Frågor pga. busssalamanckan

Startat av Stefan P, 20 februari 2010, 12:03:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

När jag tittade på den dubbeldäckade turistbussen, fick jag ett hågkomst av att Surahammars Trafik köpte in en ledbuss fullt turistutrustad som senare hamnade i Vaxholm.
Vilken körning hade man tänkt sig till den?

Tack för bilden från Norrköping gladde mig som Scania frälst.

SJ bilden i Örebro var är den tagen nånstans finns det fler bilder?

Flygvapnets buss var kul att se, finns det fler såna speicalbyggen och finns bussen kvar idag?

Tack Björn för det arbete du lagt ner på alamanackan.

mvh Stefan P

Mats Karlsson

Jag tror att Örebro-bilden är tagen på SJ:s gamla busstation i Örebro, på Västra Nobelgatan.
Kolla denna kartlänk: http://kartor.eniro.se/m/MB2hE
Jag gissar att busstationen låg ungefär mitt i kartbilden.

Flygvapenbussen var den enda i sitt slag. Det lär inte finnas kvar.

Så sant så! Du har gjort ett mycket bra jobb med denna bussalmancka, Björn!!

Björn Forslund

Hej!

Stort tack för att ni uppskattar Bussalmanackan!
Ett fel har jag dock uppmärksammat själv, i texten till just Neoplanbussen har jag skrivit Ernst Auwärter, men det ska vara Gottlob Auwärter. Ernst Auwärter är ett annat företag, känt för sina lite mindre, eleganta bussar.

/Björn

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 20 februari 2010, 14:22:05 PM
Hej!

Ernst Auwärter är ett annat företag, känt för sina lite mindre eleganta bussar.

/Björn

Du menar "mindre, eleganta bussar" hoppas jag. Fast E Auwärter tillverkade även Eurostar och det var fullstora bussar. Ett dussintal letade sig till vårt land och det var inte länge sedan det fanns en förteckning över dem här.

Björn Forslund

Haha...jag såg det precis själv och petade dit kommat! Tänk vad ett komma kan göra!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 20 februari 2010, 14:42:00 PM
Haha...jag såg det precis själv och petade dit kommat! Tänk vad ett komma kan göra!

Ja, det är ju en vanlig tabbe man gör i skriftspråk. I talspråk framgår ju skillnaden direkt.
Tabben är känd från bland annat pjäsen "Årsexamen i Ruskaby skola" där Lucinda, klassens ljus, slår fast att ett kapell är ett mindre gudligt trähus. Lärarinnan rättar dock till att det kan vara ett mindre gudligt stenhus också.