Huvudmeny

Hur tänker SL?

Startat av M224, 18 februari 2010, 16:46:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M224

Jag åker linje 151 flera dagar i veckan. Det är en linje för människor som pendlar mellan förort och innerstad, ungf 99% av de som åker med denna linje arbetspendlar (alt åker till skolor etc).

Nu när blåbuss 172 får låggolvskrav fr.o.m nästa höst så tänkte jag att de bussar som går på den idag skulle passa utmärkt för en linje som 151 (och andra linjer som går på linjer med arbetspendlare, ex 726, 743 och 745). Men döm till min förvåning så ser jag att dessa linjer redan har låggolvkrav!

Varför då undrar jag? Det finns inte en enda som åker dessa linjer som inte kan ta sig två-tre trappsteg upp i en buss!

Några barnvagnar ser man inte heller till på dessa linjer.

Det här samhället gör folk mer och mer lata! Det är tydligen viktigare att folk inte behöver ta två trappsteg upp än att alla får sitta ner på en stol när man åker på motorvägen. Låggolvbussar rymmer som ni vet inte lika mycket folk.

JDS

Nu kanske jag tänker fel men... när man inrättar en ny busslinje i tätort (för det får vi väl ändå säga att det är) och köper in nya bussar dit, så verkar det rätt så naturligt att ha låggolvkrav på den linjen? Kanske till och med ett måste om man ska följa reglerna?

M224

Citat från: JDS skrivet 18 februari 2010, 17:01:09 PM
Nu kanske jag tänker fel men... när man inrättar en ny busslinje i tätort (för det får vi väl ändå säga att det är) och köper in nya bussar dit, så verkar det rätt så naturligt att ha låggolvkrav på den linjen? Kanske till och med ett måste om man ska följa reglerna?

Men det har inte köpts in nya bussar till dessa linjer.

Visst är det tätort, men linjerna går mestadels på motorväg med ett litet antal hållplatser. Så j***a löjligt, regler inte inte.
Det är vad jag tycker iaf. Jag ser 70 åringar på gymmet men upp för en buss är det tydligen för svårt att ta sig... ;D

Wetjo

Har för mig att det är lagkrav...
Funktions-/rörelsehindrade ska kunna åka kollektivt utan att behöva assistans.
Jämför med de nyinsköpta tågsätten (X40) som SJ sätter i trafik...
Att möjligheterna inte utnyttjas, struntar väl lagstiftaren i.

M224

Citat från: Wetjo skrivet 18 februari 2010, 17:09:04 PM
Har för mig att det är lagkrav...
Funktions-/rörelsehindrade ska kunna åka kollektivt utan att behöva assistans.
Jämför med de nyinsköpta tågsätten (X40) som SJ sätter i trafik...
Att möjligheterna inte utnyttjas, struntar väl lagstiftaren i.

Vilket trams! Sverige i ett nötskal. Snacka om att kasta pengarna i sjön!

Jag undrar om dessa lagstifare är ute i den riktiga världen och ser hur det ser ut!? Nä knappast för de åker ju tjänstebil.

Ersa

Tillgänglighetskraven kommer väl från EU och är inget stat eller landsting kan göra något åt.
Däremot kan man slippa rena stadsbussar på landsbygden om man istället inför normalgolvade bussar med rullstolslyft.

M224

Citat från: Ersa skrivet 18 februari 2010, 17:16:13 PM
Tillgänglighetskraven kommer väl från EU och är inget stat eller landsting kan göra något åt.
Däremot kan man slippa rena stadsbussar på landsbygden om man istället inför normalgolvade bussar med rullstolslyft.

Okej då vet jag. Bara att gilla läget då med andra ord.  :P

Ersa

Citat från: M224 skrivet 18 februari 2010, 17:18:49 PM

Hur mycket vi "gillar läget" om 10-15 år då de äldsta bussarna består av första generationens lågentrévagnar återstår att se. :-X

JDS

Först och främst kanske någon insatt kan förklara hur det faktiskt ligger till med låggolvskravet och hur det slår om man inför en ny linje. Men något säger mig att man som beställare - givet att man har ambitionen att låggolvifiera så mycket som möjligt - oavsett reglerna inte gärna låter ersätta låggolvsvagnar med höggolv på en redan etablerad låggolvslinje?

