Swedish Transeuropean Bus lines

Startat av Autotransit, 15 februari 2010, 12:03:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Autotransit

Jag har investerat i några gamla planscher med linjbussmotiv, och är lite nyfiken på vad detta kan vara för buss...om M6310 har funnits "på riktigt"

/Stellan

Greger Larsson

Bussen på affischen bör föreställa antingen LB358 eller 359 som båda var Sc-V B63/Hägglund från 1950. De hade reg nr M529 resp M838, så M6310 är är ett fiktivt reg nr alternativt att bussen hade rödskylt med denna kombination när tecknaren ritade av den.

Niklas Bygdestam

Citat från: Autotransit skrivet 15 februari 2010, 12:03:28 PM
Jag har investerat i några gamla planscher med linjbussmotiv, och är lite nyfiken på vad detta kan vara för buss...om M6310 har funnits "på riktigt"

/Stellan

Hälsingborg med Ä, och som utgångspunkt istället för Malmö som brukar ha motsvarande funktion idag. Öresundsbron känns verkligen avlägsen här :)

Jag kan inte låta bli att tycka att det här påminner mig om filmen Sjunde himlen :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Autotransit

Jag tackar så hjärligt för hjälpen Greger, jag ska se på de andra om de också har fejkade reg.nummer...och visst åkte de med Linjebuss på i "Sjunde himlen" och "Den gula bilen"

/Stellan

groenis

Jag gillar de två mycket propra förarna.
Mest med tanke på en annan tråd.

/Lennart

Autotransit

Lennart...alla chaufförer är väl propert klädda? ;D

Nästa plansch jag tänkte rama in frampå är den här (det är dyrt med inramningar), som kanske också har ett fejkat reg.nummer...M529. Hur många bussar hade Linjebuss på innan 1967 som bara hade dörrar på höger sida, och som har släptriangel på taket?

/Stellan

Greger Larsson

Här dök det rätta reg nr:et upp! Bussen är alltså LB358(se mitt svar ovan). Ang dörrarna så har tecknaren tagit sig lite friheter, bussen hade sedandörr längst bak både till höger och vänster. Alltså inga främre dörrar.

/GL

Ersa

När upphörde Linjebuss med att använda namnet (varumärket?) Swedish Transeuropean Bus Lines?