Fd GS-bussar i SL-trafik. Del 3 (av 3).

Startat av Hasse L, 17 februari 2010, 23:03:34 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Hasse L

Fd GS B 39 181 på norrgående passerar ett hus som snart ska rivas och ett annat (nyligen renoverat) på väg att uppföras.

Tungt lastad med hemvändande djurgårdsresenärer. (Ännu Wimpy i hörnet.)

180 rundar Sergelfontänen tillsammans med yngre volvokamrat. Behagligare vinter detta år.

Därmed har jag redovisat de bilder jag tog på ¨Göteborgarna¨ 180, 181, 187, 192 och 199 åren 1976-77. Jag har för mig att det inledningsvis rullade även en sjätte vagn, kanske någon kan bekräfta eller dementera detta?

Peter Rost

Trevligt! Wimpy ja, det var länge sen! Där var man och käkade hamburgare 1980. Det var väl en brittisk hamburgerkedja?

/Peter

Ulf Berlin

Citat från: Hobgoblin skrivet 17 februari 2010, 23:03:34 PM

Ytterligare ett helt fantastiskt gäng bilder.
Denna bild visar dessutom ett generationsskifte hos SL.
Büssingen borta vid Norrmalmstorg och(H 50)Säfflen närmast.
(Samma typ som på den understa bilden)/Ulf

Stefan P

Hej

Kul att få se sånt bara hört talats om.
Vilket bolag hade färgsättningen röd underdel och gul överdel?
Hur gammal är bussen på linje 52 och när kom modellen?

mvh Stefan P

Ersa

Citat från: Stefan P skrivet 18 februari 2010, 16:44:19 PM
Hur gammal är bussen på linje 52 och när kom modellen?

4879 (Volvo B59-59, GWG800) finns med i SBH, och är nämnd som årsmodell 1975. Dock står inte H-litterat med.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 18 februari 2010, 16:44:19 PM
Hej

Kul att få se sånt bara hört talats om.
Vilket bolag hade färgsättningen röd underdel och gul överdel?

mvh Stefan P

Club Continental.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P

Hej

Club Continental gick företaget med i GDG senare eller har jag fel?

mvh Stefan P

Stefan Isaksson

Fd GS B 39 181 på norrgående passerar ett hus som snart ska rivas

Huset, eller snarare kvarteret (som för övrigt inkluderade SWB stationshus), revs väl 1981.

Ytterst diggabelt huskomplex - alla byggnaderna innehöll på slutet kontor för SJ, och hade sammanhängande korridorer som här och där gick genom hål upptagna i brandväggarna. Med ramper där våningsplanen inte stämde överens.

Det är ett av de få hus där jag på fullt allvar tror att det gick att gå vilse. (En kompis till mamma, som jobbat på SJ som generaldirektörssekreterare, höll förresten med mig.)

Det går att skymta trotoaren framför huset. Den var i trä, alla år som jag kommer ihåg. Jag vet inte varför.

Däremot missade jag den röd/creme-färgade bussen när det begav sig.

Minnen minnen.  :)

tycker
SI
som hösten 74 pryade, bland annat med att sätta upp nya lysrörsarmaturer i sagda hus.

groenis

När det huset revs så kunde man bygga färdigt Klarabergsviadukten.
Nybygget bredvid blev under något år kallat "kylskåpet" där hamnade övertaliga tjänstemän/kvinnor när Posten skulle minska personalstyrkan.

Gamla Polisstationen blev senare flyttad och huset byggdes om för att bli hotel och fick en isbar.

/Lennart

Bengt Jönsson

Tungt lastad med hemvändande djurgårdsresenärer. (Ännu Wimpy i hörnet.)

Idag är Wimpys lokaler upptagna av en annan hamburgerbarkedja med norrländska rötter. MAX
;D 8)
/B