Jan

Citat från: M224 skrivet 18 februari 2010, 17:18:49 PM

Visst är det så, att välja lift och normalgolv är också ett alternativ mot låggolv. Detta ger fler platser och bättre komfort , men de som bestämmer i länsbolagen och aldrig åker väljer oftast låggolv.
I branschen i 40 år

Wetjo

Citat från: Ersa skrivet 18 februari 2010, 17:16:13 PM

Är det ett EU-direktiv blir det samma sak som svensk lag...

Ersa

Gott folk! Skilj på låggolv och lågentré. :)
Det är ytterst sällan huvudmännen kräver låggolv (lågt golv ända längst bak) förutom i ren stadstrafik, som t.ex på SL-linjerna 1-4.

Dock ser man bakvända krav ibland, som i Umeå senast där huvudmannen krävde enbart lågentré (och därmed förbjöd låggolv) på alla nya bussar i stadstrafiken. Nu väntar vi bara på bakvänt åt andra hållet, d.v.s låggolv (alltså förbud mot lågentré) på förortstrafik. Det lär säkert dyka upp tids nog.

Sen finns det ju (ej nämnda) huvudmän som skiljer på hur många trappsteg det finns fram i bussen. Alltså okej med normalgolv om det är tre trappsteg fram, men vite utgår om det finns fyra trappsteg. Jo, det är helt sant.

Omnilasse

Citat från: M224 skrivet 18 februari 2010, 17:04:48 PM
Men det har inte köpts in nya bussar till dessa linjer.

Visst är det tätort, men linjerna går mestadels på motorväg med ett litet antal hållplatser. Så j***a löjligt, regler inte inte.
Det är vad jag tycker iaf. Jag ser 70 åringar på gymmet men upp för en buss är det tydligen för svårt att ta sig... ;D

Ja, som svarats här är det väl främst funktionshindrade man tänker på och förstås äldre som har svårt att gå, och att de skall känna sig inkluderade i samhället. Det finns ju en samhällsekomisk vinst i detta också - om funktionshindrade och äldre kan åka vanlig buss istället för färdtjänst sparar kommunen pengar (kostnaden för fler bussar kan ju belasta sl-kortet på ett annat sätt:). Men faktiskt blev jag förvånad över kravet, för enligt den plan som togs av SL i januari förra året, skulle riktlinjen vara att alla bussar i tätort utom kompletterande direktlinjer och insatslinjer skall trafikeras med lågt insteg. I det här fallet tror jag det förhåller sig så, att eftersom de bussar som trafikerar de omloppen måste klara miljözonen i Stockholm och att nog alla Botkyrkas bussar med de kraven har lågt insteg, tror jag nog att det har fått styra här. Jag tror m.a.o. inte att dessa linjer varit prioriterade från SL:s sida. Däremot är målet nu för 2010 att alla bussar skall trafikeras med lågentré eller låggolv, så det är det som gäller i SL:land framöver...

Nico

Citat från: M224 skrivet 18 februari 2010, 16:46:45 PMJag åker linje 151 flera dagar i veckan. Det är en linje för människor som pendlar mellan förort och innerstad, ungf 99% av de som åker med denna linje arbetspendlar (alt åker till skolor etc).

Nu när blåbuss 172 får låggolvskrav fr.o.m nästa höst så tänkte jag att de bussar som går på den idag skulle passa utmärkt för en linje som 151 (och andra linjer som går på linjer med arbetspendlare, ex 726, 743 och 745). Men döm till min förvåning så ser jag att dessa linjer redan har låggolvkrav!

Varför då undrar jag? Det finns inte en enda som åker dessa linjer som inte kan ta sig två-tre trappsteg upp i en buss!

Du får nog ta en bredare ansats än att endast titta på hur vagnarna kan användas linjevis. Antar att det här till viss del även handlar om att vagnarna som går på bl.a. linje 151 inte alltid rullar hem och står i garaget till eftermiddagen. Istället kan man nyttja dessa vagnar även på andra omlopp så att de kan rulla på lite mera. Skulle man få köra normalgolvade bussar på dessa ändå relativt få högtrafikavgångar så skulle man troligen inte få använda dessa på annat och då skulle det kanske behövas flera bussar totalt. När linje 172 får krav på lågentré så lär väl de vagnar som rullat där föras över till något annat garage där kraven är annorlunda (även om det inte finns så många kvar) och därmed minska ned på antalet vagntyper vilket gör det lättare att tursätta mm.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

Finns det någon mening/skrivelse i de upphandlingar som är ute nu, att SL kommer kräva lågentré på fler linjer? Alt. att hela vagnparker ska vara tillgänglighetsanpassade?

Eller kan detta komma vart efter tiden går....?

/Fredde