Stökigt på E22:an.

Startat av Håkan 62, 19 februari 2010, 12:50:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Håkan 62

Skall strax i väg till jobbet, snön vräker ner.
Jag har i 2 års tid kört Skåneexpressen 1o2, Kristianstad-Malmö och Hörby-Lund.
Både jag och mina kollegor har märkt hur "terrorn" mot oss som kör buss har ökat.
Bilister som medvetet hindrar oss, som ökar farten när man skall göra en omkörning m.m.
De flesta som kör hos oss är "gamla rävar" och definitivt inga flåbusar, men man vill ju åtminstone hålla laglig hastighet och försöka köra så mjukt som möjligt.
Vi upplever att jobbet mister sin glädje mer och mer, trots att vi har Skånes finaste bussar
(Volvo 9700H).
Är det bara vi som upplever att det blivit sämre attityd i trafiken, eller är det likadant på andra håll i landet??

groenis

Dessvärre är det inte ett lokalt problem
Har råkat ut för det flera gånger på E4 mellan Nyköping och Stockholm,
Rekordet tog nog den Volvon som jag fick framför mig på E4:an från Sundsvall mot Stockholm
gasade i nerförsbackarna och bromsade i uppförsbackarna allt för att hindra mig för komma i tid till
Tönnebro.
Då blev måttet rågat så jag ringde till polisen som kollade upp bilen grundligt,
Hur jag vet det jo en nordgående kollega såg platsen där bilen blev stoppad och kontrollerad.

/Lennart

Staffan Sävenfjord

Det ligger tydligen en hel del i det ni skriver när sådant här kan förekomma
http://www.sr.se/sjuharad/nyheter/artikel.asp?artikel=3455134

Det övergår mitt förstånd hur en bilist kan köra i 110 km/tim och filma samtidigt. Hur vet han att hans hastighetsmätare visar rätt? Dessutom kan man på filmen se att avståndet till bussen minskar. Hur i fridens dagar kan Radio Sjuhärad släppa fram det här och dessutom göra det till en huvudnyhet i ett par av dagens nyhetssändningar?
Privatpoliser måste vara det farligaste som finns på vägarna. Betydligt värre än bussförare som råkar köra aningen för fort.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredde

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 februari 2010, 14:43:36 PM
Det ligger tydligen en hel del i det ni skriver när sådant här kan förekomma
http://www.sr.se/sjuharad/nyheter/artikel.asp?artikel=3455134

Det övergår mitt förstånd hur en bilist kan köra i 110 km/tim och filma samtidigt. Hur vet han att hans hastighetsmätare visar rätt? Dessutom kan man på filmen se att avståndet till bussen minskar. Hur i fridens dagar kan Radio Sjuhärad släppa fram det här och dessutom göra det till en huvudnyhet i ett par av dagens nyhetssändningar?
Privatpoliser måste vara det farligaste som finns på vägarna. Betydligt värre än bussförare som råkar köra aningen för fort.

Är det de fd KLT-vagnarna i 23-serien som trafikerar denna sträcka?

/Fredde

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredde_J skrivet 19 februari 2010, 14:49:05 PM
Är det de fd KLT-vagnarna i 23-serien som trafikerar denna sträcka?

/Fredde

Ja, bland annat dessa och därutöver ett antal Volvo 8700, såväl sådana som gått här sedan de var nya som fyra från KLT. Det är en buss i 23-serien som syns på filmen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredde

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 februari 2010, 14:58:06 PM
Ja, bland annat dessa och därutöver ett antal Volvo 8700, såväl sådana som gått här sedan de var nya som fyra från KLT. Det är en buss i 23-serien som syns på filmen.

Okej, ja när vi hade dom nere i Mönsterås var de ju knappast spärrade vid några 90 eller 100 :-X

Fredde

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 februari 2010, 15:05:22 PM
Det torde ju ha varit den sedvanliga 103 km/h spärren som på alla bussar sedan -90 talet, om man inte manipulerat den.

