Fd GS-bussar i SL-trafik. Del 1

Startat av Hasse L, 16 februari 2010, 19:45:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Till sommaren 1976 ställde Strömma Kanalbolaget upp med dessa riktiga stadsbussar:

187  DHM 046

180 och 181 (bilden) kom att få förlängt stockholmsliv i ny kostym. Vilket bolag hade denna färgsättning?

Niklas Bygdestam

Citat från: Hobgoblin skrivet 16 februari 2010, 19:45:33 PM

180 och 181 (bilden) kom att få förlängt stockholmsliv i ny kostym. Vilket bolag hade denna färgsättning?

Kan detta vara en lack som är tänkt att se lite Stockholmsmässig ut men ändå ska skilja sig lite från vanlig SL-lack?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

CF

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 februari 2010, 20:06:49 PM
Kan detta vara en lack som är tänkt att se lite Stockholmsmässig ut men ändå ska skilja sig lite från vanlig SL-lack?

Hej på Bussnack :-)

Kunne dette være Club Continental ?

:-)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Claus Frost skrivet 16 februari 2010, 20:31:44 PM
Hej på Bussnack :-)

Kunne dette være Club Continental ?

:-)

Ja, det var Club Continental som ägde den här bussen och införde den här färgsättningen. Tore Bejmert, dåtida ägare till Club Continental, ägde även bland annat Näshulta Omnibus AB. Hade inte detta dessa färger?
Även jag har en bild i skokartongen på den här bussen men tagen nästan ett år senare. Det är förstås inte samma kvalitet som på Hobgoblins bild.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Rost

Citat från: Hobgoblin skrivet 16 februari 2010, 19:45:33 PM
Till sommaren 1976 ställde Strömma Kanalbolaget upp med dessa riktiga stadsbussar:

187  DHM 046

Den är nästan snyggare i den röd/vita färgen! Fronten påminner lite, lite om Capitol. :D

/Peter

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 februari 2010, 20:54:47 PM
Ja, det var Club Continental som ägde den här bussen och införde den här färgsättningen. Tore Bejmert, dåtida ägare till Club Continental, ägde även bland annat Näshulta Omnibus AB. Hade inte detta dessa färger?
Även jag har en bild i skokartongen på den här bussen men tagen nästan ett år senare. Det är förstås inte samma kvalitet som på Hobgoblins bild.

Luckan i fronten är tydligen bytt när den här bilden togs
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.