Busshållplatser med "tillgänglighetsanpassning"

Startat av Stefan K, 16 februari 2010, 18:43:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Funderar på hur det går med anpassningen av busshållplatser för bättre tillgänglighet.
I Malmö är nästan alla busshållplatser ombyggda sedan 2000 (tror det är ca 500 hållplatslägen). Anpassningen innebär 15 cm granitkantsten eller 17 cm betongkansten samt ledstråk vid påstigningsläget och enhetlig placering av hållplatsskylt.

När man reser norrut (sett med Skåne-ögon  ;) )ser man ju ofta hållplatser helt utan upphöjning och med hållplatsskyltar med olika placering, även i tätorter!

Hur tolkar man lagen om tillgänglighet och anpassning av lätt avhjälpta hinder hos de olika länstrafikbolagen?

Ersa

Citat från: Stefan K skrivet 16 februari 2010, 18:43:30 PM
Hur tolkar man lagen om tillgänglighet och anpassning av lätt avhjälpta hinder hos de olika länstrafikbolagen?

Ofta får man tyvärr intrycket att länstrafikbolagen tolkar lagen på så sätt att de ställer krav på långentréfordon i tätortstrafiken, och därefter är resten inte så noga. :(

lil-sis

Här där jag bor i bushen (Norrtälje kommun) så blev "min" hållplats handikappanpassad runt årsskiftet.

yngrot

Visst låter det bra att anpassa men resultatet blir väl inte alltid rätt. Kolla exvis på Rv 27 som fått nya hpl på några ställen när korsningar gjordes om men på dessa ställen åker ju i princip enbart skolungdomar. Det stora problemet för de som har svårt att gå är väl att ta sig till hpl när de kanske bor 1 km från  hpl.. Då hjälper ju inte låggolv eller anpassade hpl...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina