Volvo 7700 Hybrid till SL?

Startat av M224, 21 februari 2010, 11:23:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M224

Tror ni att det kommer att bli aktuellt? Låt oss säga inom 2 år.

Omnilasse

Citat från: M224 skrivet 21 februari 2010, 11:23:11 AM
Tror ni att det kommer att bli aktuellt? Låt oss säga inom 2 år.
Troligen inte. Uppfyller inte kraven för SL:s miljöbussar. Visserligen kan naturligtvis en operatör köpa in denna busstyp för att fylla upp för bussar som faller för åldersstrecket (då den ju drar mycket mindre bränsle - kan den ju vara ett alternativ på rent kommersiella grunder) så helt otroligt är det inte, men eftersom en så stor del skall vara miljöbussar enligt SL:s hårdare definition av de bussar som byts ut, tror jag inte det är ekonomiskt försvarbart för någon operatör att egentligen köpa in nya bussar till SL-trafkien som inte uppfyller de kraven.

M224

Citat från: Omnilasse skrivet 21 februari 2010, 11:56:10 AM
Troligen inte. Uppfyller inte kraven för SL:s miljöbussar. Visserligen kan naturligtvis en operatör köpa in denna busstyp för att fylla upp för bussar som faller för åldersstrecket (då den ju drar mycket mindre bränsle - kan den ju vara ett alternativ på rent kommersiella grunder) så helt otroligt är det inte, men eftersom en så stor del skall vara miljöbussar enligt SL:s hårdare definition av de bussar som byts ut, tror jag inte det är ekonomiskt försvarbart för någon operatör att egentligen köpa in nya bussar till SL-trafkien som inte uppfyller de kraven.

Okej. Då kommer en följdfråga:

Varför köps det in nya dieselbussar som är ickehybrid-bussar. Hur kommer det sig att dessa uppfyller miljökraven?

Omnilasse

Citat från: M224 skrivet 21 februari 2010, 12:10:33 PM
Okej. Då kommer en följdfråga:

Varför köps det in nya dieselbussar som är ickehybrid-bussar. Hur kommer det sig att dessa uppfyller miljökraven?

Kraven skärps allt mer, ännu har man inte byggt ut alternativa drivmedel på alla depåer och det finns som jag skrev fortfarande bussar som tas ur trafik för att de når åldersstrecket och som behöver ersättas. Att jag skrev troligtvis inte beror på hurvida det är ekonomiskt försvarbart att köpa in dessa hybridbussar istället för dieselbussar. Skulle det visa sig vara ekonomiskt försvarbart (och operatören inte oroar sig för eventuella problem med bussen) kan det definitivt hända att någon väljer att köpa in några stycken (även om operatörerna brukar föredra vanliga dieselbussar ifall det inte finns några krav från trafikhuvudmannen på den delen av vagnparken)

M224

Citat från: Omnilasse skrivet 21 februari 2010, 12:26:37 PM
Kraven skärps allt mer, ännu har man inte byggt ut alternativa drivmedel på alla depåer och det finns som jag skrev fortfarande bussar som tas ur trafik för att de når åldersstrecket och som behöver ersättas. Att jag skrev troligtvis inte beror på hurvida det är ekonomiskt försvarbart att köpa in dessa hybridbussar istället för dieselbussar. Skulle det visa sig vara ekonomiskt försvarbart (och operatören inte oroar sig för eventuella problem med bussen) kan det definitivt hända att någon väljer att köpa in några stycken (även om operatörerna brukar föredra vanliga dieselbussar ifall det inte finns några krav från trafikhuvudmannen på den delen av vagnparken)

Tack då har jag fått lite mer klarhet i saken.  :)