Tutistbuss chaufför lön utland

Startat av R13, 16 februari 2010, 09:32:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

R13

Jag har letat men kan inte hitta något om utlands löner här på buss snack ,  :( jag vet ju att det är känsligt ämne , här är det mycket "linjetänk" men det finns ju en hel del resor i europa inte minst nu i sportlovstider . Skulle vara intressant och om man kunde få höra vad traktamentet är på en 9 dagars resa är om buss bolagen betalar OB lörd , sönd, tex vilken tim tid osv

Hur betalas andreföraren ?

Christer K

Länpligt att fråga Svenska Transportarbetarförbundet om rätt lön.
http://www.transport.se/

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Peter Elmheden

Citat från: R13 skrivet 16 februari 2010, 09:32:25 AM
Jag har letat men kan inte hitta något om utlands löner här på buss snack ,  :( jag vet ju att det är känsligt ämne , här är det mycket "linjetänk" men det finns ju en hel del resor i europa inte minst nu i sportlovstider . Skulle vara intressant och om man kunde få höra vad traktamentet är på en 9 dagars resa är om buss bolagen betalar OB lörd , sönd, tex vilken tim tid osv

Hur betalas andreföraren ?

Tänkte just skriva en lång text här men beslutade mig just för att inte göra det.
Detta för att inte trampa på några redan ömma tår...
Europa-resor som du skriver om körs gärna med bussar reggade innan de digitala färdskrivarna kom.
Osv, bla, bla...

(Välkommen till forumet förresten)

Akerlund

Förstår inte riktigt......varför är det ett känsligt ämne?
Vilka har ömma tår?

R13

Det vet du nog att ingen bussåkare betalar efter transports avtal , icke någon . Och värst är det för dom som kör åt scandorama , ölvemarks men det är problem för alla andra oxå

Peter Elmheden

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 februari 2010, 19:21:49 PM
Därför att det sedan urminnes tider finns åkare som betalar svarta löner (samma åkare idag som när jag började köra för 30 år sedan) åkare som inte betalar alls (gratis semestertripp som betalning :-( ) åkare som med eller utan överenskommelse med den anställde avviker från avtalet vare sig det är Transport eller Kommunals avtal.

Det finns fortfarande många som kan tänka sig att köra för lite eller inget i betalning bara för att få komma ut i världen, och det kan väl egentligen vara ok en gång för att lära sig (det gjorde även jag) men använder man sig enbart av sådana lösningar så snedvrider man konkurrensen.

Tack, då slapp jag :)

lil-sis

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 februari 2010, 19:21:49 PM
Därför att det sedan urminnes tider finns åkare som betalar svarta löner (samma åkare idag som när jag började köra för 30 år sedan) åkare som inte betalar alls (gratis semestertripp som betalning :-( ) åkare som med eller utan överenskommelse med den anställde avviker från avtalet vare sig det är Transport eller Kommunals avtal.

Det finns fortfarande många som kan tänka sig att köra för lite eller inget i betalning bara för att få komma ut i världen, och det kan väl egentligen vara ok en gång för att lära sig (det gjorde även jag) men använder man sig enbart av sådana lösningar så snedvrider man konkurrensen.

Intressant. Det låter ungefär som i hästbranschen; "men du äääääälskar ju att jobba med hästar, räcker det inte med 1000kr i fickan plus mat mot att du jobbar 6dgr i veckan 14h/dag?"

frigge

Citat från: R13 skrivet 16 februari 2010, 19:10:38 PM
Det vet du nog att ingen bussåkare betalar efter transports avtal , icke någon .

En ytterst svag protest måste jag lämna.. det finns de som betalar som de ska, men personligen har jag bara upplevt/hört talas om två såna åkare..

groenis

För många år sedan så fanns det en skröna om "Gnarplön"
Du fick kost och logi betalt samt "fickpengar" om du körde ner bussen och hem efter en vecka.
MEN ta det som en skröna för sånt förekommer mest ifrån missnöjda förare.
det är sådana som tror att de ska göra storkovan på en resa.

/Lennart

Christer K

Tyvärr så är det ingen skröna, utan krast från verkligheten. När lediga personer från andra yrkesgrupper tar arbete för att köra ner en buss till/från alperna. Lön är lika med betalt boende lift kort under t.ex. en vecka. Några speciellt utpekade bolag finns inte men det förkommer ofta bland bolag med en – flera bussar för t.ex. skolkörning under veckorna och beställningstrafik på helger. Under sportlov och påsk brukar detta vara förekommande.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

j

Godmorgon på er alla!!! Utlandslöner ! Inget konstigt att säga vad de mest seriösa betalar: 8 timmar o traktamente mellan 450-550.
Sen frågar du om den så kallade andreföraren-där vill jag klargöra min absoluta ståndpunkt:han finns inte !!!! Båda förarna i ett 2-förarsystem har precis samma ansvar o då ska de ha samma lön. Nu kommer en del att skrika o säga att t ex läraren som har sin familj med o bara kör ner o hem  men inte på orten inte ska ha samma lön. Jag anser att den typen av förare inte ska få finnas alls. Vilket liv det skulle bli om jag dumpade lönen på en skola som lärare. Vi har ansvar för människors liv i vårt yrke o då ska vi ha vana och rutinerade förare bakom ratten. Som förälder skulle jag inte vilja att mina barn åkte med någon som bara kör buss några gånger varje år. Så du som undrade om utlandslön har kanske fått lite svar på din fråga om lönen i alla fall. Sen är ju givetvis 8 timmar om dagen för lite men det är så läget ser ut nu innan facken börjar jobba o göra sitt jobb-när de gjort det borde lönen stiga

R13

Som  sagt det skiljer ju en hel del , jag kommer i håg att det var en del problem oss Berkvarabuss i samband med polisen hadde rassia , det var ju dom som körde bara på milpeng och högt traktamente , och då var man ju tvugnen att köra lasstning o lossning i sverige
Men nu tror jag det ser lite anorlunda ut man har nog säkert 6 timmar per dag betalt

Staffan Sävenfjord

Var vänliga låt bli att peka ut företag i den här tråden, antingen de nu är namngivna eller lätt identifierbara. Annars kan det bli tråkigheter.

Staffan
Moderator

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Elmheden

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 februari 2010, 15:31:12 PM
Var vänliga låt bli att peka ut företag i den här tråden, antingen de nu är namngivna eller lätt identifierbara. Annars kan det bli tråkigheter.

Staffan
Moderator

Jag förstår varför du skrev inlägget men varför måste det komma ett hot?
Ingenting av det som skrivits är en saga utan dagens sanning.
Branschen idag är tuff och priserna dumpas kraftigt till höger och vänster.
Var man tar dessa pengar ifrån är ju just ifrån de som kör.

Mittlinje

Tråkigheterna gäller säkert angående det som kan ske gällande sidan och des ansvariga. Gällande nämnt företag blev det ju mest friande domar och dagens avtal är säkert godkända av facket i form av lokal överenskommelse.