Röda inslag i blå stomlinjebussar i Norrort

Startat av Mikael T Nilsson, 17 februari 2010, 19:53:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Busslink 5653 var ursprungligen SL-röd, men blev stomlinjeblå för några år sedan. För ett tag sedan ersattes ett blått parti i fronten med röd plåt. Kanske får bussen behålla det röda partiet om den lackeras om till rött igen när Täbys stomlinjebussar för linje 178 ska vara lågentré inom ett till två år.

Bakom syns Busslink 5446 på linje 670 och en av Arriva Mälaröarnas stombussar på linje 176.

En mycket ovanlig syn. En av Busslink Norrtäljes blå stomlinjebussar på Täbys "Djursholmslinje" 606. Normalt brukar Busslink Norrtälje tursätta Volvo B9S på denna tur, men idag fick en Volvo Carrus rycka in istället.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

homer

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 17 februari 2010, 19:53:17 PM
Kanske får bussen behålla det röda partiet om den lackeras om till rött igen när Täbys stomlinjebussar för linje 178 ska vara lågentré inom ett till två år.

Känns de inte som om skrot ligger närmare till hands? det är ju ingen ungdom längre... tyvärr

Bussfanatikern

Verkar som om man helt enkelt har bytt ut frontluckan och den undre täckplåten med sånt som fanns till hands och sedan helt enkelt missat att måla om dessa till blåa.

jocke

Citat från: Bussfanatikern skrivet 18 februari 2010, 01:46:59 AM
Verkar som om man helt enkelt har bytt ut frontluckan och den undre täckplåten med sånt som fanns till hands och sedan helt enkelt missat att måla om dessa till blåa.

Mer skitit i än missat skulle jag nog påstå :p
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 17 februari 2010, 19:58:01 PM
Mycket trevliga och udda bilder.

Kul att du uppskattade bilderna.

Citat från: homer skrivet 17 februari 2010, 20:53:21 PM

Känns de inte som om skrot ligger närmare till hands? det är ju ingen ungdom längre... tyvärr

Ja, det är mycket möjligt att de slopas. Men det finns ett stort antal normalgolvsledbussar som är mycket äldre än denna modell (Säffle 2000 new look) hos Täby/Norrort och Norrtälje.

Citat från: Bussfanatikern skrivet 18 februari 2010, 01:46:59 AM
Citat från: jocke skrivet 18 februari 2010, 02:25:05 AM
Mer skitit i än missat skulle jag nog påstå :p
Ja, vi får se om man anser att det är värt att byta färg på plåten innan bussen upphör i stomlinjetrafiken.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jonas Strömblad

Citat från: homer skrivet 17 februari 2010, 20:53:21 PM

Nje då! Det är ju en 99'a. Knappt inkörd.
I SL-land har den många år kvar!  :)

Ersa

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 18 februari 2010, 14:25:55 PM
I SL-land har den många år kvar!  :)

Förutsatt att man inte får för sig att införa lågentrékrav till 100% på alla linjer. Det skulle se ut det, framför allt på grusvägarna i storskogarna... :-\

M224

Tror du?

När "våra" B12MA på 172 blir övertaliga för att det blir låggolv så tror jag att de hamnar på Hölö.
Och de är från december 2002.

Andreas

Jag kom på en grej: Varför inte skicka upp en massa gamla bussar till Roslagen (Norrtälje exempelvis?). Varför inte skapa ett "bussreservat", där man väljer att bevara gamla slitvargar till bussar, när det finns naturreservat menar jag. Nästa steg blir att entreprenörerna utbildar betydligt fler busschaufförer, betydligt fler bussturer kan läggas in på dels befintliga linjer, samt kanske t.o.m. helt nya linjer, som t.ex. nya bra förbindelser mot stora knutpunkter i norra Stockholm. Det känns som att det borde kunna leda till att många bilister då väljer att åka buss när de kan, istället för att välja bilarna. Det var en tanke som slog mig bara, den kanske låter jätteskum. Vad anser ni? :)

M224

Citat från: Ersa skrivet 18 februari 2010, 14:28:08 PM
Förutsatt att man inte får för sig att införa lågentrékrav till 100% på alla linjer. Det skulle se ut det, framför allt på grusvägarna i storskogarna... :-\

Lugn det kommer, kolla bara på Huddinge/Botkyrka som kör Citaro ute på landsbygden... Snacka om fel buss på fel ställe!

