Huvudmeny

En gamal bekant

Startat av j-a, 21 februari 2010, 18:57:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

j-a

En gamal bekant från GDG tiden dök upp i Sälenfjällen vintern 2003

Fd GDG 1300 vid Granfjällsstöten i februari 2003

Ersa

Säkert en rejäl buss, men designen vinner nog inga pris. Speciellt inte som enfärgad utan fönster baktill.

j-a

#2
Citat från: Ersa skrivet 21 februari 2010, 18:59:06 PM
Säkert en rejäl buss, men designen vinner nog inga pris. Speciellt inte som enfärgad utan fönster baktill.
Rejäl,är väl en sak man kan diskutera,mina erfarenheter av just detta exemplar och även övriga GDG v8or har väl en del att önska ;)

hittade en bild på 1300 i GDG kostym också,vid garaget i Borlänge våren 1989

bussfan

vilket märke? det vore en fördel att skriva ut va bussarna heter

j-a


JAB

Citat från: bussfan skrivet 21 februari 2010, 19:13:42 PM
vilket märke? det vore en fördel att skriva ut va bussarna heter

Scania CR 145 heter modellen, bussen heter GDG 1300 som det faktiskt står under bilden.
Lite mer info

Peter Öden

Hej !

FZG 024 lever s.a.s. fortfarande, ägs av en privatperson i Kärna sedan ett par år.

Mvh Peter Ö

Bussmicke

Citat från: j-a skrivet 21 februari 2010, 19:16:21 PM
Scania CR 145  med V8 :)

Scanias första metervara och en otroligt ful sådan
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

1896

Som jag minns det var det ganska eftertraktat att få köra V8 hos GDG.

SimonB

Citat från: Bussmicke skrivet 21 februari 2010, 20:19:19 PM
Scanias första metervara och en otroligt ful sådan

Bara att instämma! ;)

Varför satte man en V8 i dem? Det låter som overkill på en vanlig tvåaxlig linjebuss....

UglyJazz

Scania har ju alltid varit King of the Road.

Fast jag gillar tyska V8:or också...

Det finns inget vettigt skäl till att ha en tvåaxlig trailerdragare med 660 hk heller...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

JAB

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 februari 2010, 17:20:59 PM
Det var sugmotor....275 hk

och en manuell 5 växlad låda - så några fartmonster var de ju inte :-)
(med dagens måttt mätt)

Ersa

Hur många liter var V8:an på?

Björn Forslund

14 liter. Jag vet en som har en BR145 husbuss som petat in en modernare V8 från en lastbil (med turbo) och den går som ett skållat troll. Gäller att vara försiktig med kopplingen så inte vridet har sönder något.