Huvudmeny

Fd Eskilstuna

Startat av Bussmicke, 16 februari 2010, 20:33:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Ingen höjdarbild för den började rulla när bilden togs
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Dock kommen till Stockholm från Örebro, där den rullat senaste åren tillsammans med syrran 2140.

Bussfanatikern

Dom här bussarna minns jag väl eftersom jag bodde hemma i Eskilstuna på den tiden. Dessa två bussar togs i trafik i slutet på Februari 2000 och det var första dagen på sportlovet minns jag. Dom ersatte två gamla ledbussar med nr. 2131 och 2132 som var av typen Scania 112 CN AL från 1986. På premiärdagen rullade 2141 på dåvarande linje 103 mellan Skiftinge och Hällby och 2140 rullade på dåvarande linje 102 mellan Torshälla och Borsökna. 102:an och 103:an var dom enda linjerna som normalt trafikerades med ledbussar då dom hade flest passagerare. Under en tid så rullade bussarna på varsin linje tills man en dag plötsligt fick för sej att man skulle ha båda bussarna på 102:an. Trist nog så fick jag sällan åka i dom när jag skulle till skolan på morgonen eftersom dessa rullade på andra turer. Dock kunde jag glädja mej åt onsdagsmorgnarna då det oftast var någon utav dom som tog mej till skolan eftersom jag började senare då. I början på hösten 2002 flyttades bussarna till Örebro eftersom Busslink hade förlorat trafiken till dåvarande Linjebuss. Dom hyrdes dock in av just Linjebuss under en månad då det var leveransförseningar av dom ny bussarna. Till örebro gick också dom tre oledade Omni-Citybussarna med nr. 2121-2123 och jag undrar om någon vet var dessa tog vägen efter att dom lämnade örebro.

bisquit

2121-2123. De hamnade väl också uppe i Stockholm.  Men det må jag säga. Sämre bussar har då jag knappast vart med om i Örebrotrafiken. Saknar de inte.

buskörare

Citat från: bisquit skrivet 17 februari 2010, 12:38:34 PM
2121-2123. De hamnade väl också uppe i Stockholm.  Men det må jag säga. Sämre bussar har då jag knappast vart med om i Örebrotrafiken. Saknar de inte.

Nä, kortvagnarna var sådär. Ledvagnarna dock var pigga och framåt.

Bussfanatikern

Vet någon vilket inventarienummer den Scania Omni-City ledbuss som brann upp i Örebro för ett par år sedan hade?

buskörare

Citat från: Bussfanatikern skrivet 18 februari 2010, 01:30:51 AM
Vet någon vilket inventarienummer den Scania Omni-City ledbuss som brann upp i Örebro för ett par år sedan hade?

3144 hette den.

bisquit

Japp den brann upp fort när den rulla på Linje 14. Det var då 3259 kom till som lånebuss av Scania. Synd att den inte dög för länis krav. Nu rullar den hos Pts..

buskörare

Citat från: bisquit skrivet 19 februari 2010, 20:57:20 PM
Japp den brann upp fort när den rulla på Linje 14. Det var då 3259 kom till som lånebuss av Scania. Synd att den inte dög för länis krav. Nu rullar den hos Pts..

Tror inte det var tänkt att köpa den heller?

Anders Lundén

Citat från: bisquit skrivet 17 februari 2010, 12:38:34 PM

2140-2141 Söderort
2122 såld
2121, 2123 än så länge avställda men är till försäljning.
Inga normalbussar behövs till SL-trafiken.
// Anders

Bussmicke

Citat från: Anders Lundén skrivet 20 februari 2010, 12:19:37 PM
2121, 2123 än så länge avställda men är till försäljning.
Inga normalbussar behövs till SL-trafiken.
// Anders

Inte? Finns väl äldre bussar här att byta ut?
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Bussfanatikern

Minns att en likadan buss brann upp i Stockholm men jag glömde vilket internnummer den hade.

Bussmicke

5352 brann i Hornsberg 1998
//Bussmicke.

buskörare

Citat från: Bussmicke skrivet 22 februari 2010, 09:26:39 AM
5352 brann i Hornsberg 1998

Nån blå brann förra året också. Den stod iaf där när jag gick taxeutbildningen i maj.