Borås den 5 maj 1995 [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 14 februari 2010, 19:28:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 18 februari 2010, 17:34:19 PM
Är lite nyfiken på var 1843 är på väg. Ska den gå på 154 borde den väl åka ner mot Viskan istället?

Har Du förr och nu bilder? Alltså "Swebus igår - BL idag".

Tog inte Linjebuss över servicelinjerna i samma veva?

Linje 154 i maj 1995 gick Bredared-Fristad-Borås. Antagligen inte med särskilt många turer. Om jag minns rätt gjordes den om till servicelinje i juni 1995 och gick bara Fristad-Bredared (med Ontario-bussar), då Linjebuss också tog över servicebussarna och Borås Lokaltrafik tog över t ex linjerna 150-159 från Swebus.
I samband med att Linjebuss tog över servicelinjerna sattes DAB Silkeborg in på stadslinjerna medan de servicelinjer som gick ut i kommunens utkanter trafikerades av Ontario.
Dagens linje 154 till Kinnarumma tillkom som en variant av linje 155 för cirka fem år sedan. Fram till juni 1995 var det linje 104 Horred-Borås som betjänade Kinnarumma.


Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 februari 2010, 18:25:20 PM
Linje 154 i maj 1995 gick Bredared-Fristad-Borås. Antagligen inte med särskilt många turer. Om jag minns rätt gjordes den om till servicelinje i juni 1995 och gick bara Fristad-Bredared (med Ontario-bussar), då Linjebuss också tog över servicebussarna och Borås Lokaltrafik tog över t ex linjerna 150-159 från Swebus.
I samband med att Linjebuss tog över servicelinjerna sattes DAB Silkeborg in på stadslinjerna medan de servicelinjer som gick ut i kommunens utkanter trafikerades av Ontario.
Dagens linje 154 till Kinnarumma tillkom som en variant av linje 155 för cirka fem år sedan. Fram till juni 1995 var det linje 104 Horred-Borås som betjänade Kinnarumma.


Det verkar som om att det var bättre förr. Vralen är en helt onödig plats att trafikera. Bättre att 153 svängt mot Fristad och gått 42:an tillbaka mot stan. Då hade det sluppit att bli förvirring gällande Buxbomen.

BL förlorade servicelinjerna men vann landsortstrafiken. Känns som att man vann mer än man förlorade, men synd för Swebus som väl fick lämna Sjuhärad helt 2003?

Har ingen bilder från Linjebuss tid som servicelinjeutförare? Har bara hört en massa om den tiden, men aldrig sett bilder.

Hur körde 104 efter Kinnarumma? Gick den ut som dagens nattur på 450 eller följde den dagens 154?

Ingick 202 och 402 (404 idag) även i det paketet eller kom de BL tillhanda i samband med Kinds- och Marktrafiken 2001?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 18 februari 2010, 22:23:22 PM
Det verkar som om att det var bättre förr. Vralen är en helt onödig plats att trafikera. Bättre att 153 svängt mot Fristad och gått 42:an tillbaka mot stan. Då hade det sluppit att bli förvirring gällande Buxbomen.

Linje 153 hade inte med detta att göra. Den gick på den tiden antingen till Bredared eller till Skattegården, en ännu ödsligare plats än Vralen. Linje 154 gick inte från Vralen via Vänga till Fristad utan från Bredared till Fristad. Den linjen, som hade mycket litet underlag eftersom den mest gick i ödebygd, är numera helt nedlagd. Då hade servicebussen gått med 0,3 resenärer i snitt eller så.

Citat från: Svemicke skrivet 18 februari 2010, 22:23:22 PM
BL förlorade servicelinjerna men vann landsortstrafiken. Känns som att man vann mer än man förlorade, men synd för Swebus som väl fick lämna Sjuhärad helt 2003?

Ja, de fick mer trafik än de förlorade. Men det var ändå bittert att förlora servicelinjerna eftersom det var BL som införde sådana linjer som första bussbolag i landet.

Citat från: Svemicke skrivet 18 februari 2010, 22:23:22 PM
Har ingen bilder från Linjebuss tid som servicelinjeutförare? Har bara hört en massa om den tiden, men aldrig sett bilder.

Jo, jag har massor med bilder men hinner inte scanna dem nu. Linjebuss körde servicelinjerna från juni 1995 - augusti 2004.

Citat från: Svemicke skrivet 18 februari 2010, 22:23:22 PM
Hur körde 104 efter Kinnarumma? Gick den ut som dagens nattur på 450 eller följde den dagens 154?

Den tog av från riksväg 41 vid Stenastorp (gamla ålderdomshemmet) och körde till kyrkan och fortsatte sedan som dagens linje 154 till Borås. Den gick alltså inte ut på nya 41-an något mer.

Citat från: Svemicke skrivet 18 februari 2010, 22:23:22 PM
Ingick 202 och 402 (404 idag) även i det paketet eller kom de BL tillhanda i samband med Kinds- och Marktrafiken 2001?

De ingick i det paket som BL fick. Linje 202 kördes dock i något större omfattning än dagens linje 240 av underentreprenörer.

S Svensson

#18
Citat från: Svemicke skrivet 18 februari 2010, 22:23:22 PM
Det verkar som om att det var bättre förr. Vralen är en helt onödig plats att trafikera. Bättre att 153 svängt mot Fristad och gått 42:an tillbaka mot stan. Då hade det sluppit att bli förvirring gällande Buxbomen.

BL förlorade servicelinjerna men vann landsortstrafiken. Känns som att man vann mer än man förlorade, men synd för Swebus som väl fick lämna Sjuhärad helt 2003?

Har ingen bilder från Linjebuss tid som servicelinjeutförare? Har bara hört en massa om den tiden, men aldrig sett bilder.

Hur körde 104 efter Kinnarumma? Gick den ut som dagens nattur på 450 eller följde den dagens 154?

Ingick 202 och 402 (404 idag) även i det paketet eller kom de BL tillhanda i samband med Kinds- och Marktrafiken 2001?

BL tog trafik från Swebus 1995. Däri ingick Borås-Bollebygd
Alfredssons (Buss i Väst AB) tog trafiken i några fall Borås-Borgstena fvb även Herrljunga år 1995
Linje 104 och 400 var andra halvåret 1995 lika  sträckning och vissa turer gick över Kinnarumma och vissa turer passerade Kinnarumma- RV41,dvs utanför som nuv linje 400. 400 var komfortbussar och 104 ändrades till 400. 104 gick därefter någon enstaka tur Fritsla-Horred.400 gick Borås-nya RV41-Kilen och vidare Fritsla,även några turer över Gullberg.
Nr 450 är en omnumrerad 400 då man återinförde direktturerna över Fritsla.
SJ senare Swebus körde gamla sträckningen som 104(över Rydboholm-gamla RV41), men körde enstaka turer  som motsvarar 400 sträckning. Linjeb us tog över juni 1995. Först juni 1996 fick LB struktur på linjerna genom att Swebus körde Skene-Seglora-Borås och även Öxabäck-Torestorp-Skene och Björketorp-Skene flr BiV(LB körde någon turdel till Sätila för Swebus). Exakt vilka datum linje 104 förändrats kommer jag inte på just nu.

TH14b

Citat från: Svemicke skrivet 18 februari 2010, 22:23:22 PM
Ingick 202 och 402 (404 idag) även i det paketet eller kom de BL tillhanda i samband med Kinds- och Marktrafiken 2001?

BL har kört linje 404 (tidigare 402) sedan 1995 och linje 240 (tidigare 202) sedan 2001.