H15 Höghus på linje 65 år 1964

Startat av Gunnar D, 15 februari 2010, 18:19:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



En H15 på linje 65(E) startar från Karusellplan mot Slussen/Brunkebergstorg den 25 mars 1964.
Är det inte en bussdiggare i pälshuvudbonad som sitter längst fram på diggarsoffan?

Mvh Gunnar

Ingwar Åfeldt

Mycket trevligt och mycket nostalgiskt! Tack för den bilden! Många minnen förknippade med 65:an!

M v h
Ingwar

AGR

Citat från: Gunnar D skrivet 15 februari 2010, 18:19:49 PM


En H15 på linje 65(E) startar från Karusellplan mot Slussen/Brunkebergstorg den 25 mars 1964.
Är det inte en bussdiggare i pälshuvudbonad som sitter längst fram på diggarsoffan?

Mvh Gunnar


Det ser ut som Herr E.Colin. Som älskade H15 åkning.
Mvh AGR









Mr H

Han sitter väl på den platsen där tidningsläsning var förbjuden?
Det kan man förstå om någon vecklade ut sin stora DN samtidigt som föraren skulle titta åt vänster!

;D ;D ;D

Mr H

Gunnar D

Citat från: AGR skrivet 15 februari 2010, 21:14:57 PM

Det ser ut som Herr E.Colin. Som älskade H15 åkning.
Mvh AGR

Identifieringen torde stämma
Mvh Gunnar

Viking

Mycket passande reklamtext på bussen... ;-)

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Mr G

Suck... ja det var härliga tider att åka in till stan efter skoldagens slut och alltid ha första tjing på diggarsätet. Hade man tur kunde det sen bli H23 hem på kvällen. Tror att den (H23-turen) brukade gå kl. 20.15 från Brunke, men nu sviker minnet lite. Brunke var förstås talspråk för Brunkebergstorg.
吉先生

Niklas Bygdestam

Det gick aldrig Metropolbussar på den här linjen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 februari 2010, 22:50:15 PM
Det gick aldrig Metropolbussar på den här linjen?

Nej, H15-H16 avlöstes av Capitolbussar.

M v h
Ingwar

AGR

Citat från: Mr G skrivet 16 februari 2010, 20:23:11 PM
Suck... ja det var härliga tider att åka in till stan efter skoldagens slut och alltid ha första tjing på diggarsätet. Hade man tur kunde det sen bli H23 hem på kvällen. Tror att den (H23-turen) brukade gå kl. 20.15 från Brunke, men nu sviker minnet lite. Brunke var förstås talspråk för Brunkebergstorg.

H16A linje 67T på diggarsätet och kolla växlingarna var inte heller fel plats att sitta på. Men var annan resa gjordes förståss i J1
Mvh AGR

Gunnar D

Citat från: AGR skrivet 17 februari 2010, 08:47:49 AM
H16A linje 67T på diggarsätet och kolla växlingarna var inte heller fel plats att sitta på. Men var annan resa gjordes förståss i J1
Mvh AGR

En resa med H16A+J1 är något jag tyvärr aldrig fått uppleva!
Mvh Gunnar

HJP

Citat från: AGR skrivet 17 februari 2010, 08:47:49 AM
Men var annanresa gjordes förståss i J1
Mvh AGR
****
När slutade J1 användas?
Var det några påtagliga nackdelar med J1, eller varför upphörde den trafiken?

HJP

Gunnar D


Citat från: Mr G skrivet 16 februari 2010, 20:23:11 PM
Suck... ja det var härliga tider att åka in till stan efter skoldagens slut och alltid ha första tjing på diggarsätet. Hade man tur kunde det sen bli H23 hem på kvällen. Tror att den (H23-turen) brukade gå kl. 20.15 från Brunke, men nu sviker minnet lite. Brunke var förstås talspråk för Brunkebergstorg.

H23 på 65:an såg jag tyvärr aldrig. Däremot på linje 66 som här lördag 22 feb 1964 e.m. på Södermalmstorg. En samling herrar med hatt bordar H23:an mot villaförorten Långsjö efter en halvdags jobb inne i stan.

Mvh Gunnar

HJP

Citat från: AGR skrivet 17 februari 2010, 08:47:49 AM
H16A linje 67T på diggarsätet och kolla växlingarna var inte heller fel plats att sitta på. Men var annan resa gjordes förståss i J1
Mvh AGR
****


Är detta en J1? Plåtad i Märsta, i juli 1972.
Är det någon som vet något om släpbussen, som jag tror att dessa fordon kallas?

HJP

Peter Rost

Visst är det en f.d J1, (släpbuss)

Levererades av Molins Motor AB Eskilstuna, antal tio. Vagnsnummer A7001-7110. Dessa hade tryckluftsmanövrerade dörrar, samt fast konduktörsplats. Leveransår omkring 1949.

/Peter