Sen undrar alla varför bussarna är så slutkörda...

Ersa

Citat från: Andreas skrivet 18 februari 2010, 16:55:25 PM
Jag kom på en grej: Varför inte skicka upp en massa gamla bussar till Roslagen (Norrtälje exempelvis?).

Norrtälje ska ju ut på upphandling inom kort, och när nästa trafikstart sker lär det bli en hel del lågentrékrav i området. Iaf på de långa linjerna 676 och 639. Förhoppningsvis kanske SL tittar på UL och inför klartecken för normalgolv på många kortare linjer om bussen har rullstolslyft. Roslagen är ju trots allt rent geografiskt mer likt UL-området än de södra två tredjedelarna av Stockholms län. För nog lär det bli dyrt om en ny B9S ska ersätta alla 12- och 13-meters kortvagnar, vilket måste till för att få lika många sittplatser som innan.

Frippe Fribas

Jag håller med, börja utskrotningen med B9:orna så vi får lite vettiga bussar att köra...  ;D
Skämt åsido så ligger nog skroten närmare till hands för nästan alla B10:or (åtminstone "höggolvarna") inom en snar framtid då det succesivt införs lågentrékrav på allt fler linjer.
Ersättarna kommer sannolikt att komma från Polen och Ryssland med motorer och plattor som förhoppningsvis är svenskbyggda (Borås resp. Södertälje?).
Busslink har som vilket annat bolag som helst inget intresse av att bevara bussar man inte kan köra med även om de råkar vara nyare än andra bussar på samma garage.
Således lär nog Hölö ligga närmare till hands än omlackering av 54xx och 56xx-serierna, men jag hoppas att jag har fel, för de är betydligt vettigare att köra än sina efterträdare B9:orna...
//Fredrik

Jo

Citat från: Ersa skrivet 18 februari 2010, 17:12:27 PM
Norrtälje ska ju ut på upphandling inom kort, och när nästa trafikstart sker lär det bli en hel del lågentrékrav i området. Iaf på de långa linjerna 676 och 639. Förhoppningsvis kanske SL tittar på UL och inför klartecken för normalgolv på många kortare linjer om bussen har rullstolslyft. Roslagen är ju trots allt rent geografiskt mer likt UL-området än de södra två tredjedelarna av Stockholms län. För nog lär det bli dyrt om en ny B9S ska ersätta alla 12- och 13-meters kortvagnar, vilket måste till för att få lika många sittplatser som innan.

Nu borde väl i så fall lågentréboggie vara bästa alternativet. Antalet sittplattser i en lågentréboggie som den överst i detta inlägg eller en  B9S är väl i princip identiskt om nu inte boggien kan ta ett par extra pax beroende på avsaknad av bakdörr.

Ersa

Citat från: Jo skrivet 18 februari 2010, 21:41:13 PM
Nu borde väl i så fall lågentréboggie vara bästa alternativet. Antalet sittplattser i en lågentréboggie som den överst i detta inlägg eller en  B9S är väl i princip identiskt om nu inte boggien kan ta ett par extra pax beroende på avsaknad av bakdörr.

15-meters lågentrébussar med boggi skulle kunna ersätta 12-meters tvåaxliga normalbussar ute på de hala smala grusvägarna, ja... men hur stabilt resultatet blir är en annan fråga. Å andra sidan är ju en B9S heller inte det mest stabila ute på småvägarna.