ULTRA VBK

Startat av Staffan Sävenfjord, 21 februari 2010, 16:16:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Signaturen Jan-Peter har skickat mig denna bild och bett mig lägga ut den.



Han bifogar följande text:

Jag har en bild på en gammal hederlig Volvo B58 som rullat många år på Ultra i Umeå.
Denna buss hade allt:
1. Den var varm på vintern,sval på sommaren
2. Gick som en stridsvagn i snö och halka.
3. Enl dåvarande garagechefen var den en av de billigaste i driftkostnad,bränsle och service.
Den bara gick och gick.Jag tror det fanns 8-10 B58:or på Ultra och alla olika fast det var chassinr efter varandra.
Det är en av alla modeller jag kört som var trevligast,övriga var Metropol och Capitol under min tid som bussförare på SS,SL Hornsberg och Ultra (Umeå Lokaltrafik) Polarbauss.

Mer om bussen finns här:
http://www.svenskbusshistoria.se/databasen/bussarview.asp?RE4knare=16972

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

#1
Vilka bra bild. Ett rejält skydd under kofångaren också. Intressant arrangemang med ett gult varselljus enbart under vänster strålkastare. Det ser ut som man nitat dit en plåtbit på samma ställe under höger strålkastare, så där kanske man har tagit bort varselljuset? Den eftermonterade hjälpstrålkastaren under höger halvljus är däremot välbekant.

Nu till följdfrågorna:
-Finns det flera bilder i Jan-Peters arkiv?
-På vilken vändplan är bilden tagen.
-När är bilden tagen. Slutet av 70-talet, eller i början av av 80-talet?
-Hur gick linje 75 vid fototillfället?

Greger Larsson

Trevlig bild.
Kan tillägga att VBK:n hade dörrar 2-2-1 och plats för 37 sittande och 46 stående. Efter att ha köpts ny av Gabrielssons överfördes den 1970-05-19 på AB Centralbuss(sedermera Umeå Lokaltrafik AB). Den såldes till privatperson 1989-09-25 och har således ej tillhört Polarbuss.
Totalt hade Ultra 19 B58:or, varav 18 hade hade Säfflekarosser. De var levererade mellan 1968 och 1977.

/GL

Vidar


bussgrabben

Mycket trevligt! Jag undrar också var bilden är tagen.

Ersa

#5
Citat från: Vidar skrivet 21 februari 2010, 16:52:53 PM
Er det denne.

Wow! :D

Är Vidars bild leveransbilden på samma buss?
I så fall har man bytt ut båda backspeglarna, samt varenda lampa och blinkers fram, förutom just det lilla gula varselljuset.

CHA431 hette tidigare AC131 enligt SBH.

Greger Larsson

Visst är det samma buss. Härlig bild från VBK-arkivet!

Ersa

Nog var Gabrielssons färgschema ännu snyggare än den orange "SJ-kopian" som Ultra körde med. :)

Vidar

Citat från: bussgrabben skrivet 21 februari 2010, 17:24:17 PM
Mycket trevligt! Jag undrar också var bilden är tagen.

Bilde er tatt i Horten utenfor der den er bygget.

Jan-Peter

Citat från: Ersa skrivet 21 februari 2010, 16:36:06 PM
Vilka bra bild. Ett rejält skydd under kofångaren också. Intressant arrangemang med ett gult varselljus enbart under vänster strålkastare. Det ser ut som man nitat dit en plåtbit på samma ställe under höger strålkastare, så där kanske man har tagit bort varselljuset? Den eftermonterade hjälpstrålkastaren under höger halvljus är däremot välbekant.

Nu till följdfrågorna:
-Finns det flera bilder i Jan-Peters arkiv?
-På vilken vändplan är bilden tagen.
-När är bilden tagen. Slutet av 70-talet, eller i början av av 80-talet?
-Hur gick linje 75 vid fototillfället?
Jag ska se effter om det finns fler Dior.
Illervägen vid Traktorcitty vi vände där med 2,7,77,85 på slutet av 80-talet.
Linje 75 gick Vasaplan till Mejeriet via E4.Jag minns inte direkt för jag slutade 1992 p g a  sjukdom

Hälsn.Jan-Peter




Jan-Peter

Citat från: Greger Larsson skrivet 21 februari 2010, 16:38:33 PM
Trevlig bild.
Kan tillägga att VBK:n hade dörrar 2-2-1 och plats för 37 sittande och 46 stående. Efter att ha köpts ny av Gabrielssons överfördes den 1970-05-19 på AB Centralbuss(sedermera Umeå Lokaltrafik AB). Den såldes till privatperson 1989-09-25 och har således ej tillhört Polarbuss.
Totalt hade Ultra 19 B58:or, varav 18 hade hade Säfflekarosser. De var levererade mellan 1968 och 1977.

/GL
Hej.Var inte buss 28 en VBK kaross.27,28:an var inte riktigt lik Säfflekaross men de övriga 17? var lika.
Men alla hade sina egenskaper som 37 gick aldrig att kör lia bra som ex 40,41 i halka.
Hälsn.Jan-Peter

Ersa

Citat från: Jan-Peter skrivet 21 februari 2010, 22:51:33 PM
Jag ska se effter om det finns fler Dior.
Illervägen vid Traktorcitty vi vände där med 2,7,77,85 på slutet av 80-talet.
Linje 75 gick Vasaplan till Mejeriet via E4.Jag minns inte direkt för jag slutade 1992 p g a  sjukdom

Ja, nu ser jag ju att det är Bruksvägen bussen står på, med Illervägen i bakgrunden. Toaletten är ersatt med en nyare modell som dock står på samma plats idag. Där har man ju vänt med ett antal 7:or och 2:or i modern tid. Jag kan ha någon bild tagen från samma vinkel. :)

Greger Larsson

Citat från: Jan-Peter skrivet 21 februari 2010, 22:58:44 PM
Hej.Var inte buss 28 en VBK kaross.27,28:an var inte riktigt lik Säfflekaross men de övriga 17? var lika.
Men alla hade sina egenskaper som 37 gick aldrig att kör lia bra som ex 40,41 i halka.
Hälsn.Jan-Peter

27+28 var fd Gabrielsson, en VBK, och en Säffle. Dessa två hade stolar med rött tyg till skillnad från Ultras egenköpta bussar som hade stolar med grön galonklädsel. De senare hade ju även ståplattform längst bak till skillnad från 27-28 som hade stolar även i bakre delen.
Buss 42 och nyare hade den modernare Säfflekarossen och den sista B58:an(52) var i (halv-)turistutförande.

/GL

Jan-Peter

Citat från: Greger Larsson skrivet 22 februari 2010, 21:21:39 PM
27+28 var fd Gabrielsson, en VBK, och en Säffle. Dessa två hade stolar med rött tyg till skillnad från Ultras egenköpta bussar som hade stolar med grön galonklädsel. De senare hade ju även ståplattform längst bak till skillnad från 27-28 som hade stolar även i bakre delen.
Buss 42 och nyare hade den modernare Säfflekarossen och den sista B58:an(52) var i (halv-)turistutförande.

/GL

Hej.
Ja så var det.Minnet far åt ...... med åren.
Satt inte knappen för stägning av främre döören,den man stängde med när man lämmnade bussen under stötfångaren på 27,28 men satt på karossen på de övriga B58.(kan ha fel igen,det där med minnet )
Hälsn.Jan-Peter