systemet finnas men inte aktiveringsbart på grund av eventuella skador eller så sker det elektroniskt i systemet OBS ingen varningslampa utan mitt grundtips är snabbt tryck på gasen så att dörrbromsar släpper låt fordonet gå på lite högre tomgång och vips så är du i rull.
Elemäntärt Watson

/Lennart

SimonB

Citat från: groenis skrivet 22 februari 2010, 02:45:17 AM
SimonB
Det du beskriver verkar vara på personbilssidan,

Den nyaste Volvopersonbilen jag kört är 940, så dem vet jag ingenting om. ;)

När jag aktiverar knappen på min V40 så kopplar den ur antispinn och på alla Mercedes modell från lilla A till stora Actros så heter knappen EPS (jag gillar konsekvens) och då avaktiveras antispinn.

Det är säkert så, men när man slår till TCS-knappen på en Volvolastbil, så aktiveras Traction control system, vilket är en sorts antispinsystem som använder sig av bromsarna för att reglera kraften på de två drivhjulen. När man slår till det, så indikeras det genom att TCS-symbolen syns som ett informationsmeddelande på displayen.
Detta system är ej aktiverat när man startar motorn. Det är möjligt att det finns ett annat antispinsystem inbakat och som inte går att slå från, men det vet jag ingenting om.

När den är aktiverad så syns ingen symbol gäller alla avaktiverad så tänds en symbol för att varna alltid med gul lampa inga andra färger.
/Lennart

Jag ska säga det, att systemet är mycket användbart så här års. Jag använder det exempelvis när jag startar i uppförsbacke på Lunds moddiga gator, eller när jag lossar vid AF-borgen där snön ligger packad på framsidan.
Skillnaden märks tydligt! Där hjulen hade slirat kraftigt i vissa fall, märks knappt minsta tillstymmelse till att hjulen skulle släppa när man utnyttjar TCS-systemet.

SimonB

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 februari 2010, 03:42:30 AM
Problemet med en buss med icke urkopplingsbar TCS är att du sällan eller aldrig kan komma loss om sätter dig fast, eller komma uppför en stigning med kontrollerat hjulspinn, eller gunga dig loss, tack o lov är systemet urkopplingsbart på den buss jag var till Älta med i går och idag, med helt obefintlig snöröjning och parkerade bilar innebar det körning i snövallar och på oplogade vägar, med antisliren bortkopplad var det inga problem att komma loss ;D

Det är förmodligen just därför det är inkopplingsbart på en Volvolastbil. Det behövs nämligen inte normalt sett. ;)

Optimal

Citat från: SimonB skrivet 22 februari 2010, 01:23:41 AM
Fel. Jag har verkligen testat den på halt underlag, och när man slår till den så slirar knappt bilen alls, och det blir enklare att ta sig fram.
Dessutom kommer en TCS-logga fram i displayen och indikerar att systemet är tillslaget.

Edit: Jag har nu googlat lite på det, och Volvos hemsida anger följande:
"Antispinnreglering (TCS) Antislirning och synkronisering - fördelar dragförmågan mellan drivhjulen."
http://www.volvo.com/trucks/sweden-market/sv-se/trucks/safety/preventing_accidents/EBS_efficient_brakes.htm

Du har blandat ihop det helt. Tänds en lampa på intstrumentpanelen när du trycker på TCS knappen så kopplar du ur systemet. Sitter nämligen här med med både en Scania och en Volvo instruktionsbok, å det är samma hos dom båda