ULTRA CCJ 612

Startat av Hasse L, 20 februari 2010, 13:13:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Till slut fann jag bilden på den tredje f.d. Ultrabussen som gästade Stockholm. Jag visste nog att de skulle ha varit tre olika, men i diasamlingen fanns bara nr 2 -med denna målning- och en ¨nyponröd¨ nr 4. Så dök till slut denna CCJ 612 upp på ett negativ och jag undrar förstås vilket Ultranummer den bar? Tacksam för svar!

Peter Öden

Hej !

CCJ 612 (AC 112) hade inv.nr 1 i Umeå.

Mvh Peter Ö

Ersa

Vilka stiliga färger för en buss i linjetrafik! Men det är klart att karossens former även hjälper till. :)

Staffan Sävenfjord

ULTRA-bussarna i SL-trafik kördes av Nyman & Schultz.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bilomnibussen

Hej!
Kommer sig inte färgkombinationen av att bussen kan vara övertagen tillsammans med något mindre bolag. Det fanns väl något som hette Gabrielssons i denna trakt?
Mvh Jan G

Hasse L

Citat från: Peter Öden skrivet 20 februari 2010, 13:20:55 PM
Hej !

CCJ 612 (AC 112) hade inv.nr 1 i Umeå.

Mvh Peter Ö
Tack för den uppgiften och tack också till Staffan för Nyman & Schultz! Högst förtjänstfullt. Det är alltid angenämt att få räta ut trettiotvå år gamla frågetecken.
/Hasse

PS. Kan man citera flera olika skribenter i samma svar?

Greger Larsson

Citat från: bilomnibussen skrivet 21 februari 2010, 11:04:24 AM
Hej!
Kommer sig inte färgkombinationen av att bussen kan vara övertagen tillsammans med något mindre bolag. Det fanns väl något som hette Gabrielssons i denna trakt?
Mvh Jan G

Visst är det Gabrielssons färger. Men mindre bolag, hmm.. Snarare var det så att Ultra startades av Gabrielssons och kommunaliserades i två omgångar. Gabrielssons långväga trafik övergick till Postverket.

/GL

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 21 februari 2010, 11:22:26 AM
Visst är det Gabrielssons färger. Men mindre bolag, hmm.. Snarare var det så att Ultra startades av Gabrielssons och kommunaliserades i två omgångar. Gabrielssons långväga trafik övergick till Postverket.

Härom året gick en av de sista förarna från Gabrielssons i pension från Umeå tätortstrafik.
Vilka landsbygdslinjer körde Gabrielssons?

Greger Larsson

Citat från: Ersa skrivet 21 februari 2010, 12:06:20 PM

Vilka landsbygdslinjer körde Gabrielssons?

Umeå-Vännäs
Umeå-Bjurholm
Umeå-Åsele
Umeå-Brännland-Tavelsjö(nuv 132)