H15 Höghus på linje 65 år 1964

Startat av Gunnar D, 15 februari 2010, 18:19:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

Citat från: Peter Rost skrivet 26 februari 2010, 21:18:47 PM
Visst är det en f.d J1, (släpbuss)

Levererades av Molins Motor AB Eskilstuna, antal tio. Vagnsnummer A7001-7110. Dessa hade tryckluftsmanövrerade dörrar, samt fast konduktörsplats. Leveransår omkring 1949.

/Peter
Tack!
Himla synd, att jag inte plåtade andra sidan, ifall dörrarna var intakta.
Om jag inte minns helt fel, så har jag plåtat en likadan i Älvsjö, invid idrottsplatsen. Den dyker väl upp, så småningom, när jag skannat lite mer.

HJP

Ingwar Åfeldt

Aha, då är det en J1 som syns också på denna bild från 1959 (vill jag minnas det var). Bilden tagen på Centralbron veckoslutet innan bron invigdes. Man hade ett jippo för allmänheten på bron med uppvisningar, tävlingar och annat.

M v h
Ingwar

robergh

Citat från: Gunnar D skrivet 19 februari 2010, 14:55:57 PM

H23 på 65:an såg jag tyvärr aldrig. Däremot på linje 66 som här lördag 22 feb 1964 e.m. på Södermalmstorg. En samling herrar med hatt bordar H23:an mot villaförorten Långsjö efter en halvdags jobb inne i stan.

Mvh Gunnar

Kul med en bild på H23 på 66:an!
Det ser ut som det skulle kunna vara en 60-talscapitol bakom 66:an också. Det skulle mycket väl kunna vara en 65:a?

Mr H

HJP

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 26 februari 2010, 21:51:40 PM
Aha, då är det en J1 som syns också på denna bild från 1959 (vill jag minnas det var).

M v h
Ingwar
Titta, där är ju en till! Eller är det samma som den i Märsta?
Är det du som "cyklar", Ingwar?

HJP

Ingwar Åfeldt

Citat från: HJP skrivet 27 februari 2010, 08:04:47 AM
Titta, där är ju en till! Eller är det samma som den i Märsta?
Är det du som "cyklar", Ingwar?

HJP

Ja, det är jag som är ute och cyklar. Jag cyklade för Spårvägens GoIF och de var med och arrangerade den aktuella "Allmänhetens dag" på Centralbron vid invigningen.

Svempa

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 26 februari 2010, 23:18:37 PM
Kul med en bild på H23 på 66:an!
Det ser ut som det skulle kunna vara en 60-talscapitol bakom 66:an också. Det skulle mycket väl kunna vara en 65:a?

Mr H

Tror tyvärr inte det. Då hade jag nog offrat en bild på den.
Ser det inte ut som en H20?

Mvh Gunnar

robergh

Ja du har nog tyvärr rätt!
Det kan vara en 53:a.

Angående J1:or så spreds ju de med vinden få verkar ha skrotats i alla fall omedelbart.
Det är inte så länge sedan en J1 såldes på Blocket som tillhörde en Cirkus med hemvisst
i Skåne. Och det är klart de är ju inte så lite cirkusvagnsaktiga. SSS har ju GS enda "J1:a"
som verkstadsbuss sedan många år tillbaka. Sist jag såg den var den inbyggd i lokstallet
i Malmköping.

Mr H