Njae... De rullade på mer än så. 2240-2244 (Volvo Carrus från -01) var spärrade på 98-103km/h. Men dessa hade ingen sådan spärr då iaf. Inga problem att köra om en seg lastbil... :-X

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Håkan 62 skrivet 19 februari 2010, 12:50:17 PM
Skall strax i väg till jobbet, snön vräker ner.
Jag har i 2 års tid kört Skåneexpressen 1o2, Kristianstad-Malmö och Hörby-Lund.
Både jag och mina kollegor har märkt hur "terrorn" mot oss som kör buss har ökat.
Bilister som medvetet hindrar oss, som ökar farten när man skall göra en omkörning m.m.
De flesta som kör hos oss är "gamla rävar" och definitivt inga flåbusar, men man vill ju åtminstone hålla laglig hastighet och försöka köra så mjukt som möjligt.
Vi upplever att jobbet mister sin glädje mer och mer, trots att vi har Skånes finaste bussar
(Volvo 9700H).
Är det bara vi som upplever att det blivit sämre attityd i trafiken, eller är det likadant på andra håll i landet??

Är det till följd av det du skriver som många förare på det bolag du är anställd av, notoriskt vägrar gå ut i vägrenen och släppa förbi oss "hyggliga" bilister som gör allt för att köra "schysst"?
Jag kör sträckan Kristianstad-Malmö och omvänt (med personbil) nästan dagligen och det är sällan "ni" flyttar er, trots god sikt och bra väglag.
Känns lite som "öga för öga, tand för tand".
Jag förstår din situation, men förstår du min när 15 meter boggiebuss plötsligt vräker sig ut från en hållplats på 90-väg, för att föraren tycker att bilisterna bedriver terror?

Björn Ax

Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 19 februari 2010, 15:32:00 PM
Är det till följd av det du skriver som många förare på det bolag du är anställd av, notoriskt vägrar gå ut i vägrenen och släppa förbi oss "hyggliga" bilister som gör allt för att köra "schysst"?
Jag kör sträckan Kristianstad-Malmö och omvänt (med personbil) nästan dagligen och det är sällan "ni" flyttar er, trots god sikt och bra väglag.
Känns lite som "öga för öga, tand för tand".
Jag förstår din situation, men förstår du min när 15 meter boggiebuss plötsligt vräker sig ut från en hållplats på 90-väg, för att föraren tycker att bilisterna bedriver terror?

Jag är också en av dom förare som har slutat att gå ut i vägrenen.

När man är så otacksam som "alla" personbilsförare är så har jag slutat göra det.
Gjorde en helt inofficiell mätning när jag körde buss här. Då gick jag ut i vägrenen för varje bil.
Utav 100 bilar så tackade 1 genom att blinka med blinkersen efter han/hon kört om.

Så nu har jag slutat helt med att gå ut i vägrenen. För jag har ju absolut ingen skyldighet att göra det och i mörker är det inte bra att göra det heller.

SimonB

Citat från: Björn Ax skrivet 19 februari 2010, 17:36:26 PM
Jag är också en av dom förare som har slutat att gå ut i vägrenen.

När man är så otacksam som "alla" personbilsförare är så har jag slutat göra det.
Gjorde en helt inofficiell mätning när jag körde buss här. Då gick jag ut i vägrenen för varje bil.
Utav 100 bilar så tackade 1 genom att blinka med blinkersen efter han/hon kört om.

Så nu har jag slutat helt med att gå ut i vägrenen. För jag har ju absolut ingen skyldighet att göra det och i mörker är det inte bra att göra det heller.

Mja... Det är ändå betydligt fler som tackar. Jag skulle vilja säga att åtminstone var femte gör det, till exempel på Rolsberga - Fogdarp.
Hur som helst så vet vi ju alla hur irriterande det är att hamna bakom en lastbil/buss, och då blir det genast lite enklare att hjälpa till när man själv är bromsklossen. Ingenting blir ju bättre av att man själv är lika le...

Roligt förresten att du hittat hit Håkan! Känns igen dig både som busschaffis och från ett annat sammanhang. :)

//Simon som snart ska ge sig ut och åka Skåneexpressen 1.

