Från min skokartong del 429: Borås Lokaltrafik

Startat av Staffan Sävenfjord, 20 februari 2010, 15:57:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Några mindre lyckade bilder på bussar från BL på 1980-talet.









Och så en bonusbild med bussar från fem olika bussbolag, men däribland också en från BL

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Karsten

Trevligt! :D
En liten rättelse dock: SL 6468 är en H2, inte H3. För övrigt den H2 som gick längst i innerstadstrafik i Stockholm.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Karsten skrivet 20 februari 2010, 16:02:19 PM
Trevligt! :D
En liten rättelse dock: SL 6468 är en H2, inte H3. För övrigt den H2 som gick längst i innerstadstrafik i Stockholm.

Det var dessutom den H2 vi från SvOf åkte med från Stockholm så det borde ju ha blivit rätt från början. Men nu är det i alla fall rättat. Tack för påpekandet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Vad trevligt se lite gamla B-L bussar 170 hade ju den trevliga Wilsonlådan... Unibus var dock inte så där väldigt angenäma att köra med manuell vxl och spaken ca en halvmeter bakom föraren :P  Vagn 231 minns  jag inte så bra däremot... Möjligen jag minns en annan dag ...  ;D  Men Staffan du kanske har nått mer minne av den än jag har??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

S Svensson

BL hade ursprungligen två st. Tror det var 230 och 231 som det rör sig om. De är inte riktiga turistbussar enl SLTF normerna. Troligen var de ursprungligen avsedda för andra företag. Den ena byttes bort mot en B10M Wiima av turistmodell av lite senare typ.
230 och 231 tror jag kallas M354 hos Wiima. Postverket var en stor köpare av denna halvhöga modell.

Sista användningen av 230 var troligen veckoslutstrafik Göteborg-Jönköping-Gävle som pågick några år i samarbete med Gävle Trafik AB,Linköpings Trafik AB och Borås Lokaltrafik.
En av Unibus´arna såldes vidrare och hamnade i Kungsbacka och gick på Hålabäck.
Tack Staffan för bilderna.