Huvudmeny

Biogased i Stockholm

Startat av Andreas, 14 februari 2010, 17:56:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas

Lyckades få en fin fångst idag när jag var ute på stan. Ledbussar, boggievagnar och kortvagnar fanns att finna. Batteriet tog slut så småningom i kameran, annars hade en boggiebuss säkert också dykt upp på bild.

Vi får kompensera med dessa istället:

1. Det sker vägarbeten nu på Roslagsgatan mellan Odengatan och Jarlaplan, så alla busslinjer som brukar stanna vid Jarlaplans hållplats har nu letts om via Birger Jarlsgatan för att sedan nå Odengatan resp. Jarlaplan. Här kommer en MAN-biogasled, Busslink 5390, på linje 2 på sin tillfälliga nya färdväg.

2. Här har vi en bättre bild på samma buss.

3. Från andra hållet kommer en Solaris, Busslink 7406, som 43:an mot Ruddammen.

4. Sist, men verkligen inte minst, så lyckades även jag fånga en av de nya MAN - kortvagnarna på bild!! :D Jag fick panikfotografera den, när jag överraskad såg att den kom åkandes på andra sidan Karlavägen. Bussen blev Busslink 7433, som en linje 44, som precis som Solarisbussen på linje 43, har slutdestinationen Ruddammen. Jag har sett dessa kortvagnar ute på gatorna två gånger hittils, senast en igår som rullade på i full fart på Kungsgatan, men då hade jag ingen kamera med mig.

buskörare

Är MAN-lederna en annan modell än kortvagnarna? Eller är det bara olika åsmodell? Inte samma front och tankarna ser ut att skilja också utseendemässigt.

Cyklisten

Det är den tidigare versionen av MAN generation 3.