Ersa

Att det blivit mer otrevligt ute på motorvägarna kan även jag hålla med om. Något jag stör mig mest på är bilister som vägrar planera sin filkörning, utan som ligger i vänster körfält till sista stund för att därefter snabbt korsa 2-3 körfält direkt och kasta sig in på motorvägens avfart. Även om det finns 1-2 spärrlinjer som ska förhindra sådant (E4 norr om Stockholm) kör man regelbundet över dessa. Detta har länge varit vanligt på E4 och E18 runtom Stockholm, men blir nu vanligare på många andra ställen. Förra veckan var jag 3-4 cm från en krock vid Järva Krog när jag skulle hem mot Uppsala. En bilist som skulle av på Bergshamraleden mot E18 och Danderyd låg i vänsterfilen och kastade sig ut framför bussen utan blinkers. Hade jag inte tvärbromsat hade den vita BMW:n fått sig en rejäl törn av 15-metersbussen. Det värsta är att man numera upplever dessa situationer c:a 2-3 ggr/arbetsdag i snitt. Varför man inte kan byta fil i tid övergår mitt förstånd. Är det så svårt att byta till rätt fil bakom det stora tunga fordonet, framförallt i vinterväglag? Skulle vi yrkesförare göra nåt sånt skulle bilisterna vilja hänga oss högt, men för en privatperson är det helt okej att bete sig som ett svin?

Ett annat mystiskt beteende är skumma klagomål. Chefen/trafikledaren ringer upp en och berättar att bilister klagar över att man kör för fort. "Du kör om en massa bilar, påstår en bilist som ringer till kontoret". Ja? Jag kör i 90 km/t i den tomma högerfilen på en 90-väg och passerar en massa bilister som valt att köra 70 km/t i mittfilen. Bussen är spärrad på 95 km/t, så fortare kan det omöjligen gå. Vad ska jag göra? Lägga mig i 70 km/t i mittfilen jag också? Eller köra 50 km/t i vänsterfilen? >:(

Björn Ax

Citat från: SimonB skrivet 19 februari 2010, 17:43:46 PM
Mja... Det är ändå betydligt fler som tackar. Jag skulle vilja säga att åtminstone var femte gör det, till exempel på Rolsberga - Fogdarp.
Hur som helst så vet vi ju alla hur irriterande det är att hamna bakom en lastbil/buss, och då blir det genast lite enklare att hjälpa till när man själv är bromsklossen. Ingenting blir ju bättre av att man själv är lika le...

Roligt förresten att du hittat hit Håkan! Känns igen dig både som busschaffis och från ett annat sammanhang. :)

//Simon som snart ska ge sig ut och åka Skåneexpressen 1.

Tja inte här i Uppsala iaf. Fast det är väl så att Uppsala är bevisat otrevligast i Sverige. Eller nåt. :P

yngrot

Bra skrivet Ersa .. Tyvärr verkar alla bilister till varje pris alltid köra om buss/lastbil oavsett om det är skymd kurva backkrön eller möte.. Händer som sagt dagligen jag kan då inte förstå att de inte kan vänta till ett lämpligt ställe för omkörning kommer...man sitter på helspänn i vissa lägen då man själv ser att snart blir dte möte och ändå kommer en idiot och kör förbi...

Och som sagt filma när man kör det är ju så dumt så det inte är klokt bussens mätare stämmer ju bättre än bilens, enligt mätaren kommer våra Vega B10M upp i max 100.... Sen är det väl lite underligt att det är just linje 100 som är på tapeten igen den linjen verkar vara hatobjekt nr 1...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Busstobbe

Citat från: Ersa skrivet 19 februari 2010, 17:53:37 PMVad ska jag göra? Lägga mig i 70 km/t i mittfilen jag också? Eller köra 50 km/t i vänsterfilen? >:(
Om jag minns vad jag fick lära mig när jag tog körkort så får du ju egentligen inte köra om på insidan förutsatt att körfälten inte har olika destinationer, om man ska vara noga  ;)

Ersa

Citat från: Busstobbe skrivet 21 februari 2010, 12:18:08 PM
Om jag minns vad jag fick lära mig när jag tog körkort så får du ju egentligen inte köra om på insidan förutsatt att körfälten inte har olika destinationer, om man ska vara noga  ;)

Visst. Men frågan torde ju istället vara om man får lägga sig i mittenfilen och köra 20-30 km/t långsammare än skyltarna? Omkörningar på höger sida har ju börjat förekomma just pga alla dessa sniglar i mittenfilen som inte flyttar på sig åt höger, utan visar långfingret bakåt om man blinkar till åt dem.

Det är ju som att likna med att det helt plötsligt skulle bli en långsam kö i vänsterfilen på en vanlig tvåfilig motorväg. Vad gör du då? Lägger dig i högerfilen och kör lika långsamt som kön, trots fritt körfält? ::)