Huvudmeny

Hur tänker SL?

Startat av M224, 18 februari 2010, 16:46:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

#15
Citat från: Fredde_J skrivet 18 februari 2010, 17:56:16 PM
Finns det någon mening/skrivelse i de upphandlingar som är ute nu, att SL kommer kräva lågentré på fler linjer? Alt. att hela vagnparker ska vara tillgänglighetsanpassade?

Eller kan detta komma vart efter tiden går....?
/Fredde
Det står i trafikplanen för 2010 att alla bussar i SL-trafik bör vara tillgängliga och alltså indirekt att målet är att alla alltså skall ha låggolv alt. lågentré, det är också ett krav för bussarna i de nya upphandlingarna HBS och NV. Men det har inte angetts någon exakt tidsplan. För de som är under upphandling nu är det väl rimligt att det alltså börjar gälla fullt ut först augusti 2011 (kan finnas något undantag för första månaderna), medan man tar "linje för linje" fram till dess runt om i SL-trafiken. Eftersom det inte står något om detta i gällande avtal är det ju en kostnadsfråga och jag tror nog därför att man i huvudsak inför det genom de miljöbussar som sl-finansierar.
Edit: Det står faktiskt i Verksamhetsplanen att 100% skall klaras av innan utgången av 2010, så får vi väl se fall man klarar det...

Fredde

Citat från: Omnilasse skrivet 18 februari 2010, 19:01:29 PM
Det står i trafikplanen för 2010 att alla bussar i SL-trafik bör vara tillgängliga och alltså indirekt att målet är att alla alltså skall ha låggolv alt. lågentré, det är också ett krav för bussarna i de nya upphandlingarna HBS och NV. Men det har inte angetts någon exakt tidsplan. För de som är under upphandling nu är det väl rimligt att det alltså börjar gälla fullt ut först augusti 2011 (kan finnas något undantag för första månaderna), medan man tar "linje för linje" fram till dess runt om i SL-trafiken. Eftersom det inte står något om detta i gällande avtal är det ju en kostnadsfråga och jag tror nog därför att man i huvudsak inför det genom de miljöbussar som sl-finansierar.
Edit: Det står faktiskt i Verksamhetsplanen att 100% skall klaras av innan utgången av 2010, så får vi väl se fall man klarar det...

Tackar för denna redogörelse!

/Fredde


M224

Citat från: Nico skrivet 18 februari 2010, 17:47:28 PM
Du får nog ta en bredare ansats än att endast titta på hur vagnarna kan användas linjevis. Antar att det här till viss del även handlar om att vagnarna som går på bl.a. linje 151 inte alltid rullar hem och står i garaget till eftermiddagen. Istället kan man nyttja dessa vagnar även på andra omlopp så att de kan rulla på lite mera. Skulle man få köra normalgolvade bussar på dessa ändå relativt få högtrafikavgångar så skulle man troligen inte få använda dessa på annat och då skulle det kanske behövas flera bussar totalt. När linje 172 får krav på lågentré så lär väl de vagnar som rullat där föras över till något annat garage där kraven är annorlunda (även om det inte finns så många kvar) och därmed minska ned på antalet vagntyper vilket gör det lättare att tursätta mm.


Jo givetvis vet jag om att bussarna måste kunna användas på fler linjer, men det faktum att man skrotar bussar som är i toppskick bara för detta fåneri att de har högt golv gör mig vansinnig!

Givetvis förstår jag att när man köper ett nytt fordon så skall kravet vara att det ska ha lågentre men att skrota saker som kan rulla kanske 7-8 år till bara för denna sak är helt galet i min värld.

Ersa

Citat från: M224 skrivet 18 februari 2010, 21:49:53 PM
Jo givetvis vet jag om att bussarna måste kunna användas på fler linjer, men det faktum att man skrotar bussar som är i toppskick bara för detta fåneri att de har högt golv gör mig vansinnig!

Givetvis förstår jag att när man köper ett nytt fordon så skall kravet vara att det ska ha lågentre men att skrota saker som kan rulla kanske 7-8 år till bara för denna sak är helt galet i min värld.

Som dessa sex välskötta fordon. Slutade sina dagar i Hölö två år senare, pga trappsteg i kombination med etanolmotor:
Polarbuss 43 och Polarbuss 45

M224

Citat från: Ersa skrivet 18 februari 2010, 22:22:20 PM
Som dessa sex välskötta fordon. Slutade sina dagar i Hölö två år senare, pga trappsteg i kombination med etanolmotor:
Polarbuss 43 och Polarbuss 45

Exakt vad jag menar.

Ersa

Citat från: Nico skrivet 18 februari 2010, 17:47:28 PM
Du får nog ta en bredare ansats än att endast titta på hur vagnarna kan användas linjevis. Antar att det här till viss del även handlar om att vagnarna som går på bl.a. linje 151 inte alltid rullar hem och står i garaget till eftermiddagen. Istället kan man nyttja dessa vagnar även på andra omlopp så att de kan rulla på lite mera. Skulle man få köra normalgolvade bussar på dessa ändå relativt få högtrafikavgångar så skulle man troligen inte få använda dessa på annat och då skulle det kanske behövas flera bussar totalt. När linje 172 får krav på lågentré så lär väl de vagnar som rullat där föras över till något annat garage där kraven är annorlunda (även om det inte finns så många kvar) och därmed minska ned på antalet vagntyper vilket gör det lättare att tursätta mm.

Kan man i samband med 100% lågentrékrav dessutom passa på att ta bort blåfärgen förutom på linje 1-4 så man kan få bort ännu fler "låsta" bussar. x7x-linjenummer och högre invändig utrustningsnivå kan ju stomlinjebussarna ha ändå. Hellre nån extra vit rand eller "hockeyklubbor" än en helt annan färg på bussar med högre standard.

Nico


Frågan är väl som sagt om dessa bussar riskerar att skrotas? Däremot lär de nog skeppas iväg till ett område som fortfarande tillåter normalgolv, men det är inte något som bekymrar eller berör SL annat än sekundärt. De flesta av oss i trafiken fördedrar visserligen bussar med normalgolv, men ur krass ekonomisk synvinkel så finns det inte så mycket utrymme för sentimentalitet osv. Ekonomin styr ju sedan de affärsmässiga ställningstagandena som görs och det får vi nog acceptera och leva med.

Vad gäller Polarbussarna så tja, vad ska man säga. Välservat är en sak, om det fanns en ekonomi i det hela är en helt annan sak. Det rörde sig här ändå inte om något direkt nytt utan såpass gamla bussar kanske kunde ha fortsatt någonstans enskilt på lite snällare tjänst om någon fått dem billigt. Hade man däremot satt in dem i en tuffare miljö så är det nog så att åren ganska snart hade gett sig tillkänna med kostnader som följd. Både för att äldre bussar kräver sitt samtidigt som det hade blivit ytterligare en udda vagntyp i de flesta fall.

Sen handlar det även om värde i sig. Enligt vissa förhållningssätt inom dialektik, där t.ex. pengar bara är pengar om parterna är överens om det – annars är det bara papper eller metall, så bör man nog undra om det fanns något konkret av värde? I det här fallet kan man alltså undra om vagnarna egentligen hade något värde i sig då det inte verkar ha funnits några potentiella köpare? I alla fall inte till de priser som efterfrågades.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman