Göteborgs Omnibus AB

Startat av Benkerud, 16 februari 2010, 22:43:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Benkerud

En fråga från en nykomling på forumet: Vem vet något om Göteborgs Omnibus AB?
Enligt ASJ Linköpings leveransdokument så levererades ett antal bussar till Göteborgs Omnibus AB år 1933. Dels en buss på ett Reo chassi samt tre bussar på Scania-Vabis chassier. På ett leveransfotot av Reo bussen kan man se att destinationsskylten har texten "Masthuggslinjen".
Redan 1931 finns i arbetsnummerboken två leveranser av Reo bussar med följande texter på destinationsskylten, i ett fall Masthuggslinjen och i det andra Järntorget – Fjällgatan – Mariebergsgatan som jag tolkar rör sig om Masthuggslinjen. För båda dessa leveranser är beställaren T. Wistedt Göteborg.
Ägde Oscar Johansson d.v.s. Buss-Johansson företaget Göteborgs Omnibus AB? Vad jag förstår så var det han som startade Masthuggslinjen år 1931.  Masthuggslinjen övertogs redan 1936 av Göteborgs Spårvägar men vad hände med Göteborgs Omnibus AB?
Bengt-Åke R

S Svensson

Jag har tittat igenom en del papper men hittar ej företaget. Någon mer kan ju titta igenom namnen på de äldre företagen. Ev med lite alternativa tolkningar. Men finns regnr ?

Benkerud

Tyvärr har jag inga reg.nr. På dom bilder som finns är det enbart interimsnummer eftersom det är ASJ:s leveransfoton. Har du några idéer om hur jag kan gå vidare? Eftersom jag är rätt ny när det gäller att forska om gamla bussar, jag håller mest på med järnväg och industri så tar jag gärna emot råd.

Fredrik Mattsson

var inte det något av dom mindre privata bolagen som hade linjer inom Göteborg, vars linjer övertogs senare 1935-37 av Göteborgs Spårvägar?

S Svensson

Citat från: Benkerud skrivet 18 februari 2010, 20:14:52 PM
Tyvärr har jag inga reg.nr. På dom bilder som finns är det enbart interimsnummer eftersom det är ASJ:s leveransfoton. Har du några idéer om hur jag kan gå vidare? Eftersom jag är rätt ny när det gäller att forska om gamla bussar, jag håller mest på med järnväg och industri så tar jag gärna emot råd.
Rent teoretisk är det ganska lätt att forska. Men det kan ibland vara svårt att hitta uppgifter. Jag har tidigare forskat om järnvägar,busstrafik,bussar och liknande.
Du bör nog skaffa någon bok om hur man forskar,dvs skriver rapport och annat.
När man kommer till material så skall man se vad som är skrivit förut. Då bör man göra en litteratursökning och se vad det finns.
Vad gäller Göteborg så finns det skrivit en hel del. Kontakta bibliotek och institutioner. Jag har skrivit om Älvborgs län själv. Sedan har jag faktisk gått igenom en del om fd O län. Men inte allt.
Harald Nielsen och Börje Falck gav 1938 ut Omnibustrafiken och linjetrafiken med lastbilar i Sverige. Här hittar jag inte Göteborgs Omnibus AB. Jag kan tänka mig att det står fel namn på företaget. Men hur mycket fel det kan vara vet jag inte. Sid 408 i Flack(1938) anger " ..Göteborg... finns numera inga enskilda företag som driva busstrafik enbart inom stadens område..." Då får man dra antingen slutsaten att företaget verkar utom Göteborg eller är uppköpt av Göteborgs stad. Göteborgs Spårvägar hade 1937-38 inga Reo dock. Ett annat sätt att angripa det hela är om det hos något register finns upptagit namnet Göteborgs Omnibus AB. PRV,som det då hette,borde veta detta. Sedan kan man fråga någon person som forskat tidigare. Eftersom jag vet att Bengt Hultin känner till Göteborg så kanske Du kan fråga honom.

Fö stod det en annons om att Trafik AB Göteborg-Särö skall hålla bolagstämma. Företaget bedriver ingen verksamhet.Kan det vara så att företaget Göteborgs Omnibus AB inte körde några bussar utan enbart ägde dem.Eller som sagt att det inte är Göteborgs Omnibus AB utan ett snarlikt Götaälfdalens Omnibus AB,Göteborg.

Benkerud

Att namnet Göteborgs Omnibus AB är det riktiga namnet är jag säker på. Namnet finns i tre olika ASJ-dokument och i ett av dem, en sammanställning som finns över ASJ beställningar och leveranser/faktureringar 1932/1933 är namnet maskinskrivet så jag har inte behövt tolka någon handstil. Att det kan vara så som du antyder att det är ett bolag som enbart äger bussarna är ju ett alternativ som verkar vettigt. Jag vet att det var problem för den eller dom som startade Masthuggslinjen och enl. en ASJ försäljare så hjälpte ASJ till med en förmånlig avbetalningsplan för att man skulle komma igång med just den linjen.
I databasen som finns på webb-platsen Busshistoria förekommer fyra bussar som tillhört Göteborgs Omnibus AB. Tre av dessa kan med stor säkerhet vara den beställning som gjordes hos ASJ år 1933 av 3 st. karosser på S-V 8504 chassier. Kollar man i boken "Omnibustrafiken och linjetrafiken med lastbilar i Sverige. Stockholm 1938" så finns samma bussar men då ägda av Göteborgs Spårvägar. Om nu GS tog över 1936 så kan det ju vara så att dom inte ville ta över Reo vagnarna utan dessa såldes ut till andra bussföretag?
Jag har sökt efter namnet i det historiska bolagsregister som finns på SVAR men inte kunnat hitta det, skall göra ett nytt försök hos Bolagsverket får vi se hur det går.

Mats Karlsson

Kanske kan jag bidra med något.
Oscar Johansson, Buss-Johansson kallad, startade Masthuggslinjen 1931. Han kallade sin verksamhet "Oscar Johanssons Omnibustrafik, men bussarna föreföll stå registrerade på just Göteborgs Omnibus AB.
Första året köptes fyra Reo med ASJ-karosser i två omgångar:
O11095 och O11096
O11101 och O11676
Året därpå köptes ytterligare en Reo med ASJ-kaross:
O11793.
Likaså köptes en ny Reo med ASJ-kaross år 1933, men jag saknar reg.nr på denna.
1933 köptes även en begagnad Reo fån 1927:
O7352
Dessutom köptes tre nya Scania-Vabis med ASJ-kaross 1933:
O751, O752 och O753
1934 köptes en liten Willys Knight:
O5908
1935 köptes en Scania-Vabis med Nohab-byggd kaross:
O12500
1936 överlät Oscar Johansson sin verksamhet till Göteborgs Spårvägar.
De åtta bussar som fanns i trafik 1936 fick följande GS-nummer
10  O11096
11  O11676
14  O11101
23  O11793
90  O751
91  O752
92  O753
93  O12500

Benkerud

Tack Mats!
Nu har jag kommit en bra bit på väg.
Att det var fyra Reo bussar som levererades 1931 var nytt för mig. Det framgår bara i ASJ dokumenten att det var två bussar som levereras 1931 men det finns några leveranser under 1931 där det inte helt klart framgår vem som är köparen. Det borde vara några av dessa. Jag skall gå igenom ytterligare en gång och se om jag kan få rätsida på leveranserna.
Tack än en gång.

S Svensson

Citat från: Benkerud skrivet 20 februari 2010, 22:48:21 PM
Tack Mats!
Nu har jag kommit en bra bit på väg.
Att det var fyra Reo bussar som levererades 1931 var nytt för mig. Det framgår bara i ASJ dokumenten att det var två bussar som levereras 1931 men det finns några leveranser under 1931 där det inte helt klart framgår vem som är köparen. Det borde vara några av dessa. Jag skall gå igenom ytterligare en gång och se om jag kan få rätsida på leveranserna.
Tack än en gång.
Orsak till att det 1931 inte framgår vem som är köpare kan bro på att Oscar Johansson överlät sitt företag till Göteborgs Omnibus AB redan 1931.Kontakta arkiv!
(Jag har skrivit några rader till Dig om vilka arkiv de kan finnas på.)