Huvudmeny

Team Knutby

Startat av Jocke Selling, 20 februari 2010, 20:32:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jocke Selling

Ett svep med repris bilder på Knutbygaragets fordon

//Jocke

Jacob

Citat från: JoSe skrivet 20 februari 2010, 20:32:17 PM

Är det någon skillnad på dessa vagnar förutom backspeglarnas placering?
Kan ju säga att jag föredrar placeringen på 5447 ;)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Bussmicke

Trevligt, du får gärna skriva ut Orterna i bildtexterna på bilderna när du anger Vägnamn.
Sättragatan vet jag exv. inte om det är Uppsala eller Knivsta.

Bara en tanke som underlättar
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jocke Selling

Citat från: Bussmicke skrivet 20 februari 2010, 21:29:22 PM
Trevligt, du får gärna skriva ut Orterna i bildtexterna på bilderna när du anger Vägnamn.
Sättragatan vet jag exv. inte om det är Uppsala eller Knivsta.

Bara en tanke som underlättar

Jo jag har också kommit på det, emellertid är jag lat, så en befintlig bildtext får tyvärr bestå.

Jocke Selling

Citat från: Jacob Almgren skrivet 20 februari 2010, 21:02:29 PM
Är det någon skillnad på dessa vagnar förutom backspeglarnas placering?
Kan ju säga att jag föredrar placeringen på 5447 ;)

//Jacob

54xx är byggda på carrusfabrik i finland, medans 57xx är polskabyggen. Inte bara spegelplacering skiljer trots att de ska vara byggda efter samma ritning.
Sedan har spegelplaceringarna varit flitigt debatterad sedan bussarna kom. 54xx har bästa placeringen enl mig med, men då kan inte solgardinen nyttjas, med bibehållen sikt i spegeln.
57xx placeringen kan beroende på förarens storlek ge upphov till dödavinklar som div föremål riskerar att försvinna i, otäckt framförallt om föremålet är en kolbaserad livsform med sina rötter i apsläktet tex.

//Jocke

Jan Sjöberg

Mkt trevliga bilder 
4218,4788 är väldigt trevliga vagnar dem hadde vi på depån i Gislaved
4735 var i Varberg när jag jobbade där ...
Känns både bra och dåligt att se bussar man har jobbat med på ett eller annat sätt ...
Kul att se dem men vemodigt att tänka tbx på det som var en gång .... 
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Niklas Bygdestam

Citat från: JoSe skrivet 20 februari 2010, 21:39:16 PM
54xx är byggda på carrusfabrik i finland, medans 57xx är polskabyggen. Inte bara spegelplacering skiljer trots att de ska vara byggda efter samma ritning.
Sedan har spegelplaceringarna varit flitigt debatterad sedan bussarna kom. 54xx har bästa placeringen enl mig med, men då kan inte solgardinen nyttjas, med bibehållen sikt i spegeln.
57xx placeringen kan beroende på förarens storlek ge upphov till dödavinklar som div föremål riskerar att försvinna i, otäckt framförallt om föremålet är en kolbaserad livsform med sina rötter i apsläktet tex.

//Jocke

Nu är det ju knappast några problem att ändra placering på speglarna på 57xx-serien om man nu tycker att den är dålig. Jag tycker trots allt att en låg placering av vänster backspegel är bekväm. Spegeln känns för mig mera nära och av någon anledning tycker jag det känns naturligare och mer bekvämt på något sätt. Så fick jag välja så skulle jag välja den placering som finns på 57xx-serien. Men detta är kanske en smaksak. Det finns säkert några som håller med mig medan andra tycker motsatsen
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Oskar A

Citat från: JoSe skrivet 20 februari 2010, 20:32:17 PM
Ett svep med repris bilder på Knutbygaragets fordon

[
//Jocke

Trevligt svep, speciellt bilden på 5756 som är tagen i krokarna där tjänstebilen gick sönder i samband med söndagnattens utdelning i snöovädret.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Jocke Selling

Citat från: Oskar A skrivet 23 februari 2010, 20:35:02 PM
Trevligt svep, speciellt bilden på 5756 som är tagen i krokarna där tjänstebilen gick sönder i samband med söndagnattens utdelning i snöovädret.

Törs man gissa på växellådshaveri  :-X

//Jocke

Oskar A

Citat från: JoSe skrivet 23 februari 2010, 23:05:06 PM
Törs man gissa på växellådshaveri  :-X

//Jocke

Nej, det var en kollega istället som hade äran på den punkten den natten. ;) För min del var det tacksamt nog "bara" servoremmen som gick.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/