Huvudmeny

Kokande B9S

Startat av Camilla, 16 februari 2010, 23:22:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Camilla

Jag var till orminge en i dag och vid kihls gård blev vi stående men bussen för då larmade bussen på 115 grader i motor temp så det kom en en ny buss till slut och hämtade upp oss och då har bussen stått avstängd i CA 20 minuter men den visar fortfarande en motor temp på 115 grader  hur är det möjligt efter 20 minuter för enlig min beräkningar så borde ju motor tempen gå ner efter 20 minuter

groenis

Motortempen borde ha gått ner men har de glömt att kolla nivån och fylla på vilket sker upptill
på taket (många meckar tycker det är jobbigt att ta fram trapprampen) så finns risken att det tar längre tid innan tempen blir normal igen.
Många tror att det sköter rampkopplingen vilket den inte gör.

/Lennart

M

Citat från: groenis skrivet 17 februari 2010, 02:21:21 AM
Motortempen borde ha gått ner men har de glömt att kolla nivån och fylla på vilket sker upptill
på taket (många meckar tycker det är jobbigt att ta fram trapprampen) så finns risken att det tar längre tid innan tempen blir normal igen.
Många tror att det sköter rampkopplingen vilket den inte gör.

/Lennart

Påfyllningen sker i motorrummet.

Erling.L

Citat från: M skrivet 17 februari 2010, 05:28:14 AM
Påfyllningen sker i motorrummet.

påfyllningen i motorrummet med tryck e det få som nyttjar då det ger en massa luft i systemet dom flest mekar fyller uppe
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Nico

Är det verkligen så säkert? De flesta garage jag har sett fyller man på från vänstersidan. Bakom serviceluckan strax framför drivaxeln, så finns snabbkopplingen där kylvätska pumpas in under tryck.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

MrX

Citat från: Nico skrivet 17 februari 2010, 08:52:24 AM
Är det verkligen så säkert? De flesta garage jag har sett fyller man på från vänstersidan. Bakom serviceluckan strax framför drivaxeln, så finns snabbkopplingen där kylvätska pumpas in under tryck.

Det stämmer, problemet är som redan sagts att det pumpas in mycket luft, dessutom är det en väldigt underlig anordning då läckaget från kontakten kan vara ganska rejält. Sistnämnda är givetvis ett handhavandeproblem, visste alla exakt hur påfyllningsanordningen används skulle inga problem uppstå. Är dessutom dioden trasig (händer alldeles för ofta) så vet man inte om man har lyckats fylla tanken ordentligt när man står på backen tre meter nedanför tanken. Det händer att dioden lyser grönt, alltså att ingen påfyllning behövs, medan det tjuter i förarhytten att kylarvätska behövs, exempelvis. Vi brukar oftast klättra upp på taket och fylla på, nackdelen är att utan stege når man inte upp. Dock är det ett effektivt sätt att fylla på när det kommer till b9or, man ser när tanken är full och behöver inte fundera vidare på om man lyckats eller inte.

Jag var med om att ledningen mellan serviceluckan och tanken hade gått av. Där stod jag och fyllde på medan det uppe på taket sprutade en fin stråle kylarvätska rakt upp i luften, det tog ett tag innan jag förstod vad som hände..

Camilla

bussfan

har varit med om att en av värmlandstrafiks scania dab bussar kokade så vätskan rann ur detta va ett par år sedan då jag gick på gymnasiet i karlstad som heter lillerud. men det va när jag skulle från karlstad-kristinehamn så det blev ett buss byte i väse  för vidare färd mot kristinehamn